Langkau ke kandungan utama

Potret Diri

Ada waktunya aku rasa sedikit kecewa. Kecewa kerana jarang aksi aku dirakam oleh lensa kamera. Realitinya, aku tidak banyak ada pose kandid. Tempohari semasa di Agrotek, cuma gambar di bawah saja yang boleh aku anggap kandid, walaupun kelihatan aku sedang beraksi di hadapan kamera.


Malah, aku juga amat kurang gambar pose lain. Mungkin kerana kamera sentiasa berada di genggaman aku. Atau mungkin kerana hasil fotografi oleh orang lain tidak memuaskan hati aku. Alasan kedua itu memang betul. Jarang aku perolehi hasil yang baik oleh orang lain yang menggunakan kamera aku. Aku tidak salahkan mereka. Mereka bukan guna DSLR setiap hari seperti aku.


Aku juga sebenarnya tidak pernah ada self-potrait dengan DSLR aku sendiri. Itu aku sedari Jumaat lepas. Lalu, menjelang senja, aku pergi ke tepi tasik Putrajaya, letakkan kamera di atas kereta dan rakamkan gambar sendiri.



Hasilnya tidak seberapa. Aku perlu tanya orang lain bagaimana mahu hasilkan self-potrait yang baik.

Tidak mengapalah. Aku minat fotografi secara umum, bukan obses untuk merakam gambar diri sendiri. Aku cuma perlu sedar, di mana gambar itu dirakam, aku berada di situ. Itu sudah cukup memuaskan hati aku sendiri.

Ulasan

  1. Salam.

    Lama sangat dah tak menjengah.. bila bukak je uikk! terkejut melihat header 'berwajah' baru :) Nice! Senyum dan gumbiralah selalu.


    Terima kasih kerana masih ikut blog saya walaupun saya rajin sangat berpindah randah :P

    Oh ye.. sangat suka membaca dan melihat post tentang gambar depan iMac tu.. Meriah! Terasa rindu pulak kat officemate lama :(

    BalasPadam
  2. Rasanya banner lama sudah lama sangat digunakan. Kali ini lebih personal.

    Sebenarnya tak sedar yang blog awak dah pindah. Bila baca balik blog lama, baru sedar. Maaf tak update awal.

    Hehe... Realitinya, saya bukan seorang rakan yang baik. Selalu agak menyendiri.

    BalasPadam
  3. Semua orang ada hak untuk menyendiri. Itu bukan ukuran sama ada rakan itu baik, terbaik atau kurang baik.

    Tak semestinya kena jumpa selalu, belanja selalu, kawan tu lah yang paling bagus. Kan? :P

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Malam Di Taman Tasik Titiwangsa

Sudah lama aku tidak membuat fotografi malam. Biasanya aku akan guna Canon EOS 400D aku kerana lebih baik kualitinya dan lebih hebat hasilnya. Memandangkan kamera tersebut sudah sedikit rosak dan juga pada malam semalam hanya kamera digital Sony CyberShot DCR-W350 saja yang berada di tangan, tiada pilihan selain cuba menggunakan kamera tersebut dan melihat hasilnya nanti.

Seperti yang dijangka, hasilnya kurang memuaskan. Begitu banyak noise yang terkandung dalam setiap gambar yang dirakam. Aku tidak menggunakan flash kerana mahu merakam suasna sebenar sekitar Taman Tasik Titiwangsa malam semalam.

Tanpa tripod, ianya lebih menyukarkan keadaan. Aku terpaksa menggunakan apa saja yang ada di sekeliling sebagai 'tripod sementara'.
 Satu perkara yang aku sedari, di sekitar Taman Tasik Titiwangsa, begitu ramai orang duduk berehat di sepanjang tasik. Cuma keadaan agak gelap kerana lampu yang ada tidak berfungsi. Suasana sedikit dicerahi dengan lampu jalan tidak jauh dari taman. Cahaya da…

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …

Apple Mac - Cerita Aku 1

Aku pakai komputer jenama Apple di rumah dan di pejabat. Laptop MacBook Pro aku beli menggantikan laptop Acer Aspire (sudah dijual) dengan tujuan sebenar untuk kerja sampingan sebagai video editor dengan sebuah studio perkahwinan (DinaWedding). Aku sudah menggunakan Apple iMac di pejabat sejak penghujung 2006 lagi. Secara umumnya, banyak kerja aku melibatkan senireka grafik menyebabkan komputer Apple menjadi pilihan paling sesuai.

Aku pernah dan sering ditanya serta aku yakin di luar sana ramai juga yang ingin mengetahui kebaikan dan keburukan menggunakan komputer jenama Apple. Jadi aku fikir lebih baik aku kongsi pengalaman aku.

Komputer jenama Apple secara umumnya adalah komputer peribadi/workstation/server yang dibina dan dijual sendiri oleh syarikat Apple Inc. dan menggunakan sistem operasi (Operating System) jenama Mac OS. Suatu ketika dulu ada syarikat pengeluar komputer yang mengeluarkan komputer dengan menggunakan sistem operasi Mac OS namun begitu semenjak Steve Jobs (CEO dan p…