Langkau ke kandungan utama

Bermain Piksel

Seorang member di pejabat berhasrat untuk mencetak gambar digital beliau. Apabila aku periksa fail yang diberikan, aku dapati ianya agak kecil (kurang 1 Megabait). Walaupun di skrin komputer nampak cantik dan kemas, aku pasti apabila dicetak di kedai nanti, hasilnya akan sedikit kabur dan piksel akan kelihatan "pecah". Aku beri cadangan agar dia cari kembali fail asal yang bersaiz besar (lebih 1 Megabait) supaya apabila dicetak nanti, hasilnya lebih sempurna.

Dia cadang agar aku besarkan saja saiz gambar tersebut menggunakan Adobe Photoshop. Namun aku beritahu dia, proses itu masih tidak akan membantu menghasilkan gambar lebih baik. Kamu perlu ingat, format fail JPEG adalah bersifat "lossy compression" atau terma mudah dalam bahasa Melayu, kualiti gambar akan berkurangan setiap kali duplikasi dibuat. Kalau kalau gambar asal bersaiz 1 Megabait kemudian kita kecilkan kepada mungkin 400 Kilobait, kalau kita hendak besarkan kembali kepada 1 Megabait, kita tidak akan dapat kualiti asal gambar 1 Megabait sebelum itu. Pikselnya akan kelihatan "pecah" dan ada noise.

Itulah trade-off format JPEG. Walaupun mudah tetapi agak kurang sesuai untuk digunakan dalam percetakan. Sebab itu jugalah gambar yang dirakam menggunakan DSLR kalau kamera digital mempunyai Megapiksel yang besar, biasanya lebih 3 Megapiksel untuk mendapatkan gambar yang sesuai dicetak pada saiz 4R.

Tetapi memandangkan member tersebut tidak kembali menemui aku (kerana mungkin leceh utuk mencari semula gambar asal), jadi tidak mengapalah. Aku cuma beritahu kamu semua agar kamu tahu apa yang berlaku apabila kita bermain dengan piksel gambar. Jadi jangan percaya sangat dengan skrin komputer kamu. Lebih penting, kekalkan saiz gambar yang kita mahu cetak kepada lebih 1 Megapiksel untuk mendapatkan kualiti gambar yang baik.

Ini cuma pandangan dan pendapat aku. Rasanya ada yang lebih tahu daripada aku. Jadi, cari mereka untuk dapat kepastian lebih lanjut. :D

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 2

Sambungan koleksi gambar MRSM Balik Pulau, circa 2003. Ini bas maktab suatu ketika dulu. Aku sudah tengok bas baru. Tapi bas lama ini sungguh manis kenangannya. Kami menyanyi gembira setelah muncul johan bolasepak under-15 dan under-18. Pergi berkelah di Batu Feringgi atau melawat Botanical Garden. Pergi trip ke MRSM Berseri dengan ditemani bumbung bas yang bocor. Ianya suatu kebanggaan dapat naik bas ini suatu ketika dahulu. Masa itu tidak semua sekolah ada bas sendiri. Jadi kira hebat la. Baru sekarang aku terperasan, bas tersebut ada iras-iras Penang Yellow Bus. Hmm... Padang. Kalau masa aku pergi tahun 2003 dahulu ada sign board tertulis, "Home of The Cougars", merujuk kepada pasukan ragbi maktab. Mungkin pada ketika itu ianya amat kuat. Memang ragbi masa zaman aku pun kuat juga, tapi tidak sehebat team bolasepak yang dibentuk sejak kami form 2. Sepanjang itu hingga ke form 5, kami tidak pernah tewas satu game pun (betul tak Carrie?). Jadi johan Under-15 dan Under-18 nege...

Singgah Sebentar

Entah kenapa, sejak beberapa hari kebelakangan, blog ini dikunjungi oleh lebih ramai orang. Kamu semua datang dari mana? Baca dan tengok sajalah apa yang ada di dalam ini ya. Cuma maaf, blog ini tidak ada gossip, gambar lelaki melayu bangga minum beer, lurah dada perempuan atau apa-apa saja perkara berbentuk sebegitu. Oh ya, kalau kamu yang masih lagi mencari laman web menjual tiket bas secara online, cuba Maraliner Entah, ramai betul yang datang ke sini kerana mencari laman web menjual tiket bas secara online. Google sajalah nama syarikat bas ekspres yang kamu tahu. Mungkin ada, mungkin tidak.  Aku suspek ramai antara pengguna internet tidak tahu cara mengguna enjin pencari seperti Google dan Yahoo!. Hmm... Ada sesiapa mahu keluarkan ebook cara-cara menggunakan enjin pencari Google dan Yahoo! atau lain-lain? Boleh buat duit jual ebook kepada orang ramai. Sekarang orang beli apa saja ebook. Itulah yang pelik. Sampai tips mudah mendapat kerja kerajaan pun dibuat ebook dan dijual. Malah ...

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l...