Langkau ke kandungan utama

Perjuangan Demi Apa?

Aku melihat dengan penuh tertarik usaha sesetengah pihak untuk berkempen "Menentang Penggunaan Nama Allah Oleh Golongan Bukan Islam" di dalam Facebook. Menariknya kerana mereka menggunakan Facebook, media yang kalau difikirkan balik, bukan milik orang Islam pun. Lebih menarik, setakat hari ini, ianya mempunyai lebih 110 ribu ahli. 110 ribu yang pastinya orang Islam dan lebih spesifik, majoritinya adalah berbangsa Melayu. Ramai.

Biar aku jelaskan di sini, aku tidak akan sertai mereka. Itu amat pasti. Kalau kamu perhatikan dengan teliti, moderator dan pemilik kumpulan ini adalah penyokong, malah orang penting dalam sebuah parti politik di Malaysia. Walaupun niat asas kumpulan ini adalah untuk memperjuangkan hak orang Islam, tetapi kalau kamu rajin baca satu per satu baris ayat yang tertulis di situ, jelas ianya ada motif politik, atau sekurang-kurangnya cuba mempengaruhi pandangan politik orang lain, terutamanya golongan atas pagar. Kalau mereka betul-betul ikhlas hendak memperjuangkan Islam, sepatutnya mereka buang jauh-jauh pegangan politik mereka dan hanya bertindak sebagai pejuang Islam sejati di situ.

Tetapi itu masih aku terima kerana pengaruh politik di Malaysia seperti yang kita tahu, amat-amat penting dalam menggerakkan sesuatu perkara.

Cuma yang agak membimbangkan adalah kenyataan yang dikeluarkan oleh sesetengah ahli kumpulan ini yang agak ekstrem; ada yang mengajak agar dilaksanakan jihad dengan mengangkat senjata (berperang), ada yang melaungkan mahu bom/bakar gereja dan ada yang mahu berkeras dengan golongan bukan Islam. Aku tahu, mereka ini adalah serpihan kecil dalam kumpulan besar yang sukakan keamanan dan kesejahteraan. Mereka adalah provokator dangkal yang hanya bijak melihat dari satu sudut pandangan saja. Tetapi baris-baris kata mereka ini disalin dan ditampal di laman web lain oleh orang bukan Islam sebagai bukti "tindakan ganas orang Islam" yang bakal orang bukan Islam hadapi nanti.

Secara ringkas, ada yang sudah menuduh kumpulan ini sebagai Taliban dan golongan ekstrem Islam. Mungkin ada antara kita yang tidak peduli atau suka apabila dilabelkan sebagai Taliban/Mujahideen kerana secara automatik di dalam fikiran kita, kita telah dianggap oleh orang lain sebagai pejuang jihad. Tetapi kita harus ingat, Taliban dan golongan ekstrem Islam tidak pernah mendapat tempat positif dalam masyarat dunia. Apabila kita dilabelkan sebegitu, banyak implikasi negatif yang timbul. Sementara kita berbangga dengan perjuangan kita, kita perlu sedar, kini kita dilihat 'volatile' dan dianggap pengganas hanya kerana segelintir daripada kita mengeluarkan kenyataan yang 'bebal' sebegitu.

Aku tetap hormat dengan pendirian lebih 110 ribu ahli kumpulan ini. Itu hak mereka. Tetapi gunakan platform ini untuk berjuang dengan lebih bijak dan lebih efisien. Sedang penganut agama lain pandai memanipulasi keadaan untuk dilihat 'baik' dan bersifat toleran, janganlah kita sebagai umat Islam menonjolkan diri kita sebagai ganas dan ekstrem. Ianya tidak akan menjadikan Islam sebagai cara hidup. Sebaliknya ianya akan menjadi alasan untuk 4/5 manusia di seluruh dunia menjadikan umat Islam sebagai musuh.

Berfikir sebelum bertindak. Bertindak dengan bijak. Jangan jadikan agama mainan politik (tidak kira apa saja pegangan politik kamu). Atau sekurang-kurangnya, tambahlah sikit ilmu pengetahuan. Jadi manusia yang tahu, jangan jadi manusia yang pura-pura tahu.

Ulasan

  1. Amalina11:25 PG

    yea,

    sy setuju. Ngara Islam spatutnya mmpunyi pemikir jauh lebih bijak ats sesuatu tindakan.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 2

Sambungan koleksi gambar MRSM Balik Pulau, circa 2003. Ini bas maktab suatu ketika dulu. Aku sudah tengok bas baru. Tapi bas lama ini sungguh manis kenangannya. Kami menyanyi gembira setelah muncul johan bolasepak under-15 dan under-18. Pergi berkelah di Batu Feringgi atau melawat Botanical Garden. Pergi trip ke MRSM Berseri dengan ditemani bumbung bas yang bocor. Ianya suatu kebanggaan dapat naik bas ini suatu ketika dahulu. Masa itu tidak semua sekolah ada bas sendiri. Jadi kira hebat la. Baru sekarang aku terperasan, bas tersebut ada iras-iras Penang Yellow Bus. Hmm... Padang. Kalau masa aku pergi tahun 2003 dahulu ada sign board tertulis, "Home of The Cougars", merujuk kepada pasukan ragbi maktab. Mungkin pada ketika itu ianya amat kuat. Memang ragbi masa zaman aku pun kuat juga, tapi tidak sehebat team bolasepak yang dibentuk sejak kami form 2. Sepanjang itu hingga ke form 5, kami tidak pernah tewas satu game pun (betul tak Carrie?). Jadi johan Under-15 dan Under-18 nege...

Singgah Sebentar

Entah kenapa, sejak beberapa hari kebelakangan, blog ini dikunjungi oleh lebih ramai orang. Kamu semua datang dari mana? Baca dan tengok sajalah apa yang ada di dalam ini ya. Cuma maaf, blog ini tidak ada gossip, gambar lelaki melayu bangga minum beer, lurah dada perempuan atau apa-apa saja perkara berbentuk sebegitu. Oh ya, kalau kamu yang masih lagi mencari laman web menjual tiket bas secara online, cuba Maraliner Entah, ramai betul yang datang ke sini kerana mencari laman web menjual tiket bas secara online. Google sajalah nama syarikat bas ekspres yang kamu tahu. Mungkin ada, mungkin tidak.  Aku suspek ramai antara pengguna internet tidak tahu cara mengguna enjin pencari seperti Google dan Yahoo!. Hmm... Ada sesiapa mahu keluarkan ebook cara-cara menggunakan enjin pencari Google dan Yahoo! atau lain-lain? Boleh buat duit jual ebook kepada orang ramai. Sekarang orang beli apa saja ebook. Itulah yang pelik. Sampai tips mudah mendapat kerja kerajaan pun dibuat ebook dan dijual. Malah ...

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l...