Langkau ke kandungan utama

Ukelele dan Gitar

Entah kenapa, aku sekarang sering mendengar lagu Somewhere Over The Rainbow nyanyian mendiang Israel Kamakawiwo'ole, penyanyi kelahiran Hawaii. Mungkin versi yang dibawa beliau begitu mendamaikan. Petikan ukelele itu mungkin menambah rasa senang apabila diadun dengan suara beliau.

Aku pernah sediakan link ke youtube video clip beliau namun video tersebut telah ditarik balik. Jadi kamu pandai-pandailah cari sendiri lagu tersebut. Kalau susah nak jumpa, tunggu di penghujung cerita 50 First Date lakonan Adam Sandler dan Drew Berrymore.

Kamu tahu, sejak dulu aku mahu belajar bermain gitar. Aku mahu membeli sebuah kitar akustik dan belajar bermain. Namun sehingga kini, impian masih lagi hanya impian. Berkali-kali aku masuk ke kedai menjual alat muzik dan membelek gitar-gitar yang dipamerkan.

Masalah sikit bagi aku yang kidal, aku perlu beli gitar untuk orang kidal atau paling mundah, beli saja gitar klasikal. Aku tidak boleh sesedap rasa beli gitar.

Jadi mungkin itu azam aku tahun ini (sudah agak lambat). Aku mahu membeli sebuah gitar dan belajar bermainnya. Dan bila diperlukan suatu masa nanti, aku boleh terus nyanyikan sebuah lagu bersama petikan gitar di hadapan si dia.

Jangan tanya. Entah bila.

Ulasan

  1. saya belajar main gitar melalui buku je.kebetulan kawan sebelah bilik masa di uni dulu pandai main gitar...so malam2 lepak tepi tangga main gitar.hehe... saya ada gitar tapi tak tau nak tune camner hahaha. akhirnya nasib gitar tu dok dalam stor je.ntah2 dah lupa camner nak main gitar kot...

    BalasPadam
  2. Cuba dengar versi Katherine McPhee pula... Someday Over The Rainbow nyanyiannya juga soothing dan sweet. Tapi ada sentuhan sedikit alunan suara yang moden.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 2

Sambungan koleksi gambar MRSM Balik Pulau, circa 2003. Ini bas maktab suatu ketika dulu. Aku sudah tengok bas baru. Tapi bas lama ini sungguh manis kenangannya. Kami menyanyi gembira setelah muncul johan bolasepak under-15 dan under-18. Pergi berkelah di Batu Feringgi atau melawat Botanical Garden. Pergi trip ke MRSM Berseri dengan ditemani bumbung bas yang bocor. Ianya suatu kebanggaan dapat naik bas ini suatu ketika dahulu. Masa itu tidak semua sekolah ada bas sendiri. Jadi kira hebat la. Baru sekarang aku terperasan, bas tersebut ada iras-iras Penang Yellow Bus. Hmm... Padang. Kalau masa aku pergi tahun 2003 dahulu ada sign board tertulis, "Home of The Cougars", merujuk kepada pasukan ragbi maktab. Mungkin pada ketika itu ianya amat kuat. Memang ragbi masa zaman aku pun kuat juga, tapi tidak sehebat team bolasepak yang dibentuk sejak kami form 2. Sepanjang itu hingga ke form 5, kami tidak pernah tewas satu game pun (betul tak Carrie?). Jadi johan Under-15 dan Under-18 nege...

Singgah Sebentar

Entah kenapa, sejak beberapa hari kebelakangan, blog ini dikunjungi oleh lebih ramai orang. Kamu semua datang dari mana? Baca dan tengok sajalah apa yang ada di dalam ini ya. Cuma maaf, blog ini tidak ada gossip, gambar lelaki melayu bangga minum beer, lurah dada perempuan atau apa-apa saja perkara berbentuk sebegitu. Oh ya, kalau kamu yang masih lagi mencari laman web menjual tiket bas secara online, cuba Maraliner Entah, ramai betul yang datang ke sini kerana mencari laman web menjual tiket bas secara online. Google sajalah nama syarikat bas ekspres yang kamu tahu. Mungkin ada, mungkin tidak.  Aku suspek ramai antara pengguna internet tidak tahu cara mengguna enjin pencari seperti Google dan Yahoo!. Hmm... Ada sesiapa mahu keluarkan ebook cara-cara menggunakan enjin pencari Google dan Yahoo! atau lain-lain? Boleh buat duit jual ebook kepada orang ramai. Sekarang orang beli apa saja ebook. Itulah yang pelik. Sampai tips mudah mendapat kerja kerajaan pun dibuat ebook dan dijual. Malah ...

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l...