Langkau ke kandungan utama

Akuarium

Setelah lama tertangguh, akhirnya aku membeli sebuah akuarium kecil untuk diletakkan di atas meja pejabat. Aku cuma sempat beli akuarium dan penapis serta empat ekor ikan Guppy. Perhiasan akuarium tiada dijual di kedai tersebut (ada tetapi langsung tidak menarik).


Harga akuarium kaca, penapis dan ikan, tidak sampai RM50. Berpatutan. Malah jauh lebih murah daripada apa yang aku jangkakan. Tempohari semasa di Tropicana Mall, aku terjumpa gerai kecil menjual set akuarium lengkap, termasuk sudah dihias akuarium beserta beberapa ekor ikan. Saiz yang lebih kecil daripada akuarium aku, harganya lebih RM100.


Esok kalau sempat aku akan ke The Mines. Sana ada banyak pilihan hiasan akuarium.

Membela ikan dalam akuarium bukanlah perkara asing bagi aku. Sewaktu kecil, arwah nenek di Kuala Kangsar ada membela ikan dalam akuarium kaca yang besar. Setiap hujung minggu, kami dibawa ke sebuah kedai cina menjual ikan hiasan berhadapan dengan kedai roti Double Lion, sederet dengan panggung Kapitol di Kuala Kangsar.

Arwah nenek suka ikan emas. Sekali sekala kami ditugaskan juga untuk bersihkan akuarium ikan tersebut. Bayangkan betapa berat akuarium itu perlu diangkat untuk dibersihkan di tangga rumah. Rumah keluarga di Kuala Kangsar dulu juga pernah ada akuarium membela ikan. Malah, mereka pernah bela udang galah yang besar di dalamnya.

Harapnya, ada akuarium di atas meja di pejabat, mampu memberi inspirasi dan motivasi dalam menjalankan tugas. Lagipun, ianya diakui sebagai salah satu bentuk terapi. Menarik!

Ulasan

  1. Ha..ni la antara org yg bazirkan duit kerajaan..letrik la..

    BalasPadam
  2. Huh,akuarium kaca tu x smpai 50? Kt mne kdai?

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 2

Sambungan koleksi gambar MRSM Balik Pulau, circa 2003. Ini bas maktab suatu ketika dulu. Aku sudah tengok bas baru. Tapi bas lama ini sungguh manis kenangannya. Kami menyanyi gembira setelah muncul johan bolasepak under-15 dan under-18. Pergi berkelah di Batu Feringgi atau melawat Botanical Garden. Pergi trip ke MRSM Berseri dengan ditemani bumbung bas yang bocor. Ianya suatu kebanggaan dapat naik bas ini suatu ketika dahulu. Masa itu tidak semua sekolah ada bas sendiri. Jadi kira hebat la. Baru sekarang aku terperasan, bas tersebut ada iras-iras Penang Yellow Bus. Hmm... Padang. Kalau masa aku pergi tahun 2003 dahulu ada sign board tertulis, "Home of The Cougars", merujuk kepada pasukan ragbi maktab. Mungkin pada ketika itu ianya amat kuat. Memang ragbi masa zaman aku pun kuat juga, tapi tidak sehebat team bolasepak yang dibentuk sejak kami form 2. Sepanjang itu hingga ke form 5, kami tidak pernah tewas satu game pun (betul tak Carrie?). Jadi johan Under-15 dan Under-18 nege...

Singgah Sebentar

Entah kenapa, sejak beberapa hari kebelakangan, blog ini dikunjungi oleh lebih ramai orang. Kamu semua datang dari mana? Baca dan tengok sajalah apa yang ada di dalam ini ya. Cuma maaf, blog ini tidak ada gossip, gambar lelaki melayu bangga minum beer, lurah dada perempuan atau apa-apa saja perkara berbentuk sebegitu. Oh ya, kalau kamu yang masih lagi mencari laman web menjual tiket bas secara online, cuba Maraliner Entah, ramai betul yang datang ke sini kerana mencari laman web menjual tiket bas secara online. Google sajalah nama syarikat bas ekspres yang kamu tahu. Mungkin ada, mungkin tidak.  Aku suspek ramai antara pengguna internet tidak tahu cara mengguna enjin pencari seperti Google dan Yahoo!. Hmm... Ada sesiapa mahu keluarkan ebook cara-cara menggunakan enjin pencari Google dan Yahoo! atau lain-lain? Boleh buat duit jual ebook kepada orang ramai. Sekarang orang beli apa saja ebook. Itulah yang pelik. Sampai tips mudah mendapat kerja kerajaan pun dibuat ebook dan dijual. Malah ...

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l...