Langkau ke kandungan utama

Pantai Kelanang

Sabtu lepas, setelah selesai berkunjung ke open house, aku merayau-rayau dengan kereta ke sekitar Banting, Selangor. Hajat di hati ingin ke Jugra dan naik ke atas bukit untuk merakamkan pemandangan. Sampai, tetapi aku mengambil keputusan untuk kembali semula kemudian hari.

Ini kerana sebelum itu aku puas berfotografi di Pantai Kelanang. Aku tidak merancang untuk ke pantai ini. Cuma aku teringat dahulu aku pernah melihat papan tanda menuju ke pantai di sebuah persimpangan jalan. Lalu Sabtu lepas aku pergi melihat apa yang menarik di pantai Kelanang.


Pertama, bau. Bau yang agak kurang menyenangkan. Sebab itu mungkin, ada sebuah papan tanda di tepi pantai yang melarang orang ramai mandi di pantai ini. Kedua, kapal. Kamu boleh lihat banyak kapal berhampiran pantai ini. Kapal dagang besar seperti berhenti tidak jauh dari pantai. Sebab itu juga mungkin pantai ini kurang enak baunya.


Aku tidak fikir ada pantai yang sesuai untuk mandi-manda di Selangor. Pantainya agak berlumpur dan cetek, serta kotor. Cecah saja kaki di gigi air, kamu sudah terasa gatal.


Kemudian aku terlihat ini. Akar dan batang pokok yang mati di tepi pantai. Sama ada sengaja atau akibat kesan ekologi yang buruk, permandangannya agak sureal. Kamu akan terfikir, betapa teruknya manusia.

Tetapi aku terpandang pula kanak-kanak yang sedang berjalan menuju gigi air yang nun jauh di tengah sana, lebih kurang 150 meter daripada pantai. Well, they don't care. They don't even bother to think about it. Kita yang menyakitkan kepala memikirkan semua masalah dunia.



Aku yang sejak awal cuma merakam gambar di tepi pantai teruja melihat ramai orang yang berada di gigi air jauh di tengah sana. Aku teruja melihat kapal dagang besar berhampiran.


Lalu aku menyenteng kaki seluar jean (silap juga pakai jeans untuk merayau begini) dan terus berjalan ke gigi air. Aku pakai Crocs, jadi tidak ada masalah sangat, fikir aku. Tapi pasir pantai masih lembut menyebabkan perjalanan agak lambat.


Permandangan pantai dari dari laut. Kesan kemusnahan pokok dapat dilihat dengan lebih jelas.


Aku tidak tahu apa yang mereka cari. Aku tidak pergi mendekati mereka. Aku ada subjek lain yang mahu dirakam. Lihat kemudian.


Dasar laut tepi pantai Kelanang yang cetek.


Permandangan di gigi air, 150 meter daripada pantai sebenar. Aku fikir, kalau tsunami tiba-tiba berlaku, jangan harap aku boleh berlari ke pantai dengan selamat.

Dan, gambar seterusnya, subjek yang aku rakam semasa di gigi air. Kebetulan dia berada di situ. Jadi aku merakam dari jauh aksinya. Aku tidak tahu sama ada beliau orang Malaysia atau Indonesia kerana pelatnya seperti Indonesia.




Mungkin beliau juga sengaja membiarkan aku merakam aksinya. Heh. Aku sedari air semakin mengalir memenuhi kawasan kering sebelum ini. Air sedang pasang. Aku meninggalkan gigi air dan kembali ke pantai.



Lama aku berada di pantai Kelanang. Ianya bukanlah sebuah pantai yang cantik, apatah lagi selesa. Tetapi menarik. Ada sudut yang menarik untuk dirakam dengan lensa kamera. Aku sedari aku perlukan sebuah polariser untuk lensa kamera aku bagi merakamkan air dengan lebih jelas.

Semasa perjalanan balik, aku berhenti untuk merakamkan kuil Hindu tidak jauh dari pantai dan di tengah-tengah kawasan kampung orang Melayu.



Aku terfikir. Kalau orang kampung yang kononnya kolot dan terkebelakang boleh menerima dengan ikhlas kehadiran kuil Hindu ini, kenapa orang di kota besar seperti dirasuk syaitan tidak boleh menerimanya?

Agaknya mungkin kerana mereka terpenjara di ruang sempit dalam rumah mereka sepanjang masa dan disumbat dengan dakyah sempit juga. Kamu perlu pergi ke tepi pantai sekali sekala supaya otak kamu boleh berfungsi dengan lebih baik, okay.

Ulasan

  1. cantik gilerr gambar2 ni tok bidan..

    BalasPadam
  2. Ya, lain kali pegi jalan-jalan. Bukan duduk di rumah main games je.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon