Langkau ke kandungan utama

Bercuti

Khamis nanti cadangnya hendak berjalan-jalan ke Terengganu dan Kelantan. Keluarga sebelah Zura yang hendak berjalan. Aku ikut saja. Sedangkan aku sedikit keberatan memandangkan sekarang musim cuti sekolah dan musim hujan. Tidak berapa 'seronok' hendak berjalan-jalan. Jika sampai di Kota Bharu mencari barang, mungkin harganya lebih mahal dari biasa.

Kemudian mereka rasanya mengharapkan aku menunjuk jalan. Aku tidak mahir dengan jalan-jalan di sebelah Pantai Timur, itu pasti. Tetapi tentulah ianya tidak begitu sukar, betul? Tanda jalan ada di mana-mana. Mungkin jika tersalah jalan pun, boleh patah balik atau sekurang-kurangnya terambil jalan yang lebih jauh dari sepatutnya.

Terengganu tidak ada apa yang menarik. Pasar Payang dan Masjid Kristal mungkin. Tetapi ada biras di sana jadi biarkan dia saja yang menunjuk jalan ke tempat yang menarik. Kalau di Kelantan, aku mungkin bawa mereka ke Wakaf Che Yeh dan Pasar Siti Khadijah. Jika mereka mahu ke sempadan, boleh saja. Rasanya aku perlu telefon sahabat-sahabat yang berada di sana supaya mudah sedikit perjalanannya nanti.

Pantai Cahaya Bulan

Pasar Siti Khadijah

Cuma balik nanti yang sedikit merunsingkan. Aku dan Zura mungkin terpaksa menggunakan pengangkutan awam untuk balik semula ke Lembah Klang. Ini kerana saudara yang lain akan meneruskan perjalanan ke Kedah.

Sekarang masih berfikir, mahu naik bas atau kapal terbang.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 2

Sambungan koleksi gambar MRSM Balik Pulau, circa 2003. Ini bas maktab suatu ketika dulu. Aku sudah tengok bas baru. Tapi bas lama ini sungguh manis kenangannya. Kami menyanyi gembira setelah muncul johan bolasepak under-15 dan under-18. Pergi berkelah di Batu Feringgi atau melawat Botanical Garden. Pergi trip ke MRSM Berseri dengan ditemani bumbung bas yang bocor. Ianya suatu kebanggaan dapat naik bas ini suatu ketika dahulu. Masa itu tidak semua sekolah ada bas sendiri. Jadi kira hebat la. Baru sekarang aku terperasan, bas tersebut ada iras-iras Penang Yellow Bus. Hmm... Padang. Kalau masa aku pergi tahun 2003 dahulu ada sign board tertulis, "Home of The Cougars", merujuk kepada pasukan ragbi maktab. Mungkin pada ketika itu ianya amat kuat. Memang ragbi masa zaman aku pun kuat juga, tapi tidak sehebat team bolasepak yang dibentuk sejak kami form 2. Sepanjang itu hingga ke form 5, kami tidak pernah tewas satu game pun (betul tak Carrie?). Jadi johan Under-15 dan Under-18 nege...

Singgah Sebentar

Entah kenapa, sejak beberapa hari kebelakangan, blog ini dikunjungi oleh lebih ramai orang. Kamu semua datang dari mana? Baca dan tengok sajalah apa yang ada di dalam ini ya. Cuma maaf, blog ini tidak ada gossip, gambar lelaki melayu bangga minum beer, lurah dada perempuan atau apa-apa saja perkara berbentuk sebegitu. Oh ya, kalau kamu yang masih lagi mencari laman web menjual tiket bas secara online, cuba Maraliner Entah, ramai betul yang datang ke sini kerana mencari laman web menjual tiket bas secara online. Google sajalah nama syarikat bas ekspres yang kamu tahu. Mungkin ada, mungkin tidak.  Aku suspek ramai antara pengguna internet tidak tahu cara mengguna enjin pencari seperti Google dan Yahoo!. Hmm... Ada sesiapa mahu keluarkan ebook cara-cara menggunakan enjin pencari Google dan Yahoo! atau lain-lain? Boleh buat duit jual ebook kepada orang ramai. Sekarang orang beli apa saja ebook. Itulah yang pelik. Sampai tips mudah mendapat kerja kerajaan pun dibuat ebook dan dijual. Malah ...

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l...