Langkau ke kandungan utama

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel.



Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap.



Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak lama dahulu. Disini juga cikgu-cikgu akan duduk semasa perhimpunan mingguan maktab. Budak-budak berdiri.



Err... toilet di asrama. Hehe. Inilah caranya, communal bath. Communal shower. Mandi ramai-ramai. beratur sementara tunggu orang lain selesai mandi. Ada yang lebih daring akan mandi bogel saja. Semasa form 2 dahulu, tingkat atas asrama adalah untuk student perempuan. Tingkat bawah untuk student lelaki. Kira habis berani/hebat kalau sesiapa yang mandi depan courtyard asrama ni.



Mungkin, tangga paling ditakuti oleh setiap junior di maktab. Ini tangga berdepan dengan Blok A asrama yang biasanya menempatkan student-student form 5. Tempat lepak utama waktu petang atau setelah selesai kelas. Kepada awek-awek (marka - bahasa Penang) yang lalu depan tangga ini, bersiap sedia untuk diusik, atau dikutuk. Selalunya awek-awek yang lalu depan tangga ini adalah akibat untuk mengelak hujan atau terlampau berani, atau mungkin juga terlampau berlagak.



Dataran Selera @ DS. Tempat makan. Sarapan pagi, minum pagi, makan tengahari, minum petang, makan malam dan minum malam. Tempat berjual beli, tempat tengok TV, tempat PREP, tempat usha marka, tempat buli junior, tempat kacau Kak Zah, tempat ambil air panas untuk buat meggi. Tempat dating. Apa saja.



Notice board utama maktab. Masa zaman aku dulu, setiap result pelajar akan dipaparkan disini. Setiap apa saja berita akan dipaparkan disini. Gambar yang tercicir ditampal di sini. Spender pun ada dilekatkan disini. Hahaha.



Blok A asrama, tepi gelanggang tenis dan bola keranjang. Tepi cerun itu juga tempat melepak bebudak form 5 masa zaman aku. Tempat eksperimen kapal terbang kertas yang dihasilkan dari kertas soalan periksa. Tempat bergaduh, tempat baling buah.. buah apa haa? Ianya akan berhenti kalau salah satu cermin pada tingkap pecah.



Main foyer. Parking pengetua dan timbalan pengetua. Ianya juga merupakan tempat pendaftaran pelajar baru untuk yang baru masuk belajar. Tempat buat pameran pun ye. Tiada sesiapa melepak tak tentu arah sini. Tak best pun.



Dewan besar dari luar. Sekali pandang nampak macam kubu. tempat berbumbung depan dewan sebelum ini memang takde. Mungkin kereta cikgu-cikgu makin mahal dan tak tahan panas kot. Situ la tempat berkumpul setiap pagi sebelum masuk kelas. Padang kawat la lebih kurang.



Dewan kuliah. Masa zaman aku, ianya tempat meragging student baru masuk. Malam Warisan. Sesiapa pernah alami, korang akan ingat sampai bila-bila. Tempat tengok wayang pun ye. Hehehe. Jarang ada kelas sini.



Suasana dalam dewan besar...



Ini gambar team ragbi under-18 MRSM Balik Pulau tahun 1992 yang telah memenangi tempat ke-3 negeri. Cougars gelaran untuk team under-18. Foxes kalau tak silap untuk team under-15.

Nanti aku upload yang lain.

Ulasan

  1. Anonymous10:56 PG

    kemana menghilangnya rakan2 sepasaukan kamu?
    adakah mereka masih mengikngati kamu?

    BalasPadam
  2. hoyeah.. saya batch 2001

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Malam Di Taman Tasik Titiwangsa

Sudah lama aku tidak membuat fotografi malam. Biasanya aku akan guna Canon EOS 400D aku kerana lebih baik kualitinya dan lebih hebat hasilnya. Memandangkan kamera tersebut sudah sedikit rosak dan juga pada malam semalam hanya kamera digital Sony CyberShot DCR-W350 saja yang berada di tangan, tiada pilihan selain cuba menggunakan kamera tersebut dan melihat hasilnya nanti.

Seperti yang dijangka, hasilnya kurang memuaskan. Begitu banyak noise yang terkandung dalam setiap gambar yang dirakam. Aku tidak menggunakan flash kerana mahu merakam suasna sebenar sekitar Taman Tasik Titiwangsa malam semalam.

Tanpa tripod, ianya lebih menyukarkan keadaan. Aku terpaksa menggunakan apa saja yang ada di sekeliling sebagai 'tripod sementara'.
 Satu perkara yang aku sedari, di sekitar Taman Tasik Titiwangsa, begitu ramai orang duduk berehat di sepanjang tasik. Cuma keadaan agak gelap kerana lampu yang ada tidak berfungsi. Suasana sedikit dicerahi dengan lampu jalan tidak jauh dari taman. Cahaya da…

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …

Apple Mac - Cerita Aku 1

Aku pakai komputer jenama Apple di rumah dan di pejabat. Laptop MacBook Pro aku beli menggantikan laptop Acer Aspire (sudah dijual) dengan tujuan sebenar untuk kerja sampingan sebagai video editor dengan sebuah studio perkahwinan (DinaWedding). Aku sudah menggunakan Apple iMac di pejabat sejak penghujung 2006 lagi. Secara umumnya, banyak kerja aku melibatkan senireka grafik menyebabkan komputer Apple menjadi pilihan paling sesuai.

Aku pernah dan sering ditanya serta aku yakin di luar sana ramai juga yang ingin mengetahui kebaikan dan keburukan menggunakan komputer jenama Apple. Jadi aku fikir lebih baik aku kongsi pengalaman aku.

Komputer jenama Apple secara umumnya adalah komputer peribadi/workstation/server yang dibina dan dijual sendiri oleh syarikat Apple Inc. dan menggunakan sistem operasi (Operating System) jenama Mac OS. Suatu ketika dulu ada syarikat pengeluar komputer yang mengeluarkan komputer dengan menggunakan sistem operasi Mac OS namun begitu semenjak Steve Jobs (CEO dan p…