Langkau ke kandungan utama

Sebelum Pergi

Bulan lepas, sebelum aku pergi kursus, aku tinggal beberapa post di sini supaya orang tidak tertunggu-tunggu dan tertanya-tanya. Kali ini, aku tidak dapat melakukannya. Aku agak keletihan, mental.

Lewat tengah malam, baru selesai aku packing pakaian dan barangan yang perlu dibawa pergi bersama esok. Biasanya dulu, aku sumbat apa yang ada kedalam beg. Kali ini dek kerana terlalu leka menonton DVD sambil mengemas barang, satu beg pun masih ada 1/4 yang kosong. Sedangkan dulu, dengan jumlah pakaian yang sama banyak, aku terpaksa masukkan ke dalam beg laptop.

Sebenarnya aku teringatkan teknik menyusun baju ke dalam beg melalui satu siri TV yang dikendalikan oleh lima orang pengacara gay, Queer Eyes For The Straight Guy. Lama sudah menyepi siri ni kan? Dulu di 8TV, mereka siarkan lewat malam dan ianya menimbulkan sedikit kontroversi. Maklumlah, bukan semua orang boleh menerima gay, apatah lagi rancangan TV kendalian orang gay. Lagi pun, akal masyarakat kita ni cetek sangat. Lelaki gay berlima itu punya agenda untuk "menggaykan" masyarakat lah kononnya. Diluar norma orang Islam kononnya.

Kalau sesuatu perkara yang ditunjukkan baik, apa salah kita ikut? Kalau kamu bukan gay, kamu takkan jadi gay melainkan kamu sendiri yang mahu. Itulah, betul juga kata orang. Kita sini mudah terpengaruh. Patutlah ada orang beria-ia hendak halang segala kebebasan manusia di Malaysia kerana orang kita amat-amat mudah terpengaruh... agaknyalah.

Berbalik kepada siri TV itu (aku peduli apa dengan kamu punya retorik). Salah satu cara lipatan yang bagus untuk disimpan kedalam beg adalah dengan menggulung baju-baju kita dan kemudian simpan ke dalam beg. Ia sebenarnya boleh menjimatkan ruang disamping menjaga baju kita dari kedutan. Jadi, aku cuba.

Menjadi. Empat gulungan baju T boleh aku susun satu baris dalam beg dan ianya masih hanya setinggi 2 lipatan baju T secara biasa. Jadi teorinya, aku jimat ruang sebanyak 2 baris lipatan baju T. Cubalah. Lipat baju macam biasa dulu. Bila siap, baru gulung lipatan tersebut.

Tidak salah kalau kita belajar perkara baik, bukan?

Melalui siri itu juga aku pelajari bahawa apabila di restoran dan kamu membawa teman wanita/isteri atau sesiapa saja perempuan, pastikan mereka duduk menghadap ruang restoran atau ruang yang lebih luas. Kalau di tepi tingkap, biarkan mereka duduk menghadap tingkap. Aku lupa apa rasional tapi rasanya kerana mata lelaki lebih liar. Agaknya. 

Banyak yang aku pelajari. Banyak bagusnya. Yang baik itulah yang kita ambil.

Esok pagi walaupun hari perjalanan, aku perlu ke pejabat awal. Ada program yang perlukan kendalian aku. Tengahari nanti barulah bergerak ke Agrotek Resort. Balik mungkin pada Ahad malam. Esoknya boleh rehat di rumah. Lagipun, isnin minggu depan adalah hari cuti umum.

Tapi aku rasa aku perlu ke pejabat juga pada Isnin nanti. Sigh...

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 2

Sambungan koleksi gambar MRSM Balik Pulau, circa 2003. Ini bas maktab suatu ketika dulu. Aku sudah tengok bas baru. Tapi bas lama ini sungguh manis kenangannya. Kami menyanyi gembira setelah muncul johan bolasepak under-15 dan under-18. Pergi berkelah di Batu Feringgi atau melawat Botanical Garden. Pergi trip ke MRSM Berseri dengan ditemani bumbung bas yang bocor. Ianya suatu kebanggaan dapat naik bas ini suatu ketika dahulu. Masa itu tidak semua sekolah ada bas sendiri. Jadi kira hebat la. Baru sekarang aku terperasan, bas tersebut ada iras-iras Penang Yellow Bus. Hmm... Padang. Kalau masa aku pergi tahun 2003 dahulu ada sign board tertulis, "Home of The Cougars", merujuk kepada pasukan ragbi maktab. Mungkin pada ketika itu ianya amat kuat. Memang ragbi masa zaman aku pun kuat juga, tapi tidak sehebat team bolasepak yang dibentuk sejak kami form 2. Sepanjang itu hingga ke form 5, kami tidak pernah tewas satu game pun (betul tak Carrie?). Jadi johan Under-15 dan Under-18 nege...

Singgah Sebentar

Entah kenapa, sejak beberapa hari kebelakangan, blog ini dikunjungi oleh lebih ramai orang. Kamu semua datang dari mana? Baca dan tengok sajalah apa yang ada di dalam ini ya. Cuma maaf, blog ini tidak ada gossip, gambar lelaki melayu bangga minum beer, lurah dada perempuan atau apa-apa saja perkara berbentuk sebegitu. Oh ya, kalau kamu yang masih lagi mencari laman web menjual tiket bas secara online, cuba Maraliner Entah, ramai betul yang datang ke sini kerana mencari laman web menjual tiket bas secara online. Google sajalah nama syarikat bas ekspres yang kamu tahu. Mungkin ada, mungkin tidak.  Aku suspek ramai antara pengguna internet tidak tahu cara mengguna enjin pencari seperti Google dan Yahoo!. Hmm... Ada sesiapa mahu keluarkan ebook cara-cara menggunakan enjin pencari Google dan Yahoo! atau lain-lain? Boleh buat duit jual ebook kepada orang ramai. Sekarang orang beli apa saja ebook. Itulah yang pelik. Sampai tips mudah mendapat kerja kerajaan pun dibuat ebook dan dijual. Malah ...

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l...