Langkau ke kandungan utama

Kamu Keliru, Aku Lebih Lagi

Ada antara kita yang hatinya sentiasa panas atau mudah panas. Baris demi baris dalam perbualan di YM, mengadu mengenai betapa marahnya terhadap orang lain. Bila aku kata,

"Sabarlah, tidak guna marah. Ianya takkan membawa apa-apa faedah."

Jawapan daripadanya begitu mudah.

"Saya sabar. Tapi..." dan seterusnya akan tetap diceritakan kemarahan dan kebencian terhadap orang lain.

Aku pernah berkata kepada sahabat, sabar itu tiada hadnya. Kita sendiri sebenarnya membataskan tahap kesabaran kita. Itu semua permainan psikologi diri kita sendiri. Sejauh mana kita mahu benarkan diri kita diuji.

Sehari dua ini, aku ditanya bagaimana keadaan aku dan ada juga yang memujuk agar aku bersabar dengan apa yang telah berlaku. Jawapan aku mudah. Tidak ada apa yang hendak disedihkan dan tidak ada apa yang hendak dimarahkan. Hidup perlu diteruskan, sama ada kamu suka atau tidak.

Susah sangat hendak percaya, aku tidak berasa apa-apa akibat daripada apa yang telah berlaku tempohari? Kamu perlu tahu, aku sudah bersedia untuk itu semua. 10 minit sebelum itu, aku sudah tahu jawapannya. Aku cuma mahu ia dijelaskan sendiri di telinga aku.

Kemudian ketika dalam perjalanan pulang selepas selesai semua itu, aku memujuk diri agar bersedih. Atau sekurang-kurangnya berasa kecewa. Aku cuba mendesak diri aku melakukan itu semua. Tetapi tidak ada apa yang berlaku. Aku berhenti rehat di McDonald's, pesan segelas besar Milo ais dan McFlurry Oreo Mudpie, aku duduk di sebuah meja, minum dan menjamah ais krim sambil membaca National Geographic.

Aku pulang ke rumah selepas itu tanpa berasa apa-apa. Tiada apa yang perlu dirasakan.

Mungkin, aku sudah sampai di satu tahap di mana, kecewa dan sedih itu sudah tidak membawa apa-apa makna. Ianya setakat kecewa dan sedih. Itu saja. Sepanjang hari tadi, aku berbangga kerana aku tidak bersuara sepatah kata kepada sesiapa pun, kecuali ketika memesan makanan. Dan aku tidak berasa sunyi.

Itu merisaukan aku. Aku berada di dalam keadaan dimana aku berasa selesa. Apa jua usaha untuk mengubah keadaan itu aku fikir ianya tidak berbaloi dan tidak bermakna. Seperti kamu merenung ke ruang kosong dan kamu nampak cuma ruang kosong, dan kamu berasa okay terhadap itu semua.

Hakikatnya, sebelum kelmarin, aku sudah amat bersedia untuk berubah. Mahu menuju ke suatu arah yang berbeza berbanding dengan apa yang sedang aku lalui sekarang. Tetapi sekarang, setelah semua yang dihajati itu tidak menjadi kenyataan, aku tidak berasa rugi atau berasa apa-apa sekalipun. Pelik. Orang lain juga berkata begitu; pelik. Tetapi itulah realitinya.

Mungkin, ini masih bukan masa aku. Aku tidak tahu bila masa itu akan tiba. Tetapi sekarang, ianya masih belum tiba. Perlukah aku terus mencari? Jauh di sudut hati, aku berkata tidak. Kamu pastinya akan berkata, teruskan mencari. Jauh di sudut hati juga berkata, hidup aku sekarang adalah 'mencukupi'. Menakutkan. Aku tidak mahu berakhir dengan tidak memiliki apa-apa pun. Aku mahu sekurang-kurangnya ada sesuatu untuk dihargai. Tetapi hati ini berkata, semuanya okay. Kenapa?

Mungkin aku perlu lakukan Bungee Jumping untuk buktikan sesuatu.

Ulasan

  1. wah.
    ianya sangat dasyat untuk menjadi kamu, tahap kamu, keadaan kamu.

    dan sy juga mengimpikan tahap itu; cukup selesa.

    BalasPadam
  2. Mungkin saya adalah seorang Jedi. Hehehe.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon