Langkau ke kandungan utama

Episod Berduka

Siang tadi aku mendengar episod luka hidup seorang manusia. Ianya diceritakan tanpa disuruh. Tanpa diminta. Aku tahu cerita ini sebelum dia ceritakan lagi. Bila dia tanya sama ada aku pernah dengar, aku jawab tidak. Aku mahu biar dia ceritakannya sendiri.

Bukan mencari kepastian. Aku biarkan dia bercerita kerana aku mahu dia ada ruang untuk luahkannya. Siang tadi ruang itu adalah aku. Jadi aku ruang untuk dia mengadu. Ada yang berkata, tidak perlu lagi bersimpati terhadapnya kerana ianya sudah lama berlalu.

Empat bulan. Tidak lama. Masih baru.

Aku sendiri ambil masa bertahun untuk lupakan perkara sebegitu. Jadi aku berkata kepada dia yang mengadu,

"Teruslah berduka jika perlu. Tetapi kamu perlu sedar bila masa untuk ketepikannya dan kembali bangun."

Kamu tidak boleh paksa orang lain yang dalam keadaan berduka untuk terus bangun. Ada antara kita boleh melakukannya. Tetapi ramai tidak mampu berbuat begitu. Mereka akan terus berduka sehingga lebur kenangan sekeras batu di dalam ingatan mereka. Ada yang mengambil masa 10 saat untuk melupakannya. Ada yang mengambil lebih 10 tahun untuk melupakan kenangan lalu, seperti aku.

Biar kita benarkan orang yang berduka membuat pilihan. Tenangkan hati mereka dengan kata-kata yang baik, sesuatu yang boleh menghiburkan hati mereka. Sentiasa yakinkan mereka, dalam hidup ini, kegembiraan sentiasa ada dan menunggu mereka.

Aku sekurang-kurangnya berasa lega apabila mengetahui dia sedikit gembira apabila selesai berbicara dengan aku. Itu yang kita semua patut lakukan. Hidup ini sentiasa indah. Kita corakkan perjalanan ini dengan acuan kita sendiri.

Life is beautiful

Ulasan

  1. YES..AGREE WIT DAT..
    LIFE IS BEAUTIFUL~
    SO, ENJOY IT..CHILL :)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 2

Sambungan koleksi gambar MRSM Balik Pulau, circa 2003. Ini bas maktab suatu ketika dulu. Aku sudah tengok bas baru. Tapi bas lama ini sungguh manis kenangannya. Kami menyanyi gembira setelah muncul johan bolasepak under-15 dan under-18. Pergi berkelah di Batu Feringgi atau melawat Botanical Garden. Pergi trip ke MRSM Berseri dengan ditemani bumbung bas yang bocor. Ianya suatu kebanggaan dapat naik bas ini suatu ketika dahulu. Masa itu tidak semua sekolah ada bas sendiri. Jadi kira hebat la. Baru sekarang aku terperasan, bas tersebut ada iras-iras Penang Yellow Bus. Hmm... Padang. Kalau masa aku pergi tahun 2003 dahulu ada sign board tertulis, "Home of The Cougars", merujuk kepada pasukan ragbi maktab. Mungkin pada ketika itu ianya amat kuat. Memang ragbi masa zaman aku pun kuat juga, tapi tidak sehebat team bolasepak yang dibentuk sejak kami form 2. Sepanjang itu hingga ke form 5, kami tidak pernah tewas satu game pun (betul tak Carrie?). Jadi johan Under-15 dan Under-18 nege...

Singgah Sebentar

Entah kenapa, sejak beberapa hari kebelakangan, blog ini dikunjungi oleh lebih ramai orang. Kamu semua datang dari mana? Baca dan tengok sajalah apa yang ada di dalam ini ya. Cuma maaf, blog ini tidak ada gossip, gambar lelaki melayu bangga minum beer, lurah dada perempuan atau apa-apa saja perkara berbentuk sebegitu. Oh ya, kalau kamu yang masih lagi mencari laman web menjual tiket bas secara online, cuba Maraliner Entah, ramai betul yang datang ke sini kerana mencari laman web menjual tiket bas secara online. Google sajalah nama syarikat bas ekspres yang kamu tahu. Mungkin ada, mungkin tidak.  Aku suspek ramai antara pengguna internet tidak tahu cara mengguna enjin pencari seperti Google dan Yahoo!. Hmm... Ada sesiapa mahu keluarkan ebook cara-cara menggunakan enjin pencari Google dan Yahoo! atau lain-lain? Boleh buat duit jual ebook kepada orang ramai. Sekarang orang beli apa saja ebook. Itulah yang pelik. Sampai tips mudah mendapat kerja kerajaan pun dibuat ebook dan dijual. Malah ...

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l...