Langkau ke kandungan utama

Penghujung Tahun 1 - Mencari Arah Baru

Long and winding path of my life...

Sembilan tahun. Lamanya aku bekerja dengan kerajaan. Suatu cabang pekerjaan yang tidak pernah ada dalam pilihan aku suatu ketika dahulu. Tetapi sembilan tahun lamanya aku di sini. Hari-hari dilalui seperti baru semalam aku melapor diri di Petaling Jaya pada suatu pagi di bulan Ogos 2002.

Sembilan tahun. Jujurnya, tidak banyak yang aku perolehi selain daripada kenaikan pangkat pada tahun lepas. Itu saja. Pekerja cemerlang, sekali. Aku percaya aku terima anugerah tersebut kerana mantan Ketua Pengarah lama yang selitkan nama aku. Jika tidak, mungkin hingga hari ini masih belum terima apa-apa penghargaan.

Kerja dalam perkhdmatan awam ini sebenarnya menyiksa diri sendiri. Pulangannya tidak seberapa. Sedang orang lain di luar sana semakin senang hidupnya, kita setiap masa mengharapkan keajaiban, bila mana pemerintah sudi mengambil berat dan sekurang-kurangnya membantu meringankan beban yang ditanggung.

Bak kata orang, jika kita tidak berdiri di tempatnya, kita tidak tahu apa-apa. Aku pernah bekerja di sektor swasta untuk beberapa tahun. Aku tahu keadaannya bagaimana. Jika kita bagus, peluang untuk maju terbuka luas. Sebaliknya jika tidak, kita akan ditinggalkan. Tetapi jangan harap perkara yang sama berlaku di dalam perkhidmatan awam. Susun hirarki kita sudah ditetapkan sejak mula masuk kerja. Kita tidak boleh melompat sesuka hati akibat daripada kemahiran kita. Jadi buatlah kerja sebagus mana, paling bagus mungkin kita boleh dapat anugerah khidmat cemerlang. Jika mahu naik pangkat, mohon dan temuduga seperti orang lain.

Aku selalu fikir, bila umur aku 40 tahun nanti, sekurang-kurangnya hidup ini semakin kurang bebannya, semakin damai dan semakin mudah laluannya. Nampaknya tidak akan terjadi begitu. Banyak ketidakpastian. Banyak yang masih perlu ditempuhi.

Aku sebenarnya tetap bersyukur dengan rezeki yang telah dilimpahiNya. Kerja yang ada ini, cukup baik buat aku kerana aku tahu ramai orang di luar sana mahukan apa yang aku ada sekarang. Cuma aku fikirkan, aku boleh pergi lebih jauh. Aku boleh buat lebih dari sekarang dan aku boleh capai lebih dari yang telah dimiliki.

Tetapi bagaimana?

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 2

Sambungan koleksi gambar MRSM Balik Pulau, circa 2003. Ini bas maktab suatu ketika dulu. Aku sudah tengok bas baru. Tapi bas lama ini sungguh manis kenangannya. Kami menyanyi gembira setelah muncul johan bolasepak under-15 dan under-18. Pergi berkelah di Batu Feringgi atau melawat Botanical Garden. Pergi trip ke MRSM Berseri dengan ditemani bumbung bas yang bocor. Ianya suatu kebanggaan dapat naik bas ini suatu ketika dahulu. Masa itu tidak semua sekolah ada bas sendiri. Jadi kira hebat la. Baru sekarang aku terperasan, bas tersebut ada iras-iras Penang Yellow Bus. Hmm... Padang. Kalau masa aku pergi tahun 2003 dahulu ada sign board tertulis, "Home of The Cougars", merujuk kepada pasukan ragbi maktab. Mungkin pada ketika itu ianya amat kuat. Memang ragbi masa zaman aku pun kuat juga, tapi tidak sehebat team bolasepak yang dibentuk sejak kami form 2. Sepanjang itu hingga ke form 5, kami tidak pernah tewas satu game pun (betul tak Carrie?). Jadi johan Under-15 dan Under-18 nege...

Singgah Sebentar

Entah kenapa, sejak beberapa hari kebelakangan, blog ini dikunjungi oleh lebih ramai orang. Kamu semua datang dari mana? Baca dan tengok sajalah apa yang ada di dalam ini ya. Cuma maaf, blog ini tidak ada gossip, gambar lelaki melayu bangga minum beer, lurah dada perempuan atau apa-apa saja perkara berbentuk sebegitu. Oh ya, kalau kamu yang masih lagi mencari laman web menjual tiket bas secara online, cuba Maraliner Entah, ramai betul yang datang ke sini kerana mencari laman web menjual tiket bas secara online. Google sajalah nama syarikat bas ekspres yang kamu tahu. Mungkin ada, mungkin tidak.  Aku suspek ramai antara pengguna internet tidak tahu cara mengguna enjin pencari seperti Google dan Yahoo!. Hmm... Ada sesiapa mahu keluarkan ebook cara-cara menggunakan enjin pencari Google dan Yahoo! atau lain-lain? Boleh buat duit jual ebook kepada orang ramai. Sekarang orang beli apa saja ebook. Itulah yang pelik. Sampai tips mudah mendapat kerja kerajaan pun dibuat ebook dan dijual. Malah ...

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l...