Langkau ke kandungan utama

Kamera Di Sana Sini

Sampai di pejabat, aku terus berjalan ke tapak pesta belon udara panas. Belon-belon besar sedang dinaikkan. Aku tidak berminat untuk mengambil gambar belon, aku sudah ada banyak gambar tersebut yang aku ambil sejak hari Khamis lalu. Aku cuma ingin melihat suasana sekeliling.

Aku sedari sesuatu. Hampir semua orang yang ada di situ (kecuali sebilangan besar budak kecil) ada kamera di tangan mereka, baik dari jenis apa pun. Dari kamera bodoh di telefon bimbit hinggalah DSLR (aku rasa aku ada nampak SLR biasa juga) paling canggih, semua ada di situ. Dari lensa mati telefon bimbit hinggalah lensa telefoto panjang milik jurufoto profesional (atau orang perasan bagus?). Ramai sungguh!

Aku juga pasti, ramai antara pengguna DSLR yang aku nampak hanya menggunakan mod AUTO sepenuhnya untuk mengambil gambar. Ini lebih-lebih lagi kalau mereka sekadar guna lensa kit asal yang dibeli bersama body kamera. Semakin popular DSLR di Malaysia hatta orang yang tidak pernah langsung guna DSLR pun sekarang mahu beli. Mungkin antara punca mereka beli kerana dipengaruhi dengan "kenyataan" gambar yang dirakam adalah lebih baik dari kamera digital biasa. Atau saja hendak menunjuk kepada kawan yang dia ada kamera lebih canggih.

Apa pun jua niat dan tujuan mereka, aku merasa teruja melihat gelagat mereka. Aku ingat dulu orang kalau boleh nak beli kamera senipis mungkin. Sekarang mungkin tidak lagi. Orang lebih suka beli DSLR. Kalaulah suatu masa nanti harga DSLR jatuh di bawah paras RM1,500, pasti lebih ramai akan menggunakannya. Lebih lagi kalau kebanyakkan DSLR sekarang sudah ada fungsi live view, sama seperti kamera digital biasa. Apa bestnya guna benda tu? Orang guna DSLR untuk kita teropong lubang fokus kecil. Itulah 'essence"nya bagi sebuah SLR. Kalau sudah ada live view, baik beli saja kamera digital prosumer biasa. Lebih bagus.

Aku berjalan balik dan berfikir. Aku perlukan dua lensa sekarang. Pertama 10-22mm. Kedua, 28 - 300mm kalau ada. Cukup. 50mm? Aku kurang mahir dengan potret.

Sambung kerja.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 2

Sambungan koleksi gambar MRSM Balik Pulau, circa 2003. Ini bas maktab suatu ketika dulu. Aku sudah tengok bas baru. Tapi bas lama ini sungguh manis kenangannya. Kami menyanyi gembira setelah muncul johan bolasepak under-15 dan under-18. Pergi berkelah di Batu Feringgi atau melawat Botanical Garden. Pergi trip ke MRSM Berseri dengan ditemani bumbung bas yang bocor. Ianya suatu kebanggaan dapat naik bas ini suatu ketika dahulu. Masa itu tidak semua sekolah ada bas sendiri. Jadi kira hebat la. Baru sekarang aku terperasan, bas tersebut ada iras-iras Penang Yellow Bus. Hmm... Padang. Kalau masa aku pergi tahun 2003 dahulu ada sign board tertulis, "Home of The Cougars", merujuk kepada pasukan ragbi maktab. Mungkin pada ketika itu ianya amat kuat. Memang ragbi masa zaman aku pun kuat juga, tapi tidak sehebat team bolasepak yang dibentuk sejak kami form 2. Sepanjang itu hingga ke form 5, kami tidak pernah tewas satu game pun (betul tak Carrie?). Jadi johan Under-15 dan Under-18 nege...

Singgah Sebentar

Entah kenapa, sejak beberapa hari kebelakangan, blog ini dikunjungi oleh lebih ramai orang. Kamu semua datang dari mana? Baca dan tengok sajalah apa yang ada di dalam ini ya. Cuma maaf, blog ini tidak ada gossip, gambar lelaki melayu bangga minum beer, lurah dada perempuan atau apa-apa saja perkara berbentuk sebegitu. Oh ya, kalau kamu yang masih lagi mencari laman web menjual tiket bas secara online, cuba Maraliner Entah, ramai betul yang datang ke sini kerana mencari laman web menjual tiket bas secara online. Google sajalah nama syarikat bas ekspres yang kamu tahu. Mungkin ada, mungkin tidak.  Aku suspek ramai antara pengguna internet tidak tahu cara mengguna enjin pencari seperti Google dan Yahoo!. Hmm... Ada sesiapa mahu keluarkan ebook cara-cara menggunakan enjin pencari Google dan Yahoo! atau lain-lain? Boleh buat duit jual ebook kepada orang ramai. Sekarang orang beli apa saja ebook. Itulah yang pelik. Sampai tips mudah mendapat kerja kerajaan pun dibuat ebook dan dijual. Malah ...

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l...