Langkau ke kandungan utama

Tan Ju Lin

Tiga hari selepas SPM, aku mengikut makcik aku ke Kuala Lumpur. Aku berpeluang untuk menjadi kerani sementara di Arab-Malaysia Securities Sdn. Bhd., sebuah syarikat saham. Aku bekerja di tingkat 17, menara Arab-Malaysia di Jalan Raja Chulan, di tengah-tengah Kuala Lumpur. Suatu pengalaman yang tidak dapat dilupakan.

Turut sama bekerja sebagai kerani sementara di pejabat tersebut adalah seorang gadis cina yang juga baru lepas selesai peperiksaan SPM. Sejak awal lagi kami jadi kawan baik. Kawan yang amat baik. Nama dia, Tan Ju Lin. Orangnya sangat peramah dan petah berbual dalam Bahasa Malaysia.

Ju Lin (seperti yang aku selalu panggil dia) adalah orang pertama yang belanja aku kek semasa hari lahir. Aku masih ingat, kek pandan yang dibeli di sebuah kedai kek bersebelahan bangunan pejabat. Kami makan berdua kek 1/2 kilogram. Memanglah tak habis. Dia juga berikan aku sebuah mixed-tape. Sungguh menarik. Salah sebuah lagu dalam tape tersebut adalah nyanyian Ju Lin sendiri diiringi dengan irama piano yang dimainkan Ju Lin. Oh, dia memang pandai main piano. Sayangnya tape tersebut sudah lama hilang. Kalau ada pun, mungkin sudah rosak.

Ju Lin lebih awal berhenti kerja untuk menyambung pelajaran dia di Kolej TAR. Namun, sempat juga aku mengajar dia subjek Bahasa Malaysia untuk kertas Julai. Jadi beberapa kali aku pergi ke rumah dia di Cheras untuk mengajar. Emaknya amat baik dan pemurah.

Lama kemudian hubungan kami terputus. Aku kembali ke Kuala Kangsar sebelum menyambung belajar di UiTM Shah Alam. Ju Lin sibuk dengan kelasnya.

Kali terakhir kami bertemu adalah sekitar penghujung penghujung pertengahan 90an semasa Ju Lin bekerja di Prudential KL Plaza. Selepas itu tiada lagi berita dari dia.

Sehingga semalam.

Aku sengaja mencari di internet kalau-kalau terjumpa nama Ju Lin di mana-mana. Aku pernah lakukannya dulu tetapi tidak serius. Tetapi kelmarin aku agak serius dan akhirnya aku temui Facebook Ju Lin. Terus aku hantar mesej untuk memohon kepastian.

Memang sah, pemilik akaun Facebook tersebut tidak lain tidak bukan, Tan Ju Lin. Aku amat-amat gembira. Begitu juga Ju Lin. Ju Lin sudah ada dua orang cahaya mata. Sudah besar panjang pun.

Perkara pertama yang Ju Lin beritahu adalah betapa dia rindukan masa-masa kami selalu berbual dulu. Ya, aku rasa begitu juga. Kami berbual sepanjang masa mengenai apa saja. Kalau ada kesempatan waktu dan ruang, insyaAllah aku akan cuba bertemu dengan Ju Lin dan keluarganya. Pasti menarik. 

Misi seterusnya, kak angkat aku, Kak Rafizah. Aku terima mesej dari seorang sahabat, beliau tahu di mana Kak Fizah berada. Jadi, tunggu.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon