Langkau ke kandungan utama

Datang Ribut Taufan, frossonice.com Tetap Di Sini

Kadang-kadang kita baca penyataan orang di laman web atau di dinding Facebook mereka, memberitahu bahawa mereka tidak akan menulis lagi, akan menutup laman web atau membatalkan akaun web rakan sosial mereka. Ada pelbagai sebab yang mereka utarakan; rimas, bosan, sudah mencapai matlamat, sudah langgar dinding, berjuang demi agama, berubah kepada yang lebih baik, menggunakan produk halal berbanding sekarang.

Apa jua alasan mereka, kadang-kadang boleh buat aku tersenyum sendiri. Suatu masa dulu, mungkin lebih lima tahun dulu, aku akan buat seperti mereka buat. Tutup blog kerana kononnya  rimas dengan gangguan orang atau tidak menarik.

Seorang rakan mahu menutup akaun Facebook dan menggunakan sistem laman web rakan sosial milik Malaysia. Alasan yang ditulis, menyokong produk tempatan berbanding produk USA. Rugi sikit kerana selepas ini tidak boleh berbual di Facebook. Aku puji usaha beliau. Tetapi aku ada 280 lebih sebab untuk tidak berhijrah ke sana. Orang lain mungkin ada lebih sebab. Cuma aku tahu 280 lebih orang kawan aku tidak akan turut berhijrah ke laman web rakan sosial buatan Malaysia. Mereka akan terus kekal di Facebook. Jadi, aku juga akan kekal di sini. Aku masih boleh baca blog beliau yang sentiasa menarik. :)

Aku sendiri pernah tutup dua akaun laman web rakan sosial. Satu di Tagged, kerana ianya menyusahkan aku. Satu lagi di Friendster kerana aku tidak nampak apa motif aku berada di situ. Sekarang aku cuma aktif di Facebook.

Setakat ini juga, sudah beberapa orang kenalan yang menutup atau berhenti menulis blog. Ada seorang yang aku kenali berhenti tiba-tiba kerana rasakan dirinya diperhatikan (bukan alam ghaib!). Ada yang berhenti kerana malas menulis dan ada seorang yang berhenti kerana sudah berkahwin. Mungkin tidak ada apa cerita yang menarik untuk ditulis sesudah berkahwin.

Blog ini, usia sebenarnya sudah lebih 10 tahun. Aku menulis di blogger.com sejak 2004, walaupun akaun ini dibuka pada tahun 2002. Sebelum itu aku menulis di Diaryland, uJournal dan laman web buatan sendiri. Lebih 10 tahun; suatu jangkamasa yang lama. Aku tidak mahu berkata aku adalah orang lama menulis blog. Aku sedar ada orang di luar sana yang baru setahun dua menulis blog, sudah mengaku otai atau veteran. Ye lah tu.

Aku pernah berjanji, aku akan terus menulis di sini selagi mampu. Aku tidak akan berhenti atau tutup tanpa sebab yang paling kukuh. Aku tidak akan berhenti kerana didesak oleh orang lain supaya berhenti. Aku cuma akan ubah sedikit supaya tidak menyinggung orang itu. Selebihnya, aku menulis mengikut kehendak aku sendiri.

Sebab itu juga, berbanding orang lain yang ada dan menulis di beberapa blog, aku cuma boleh menulis di sini,di frossonice.com. Aku rasa frossonice.com sudah cukup matang untuk disumbat apa saja kedalamnya. Tidak perlu imej, konsep atau genre. frossonice.com adalah ruang yang luas, tetapi kadang-kadang ianya cuma satu alur yang kecil. Jarang bersimpang-siur. Lebih banyak padang luas. I write whatever I want.

Jangan kamu risau, sahabat. Aku akan sentiasa berada di sini. Kamu sentiasa boleh datang sebagai tetamu dan duduk menikmati suasana di sini. InshaAllah.

Ulasan

  1. :) Salam Idan. I respect your opinion as you respect mine. Lagipun setakat nak berkomunikasi, hantar comment kat blog pun ok juga kan?

    Mungkin lagi susah nak tinggalkan FB ni bila orangnya popular dan ramai kawan. Tambah pulak kalau dah ada banyak lembu kerbau kat Farmville - as I was told by one of my friend hehehe

    BalasPadam
  2. Anonymous12:53 PG

    Salam Idan. Tahniah kerana terus aktif. Tak sangka pula saudara masih ingat pada saya. Sebenarnya ada juga hasrat nak tulis blog semula tapi ...tengoklah ..kalau dah tak ada yang memerhatikan ..mungkin saya menulis semula ..Selamat Maju Jaya.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon