Langkau ke kandungan utama

Mengenai Kereta

Aku rasa kereta aku makan minyak lebih banyak daripada biasa. Mungkin enjin perlu diservis. Atau mungkin RON95 tidak bagus. Entah. Kalau sebelum ini RM30 boleh menggerakkan kereta aku hampir lima hari, sekarang, hari ketiga, meter minyak sudah hampir mencecah "E".

Seorang kawan tadi bertanya, bila aku mahu tukar kereta. Ketika itu aku sedang menjeling Mercedes-Benz E200 BlueEFFICIENCY yang dipamerkan di tengah-tengah ruang legar Alamanda Putrajay. Aku fikir E-Class terbaru agak kurang menarik jika dilihat dari dekat. Garis-garis di badannya nampak terlalu 'semak'. Masih kereta yang hebat tetapi apabila melihat Will Smith dan Tommy Lee Jones dalam Man In Black II memandu E-Class terbaru ketika itu, ianya nampak sungguh hebat dan cool. E-Class 2010 ini aku rasa terlalu 'bekerja keras' untuk menjadi sebuah kereta yang cool.

Oh, berbalik kepada tukar kereta. Aku beritahu, kena tangguh dulu. Kena dengar apa yang kerajaan akan umum mengenai penjualan harga minyak mengikut kapasiti enjin kereta. Aku memang hendak membeli Bugatti Veyron berkapasiti enjin 8 liter. Tapi kalau aku perlu bayar sejuta Ringgit untuk seliter minyak, tiada gunanya. Cuma, kalau sudah mampu miliki Bugatti Veyron yang berharga sejuta Dollar, harga minyak tidak perlu difikirkan sangat, betul?

Jadi, tangguh dulu beli kereta baru sehingga aku tahu apa keputusan kerajaan. Lagipun kereta kecil yang sudah sekian lama dengan aku, masih kuat bertahan dan mampu membawa aku pergi ke mana saja aku mahu pergi, setakat ini.

Sementara itu, kepada pembeli kereta Alado, apa yang kamu fikirkan semasa membeli kereta tersebut? Jimat duit? Value for money? Sungguh? Aku tidak mahu kata Proton itu bagus. Tapi sekurang-kurangnya mereka tidak buat kereta daripada komponen Lego.

Tapi itu pilihan kamu, bukan. Tidak kisah.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 2

Sambungan koleksi gambar MRSM Balik Pulau, circa 2003. Ini bas maktab suatu ketika dulu. Aku sudah tengok bas baru. Tapi bas lama ini sungguh manis kenangannya. Kami menyanyi gembira setelah muncul johan bolasepak under-15 dan under-18. Pergi berkelah di Batu Feringgi atau melawat Botanical Garden. Pergi trip ke MRSM Berseri dengan ditemani bumbung bas yang bocor. Ianya suatu kebanggaan dapat naik bas ini suatu ketika dahulu. Masa itu tidak semua sekolah ada bas sendiri. Jadi kira hebat la. Baru sekarang aku terperasan, bas tersebut ada iras-iras Penang Yellow Bus. Hmm... Padang. Kalau masa aku pergi tahun 2003 dahulu ada sign board tertulis, "Home of The Cougars", merujuk kepada pasukan ragbi maktab. Mungkin pada ketika itu ianya amat kuat. Memang ragbi masa zaman aku pun kuat juga, tapi tidak sehebat team bolasepak yang dibentuk sejak kami form 2. Sepanjang itu hingga ke form 5, kami tidak pernah tewas satu game pun (betul tak Carrie?). Jadi johan Under-15 dan Under-18 nege...

Singgah Sebentar

Entah kenapa, sejak beberapa hari kebelakangan, blog ini dikunjungi oleh lebih ramai orang. Kamu semua datang dari mana? Baca dan tengok sajalah apa yang ada di dalam ini ya. Cuma maaf, blog ini tidak ada gossip, gambar lelaki melayu bangga minum beer, lurah dada perempuan atau apa-apa saja perkara berbentuk sebegitu. Oh ya, kalau kamu yang masih lagi mencari laman web menjual tiket bas secara online, cuba Maraliner Entah, ramai betul yang datang ke sini kerana mencari laman web menjual tiket bas secara online. Google sajalah nama syarikat bas ekspres yang kamu tahu. Mungkin ada, mungkin tidak.  Aku suspek ramai antara pengguna internet tidak tahu cara mengguna enjin pencari seperti Google dan Yahoo!. Hmm... Ada sesiapa mahu keluarkan ebook cara-cara menggunakan enjin pencari Google dan Yahoo! atau lain-lain? Boleh buat duit jual ebook kepada orang ramai. Sekarang orang beli apa saja ebook. Itulah yang pelik. Sampai tips mudah mendapat kerja kerajaan pun dibuat ebook dan dijual. Malah ...

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l...