Langkau ke kandungan utama

Lamanya Tidak Menulis Hal Politik

Tengok, ada lagi ahli politik yang lompat/keluar parti setelah mereka dipilih rakyat. Agaknya masa mengundi dulu, rakyat ini undi apa; calon atau parti? Kalau calon, tidak mengapa. Tetapi kalau parti, rasanya memang tidak adil langsung bagi rakyat.

Tetapi dalam apa jua keadaan, parti politik dan ahli politik sendiri tidak pernah peduli suara rakyat. Suara rakyat ini akan diambil berat, disogok dan dipujuk ketika pilihanraya sahaja. Selepas itu, setelah mereka terpilih, mereka akan abaikan demi kepentingan peribadi. Ya, hampir semua ahli politik begitu. Kamu jangan buta untuk tidak nampak hakikatnya. Namakan aku seorang ahli politik yang hidup miskin tanpa harta tetapi setiap hari berkhidmat untuk rakyat? Ada? Ada sesiapa ahli politik yang berani jadi Saidina Umar al-Khattab? Kalau ada pun yang kononnya 'baik', habis semua media dipanggil untuk membuktikan 'baik' mereka itu kepada rakyat.

Aku tidak pernah hormat kepada ahli politik. Mereka semua adalah "Machiavelli" yang mempergunakan rakyat untuk memperolehi kuasa untuk mereka disembah dan dihormati dan merosakkan negara ini dengan mengaut segala apa yang ada di dalamnya untuk kepentingan peribadi. Itu niat utama. Kedua, barulah untuk rakyat. Kalau rakyat diletakkan di nombor dua. Kalau tidak, mungkin jauh lebih rendah.

Seperti aku beritahu sebelum ini, rakyat memilih wakil rakyat sebagai WAKIL. Sekadar itu. Mereka, wakil rakyat bukan dilantik untuk menjadi dewa, ketua atau demang di sesuatu kawasan. Mereka hanya wakil suara kita di dalam sidang yang lebih besar.

Kamu perasan atau tidak, apabila pembesar bersuara, sering mereka berkata mereka lakukan sesuatu untuk kebaikan kita. Laksanakan itu ini untuk kebaikan kita. Kalau mereka adalah WAKIL RAKYAT, apa pula hak mereka nak tentukan apa yang perlu dibuat untuk kebaikan kita? Sepatutnya mereka minta izin, tanya pendapat dan minta sokongan sebelum mereka laksana sesuatu perkara (terutama perkara besar), kemudian barulah mereka laksanakan.

Namun apa yang berlaku, 10,000 orang rakyat di sesuatu kawasan (tidak termasuk mungkin 5,000 orang lain yang tidak menyokong semasa pilihanraya) menyerahkan 15,000 kuasa kepada seorang manusia! Kemudian manusia itu bertindak untuk tentukan nasib 15,000 orang yang diwakilinya? Apa itu demokrasi yang sebenar?

Mungkin kamu berkata, itu cara politik berfungsi. Sekarang beritahu aku; kalau ahli politik itu menang pilihanraya dengan 1,000 orang memilihnya manakala 10 orang menentang, kemudian suatu hari ahli politik ini bertindak berpaling tadah dengan mewakili 10 orang yang menentang. Apa kamu rasa? Apa 1,000 orang lain itu rasa? Mungkin kalau di zaman Greek dan Roman dulu, ahli politik ini akan diburu dan dipenggal kepala. Sekarang, ahli politik begini dipuja dan digelar pejuang.

Aku tidak setuju mana-mana wakil rakyat bertindak melompat parti setelah dipilih oleh rakyat. Mereka sepatutnya dianggap pengkhianat rakyat dan wajib dikenakan tindakan undang-undang yang amat keras. Aku setuju dengan saranan diwujudkan akta anti-lompat parti setelah dipilih sebagai wakil rakyat. Aku juga mahu cadangkan, sekiranya ada berlaku wakil rakyat yang melompat parti, kerusi mangkuk hayun ini secara automatik menjadi kosong dan perlu diadakan pilihanraya semula. Malah dia juga diharamkan sama sekali untuk berpolitik seumur hidup. Biar kena dengan sikap pengkhianat yang dimiliki. Manusia sebegini tidak wajar diberikan peluang untuk mewakili sesiapa pun.

Politik di Malaysia ini adalah politik pra-matang dan politik buli membuli. Tidak ada sistem dua parti dalam erti kata sebenar (seperti yang kita lihat di Amerika Syarikat dan Great Britain). Pembangkang (parti lawan) juga tidak nampak apa motif wujud selain untuk mencari salah parti yang membentuk kerajaan semata-mata. Aku masih ingat suatu masa dulu parti pembangkang mempersoalkan Lebuhraya Utara-Selatan dan Jambatan Pulau Pinang. Sekarang, apa cerita? Maksud aku, kalau hendak membangkang, bangkang perkara yang positif. Jangan politikkan segala itu yang ada.

Parti politik yang membentuk kerajaan sekarang pun banyak kelemahannya. Suatu paling besar dan mereka perlu akui, mereka adalah pembuli. Mereka juga bersifat terlalu tamakkan kuasa (parti tidak bersalah, orang yang di dalamnya yang bersalah). Media dijadikan saluran propaganda, bukan saluran pernyatuan rakyat. Jabatan kerajaan dijadikan alat untuk kepentingan ahli politik. Berhentilah berpolitik secara begini. Berhenti sekarang. Rakyat sekarang (yang mereka fikir patut berterima kasih) sudah semakin bijak. Berita lompat parti yang seronok disogok kepada rakyat sekarang bukan disambut dengan apa yang diharapkan. Sebaliknya rakyat jadi muak dan jijik dengannya. Malah rakyat jadi marah dan bertindak berdendam dengan si pelompat parti.

Kalau kita masih berpusing-pusing dengan strategi politik yang sama sepanjang 50 tahun negara ini merdeka, lambat laun akan bangkit golongan rakyat seperti aku yang meluat, bosan dan marah dengan keadaan sang pemain politik sekarang (tidak kira di sebelah mana kamu berpihak). Bila cukup ramai nanti, golongan rakyat ini akan bangun dan menentang kedua-dua sistem politik usang yang sudah semakin berkarat, reput dan menunggu masa untuk rebah. Kalau parti politik sedia ada tidak berubah menjadi matang, aku fikir 10 tahun daripada sekarang, mereka akan hadapi cabang politik era baru yang lebih menggerunkan.

Buka mata, bangun dan berubah untuk kepentingan rakyat. Rakyat sudah jelak dengan permainan politik kedua-dua belah pihak. Kamu sogoklah apa pun, rakyat akan tolak. Nasib baik rakyat kita bukan ekstrem seperti di sesetengah negara. Kalau tidak, sudah lama parti politik zaman penjajah ini (termasuk PKR) tumbang menjadi debu. Kami mahu politik matang dan berkhidmat semata-mata untuk rakyat!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon