Langkau ke kandungan utama

Kaunter

Kenapalah orang kaunter jabatan kerajaan ni garang, susah nak senyum dan malas nak jawab soalan pelanggan? Aku kakitangan kerajaan bila berurusan dengan kaunter jabatan kerajaan pun selalu hadapi semua tu. Patut sangat orang ramai malas nak berurusan dengan kaunter jabatan kerajaan. Sombong tak tentu pasal.



Tadi aku ke Medan Mara di KL untuk memohon borang pinjaman pendidikan. Sampai tingkat 3, aku mengah lepas naik tangga. Ye la, badan dah gemuk dan langsung tak senaman. Rehat kejap kemudian terus ke kaunter untuk bertanyakan perihal pinjaman tersebut. Dengan keadaan aku batuk (memang batuk teruk pun), aku bertanya dengan nada yang agak perlahan. Kakak kaunter tu senyum pun tidak, bangun pun tidak dari kerusi yang dia duduk berselindung disebalik kaunter yang tinggi melangit (kenapa orang buat kaunter tinggi sangat? Nak menyorok dari apa?). Kakak tu pun tak pasal-pasal suruh aku cakap kuat sikit sebab dia kata dia tak dengar. Okay, aku usahalah tinggikan suara dan terangkan dengan jelas tujuan aku. Kemudian dia minta surat tawaran universiti. Aku tanya nak yang photostat ke yang original. Tak dijawab. Aku bagi surat original (kalau dia simpan mau aku tepuk dahi dia). Lepas tu dia tanya aku student PJJ ke? Erm, tadi tak dengar ke aku cakap? Lepas tu dia bagi borang dan kembalikan surat tawaran (original) aku. Aku tanya hanya borang tersebut saja ke dan ada apa-apa lagi yang aku perlu buat? Dia tenung aku dengan muka yang rimas. Katanya baca apa yang terkandung di dalam. Hmm, takkan la tak boleh nak explain sikit. Aku dah bosan nak tunggu, aku terus balik. Sampai di pejabat aku tengok balik borang tu. Pening juga nak isi sebab ada yang aku tak faham. Sebab itu la aku tanya di kaunter tadi sebab aku nak dia explain sedikit. Ini belum sempat aku nak tanya disuruh aku refer checklist saja. Pemalas betul.



Teruk sangat ke kerja kaunter ni? Mungkin la kot gaji dia tak cukup atau mungkin dia bosan dengan kerja sebegitu hari-hari. Tapi jarang sangat bila aku pergi ke kaunter bank atau apa-apa kaunter swasta (kecuali kaunter tiket bas), orang kaunter akan bersikap sombong. Ada tu ada la. Tapi jarang. Ada pun bila dia tengok kita selebet semacam, malas dia nak layan. Agaknya kita selebet jadi tak berduit. Atau kalau orang cina jaga kaunter dan kita datang. Kalau kita tak smart semacam, jangan harap mereka nak layan. Tapi tak semua orang cina macamtu. Ada orang cina (ramai) yang begitu peramah aku rasa patut dia ajar orang melayu di kaunter kerajaan cara-cara nak berhadapan dengan pelanggan.



Kemudian tadi aku ke JPN Maju Junction (Kuala Lumpur) dengan hasrat nak jumpa Kak Kamariyah. Tapi dia takde. Bila aku tanya orang kaunter (tak habis lagi ni), mereka macam blur je dengan soalan aku. Panik pun ada dan entah, apa yang mereka fikir aku pun tak tahu. Macam la aku tanya, 'Ada jual bom tak encik?'.



Aku duduk di satu sudut dan memerhatikan tingkah laku kakitangan kaunter JPN ni. Aku akui kerja mereka memang sibuk dan tak duduk diam sebab begitu ramai orang yang ada disana pada waktu tu. Secara amnya mereka layan pelanggan dengan baik (cordial), tapi tak mesra. Nombor giliran dipanggil (secara elektronik), pelanggan pun pergi ke kaunter. Tunjuk no giliran kemudian duduk. Kakitangan kaunter secara jelasnya memang tak senyum pun. Masam pun tak tapi lebih bersifat tawar. Kebanyakkan pelanggan aku tengok macam takut-takut nak berhadapan dengan kakitangan kaunter. Agaknya takut kena marah kot. Tapi ada juga pelanggan yang blur habis. Bila orang suruh letakkan ibu jari tangan kanan ke mesin pengimbas, dia letak jari tangan kiri. Orang kaunter naikkan nada sikit suruh letak jari kanan. Pelanggan blur. Lagi tinggi suara arahan sambil tangan menunjukkan tangan tangan. "JARI TANGAN KANAN! JARI TANGAN KANAN!" Menonong je pelanggan ikut. Kemudian entah apa dibebel oleh orang kaunter tu aku tak dengar. Pelanggan tu duduk membongkok bahu, gaya orang takut. Aku tahu dia tak salah dan aku tahu dia tak takut dengan kakitangan kaunter tu. Cuma dia memang tak tahu apa-apa dan blur. Bila aku tengok balik pelanggan tu, aku sedar dia seorang berbangsa cina. Mungkin dia tak jelas dengan arahan tu kot.



Mungkinlah, ada baiknya jabatan kerajaan sediakan jangkawaktu kerja kakitangan kaunter yang lebih pendek. Contohnya dua orang jaga satu kaunter dengan setiap orang jaga 2 jam setiap masa. Lepas dua jam ganti orang lain. Kos tinggi tapi sekurang-kurangnya orang dapat refresh dan dapat hilangkan tension. Kerja kakitangan kaunter jabatan kerajaan tak semudah swasta. Orang swasta dapat duit banyak dan macam-macam lagi. Perks banyak. Kakitangan kaunter jabatan kerajaan cuma dapat elaun kaunter RM40 je. Kalau gaji dia RM911.23 + RM40.00, tak sampai seribu lagi pun. Lepas tu bukan senang nak buat OT. Tolak itu ini, berapa yang dapat? Sikit je kan? Lepas tu kena service berapa orang? Ramai.



Tapi aku tetap bengang dengan kakitangan kaunter yang memang jenis biol. Ikut angin dia. Sesedap rasa nak marah. Pergi McD, sampai depan kaunter terus berhadapan dengan staf yang aku rasa senyum dia dah hilang dalam BigMac. Takde pun ayat "May I take you order sir?". Kita order, dia tekan-tekan butang kemudian hulur tangan minta duit. Berapa? Tengok sendiri di skrin. Erm, susut sikit selera nak makan. Pergi kaunter tiket bas (selalunya bukan Transnasional), tanya tiket. Orang kaunter samada duduk atas kaunter, sibuk dengan call atau sibuk dengan mengikis kuku. Tiket dah habis. Itu saja. Pergi kaunter pasaraya Giant, orang kaunter tu nyonya. Walaupun dia tak senyum tapi dia tak malas langsung nak angkat barang-barang kita beli. Semua dia buat. Rajin betul.



Aku sanggupke kerja kaunter? Mungkin tidak...

Ulasan

  1. Hai, saya suka membaca blog untuk menambah ilmu dan maklumat. Setiap hari sekurang-kurangnya saya lawat 20 blog. Blog anda adalah antara yang paling menarik untuk hari ni. Keep up the good work!

    Terlanjur saya di sini, tahukah anda tips kaya dengan cepat. Sistem Menjana Wang Secara Automatik. RM200,000 dalam masa 35 hari dengan modal hanya RM10! Ini baru REAL!. Peluang dan tips kaya dengan cepat di sini.

    BalasPadam
  2. sy pernah keje kt kaunter mase jd cashier kt jusco.pergh..sememangnyer sblum keje situ sy org yg pling baran..hr2 kena briefing pg2 ckp sal senyum selalu layan customer dgn baik.hr2 kena sound dgn manager suh buang mlsh peribadi biler dh ade kt kaunter..hmpir setaun keje kt itu mmg mengajar sy jd org bersbr.xsia manager bising hr2.kerenah customer lak mcm2...lebih baik melayan customer yg blur dr customer belagak hebat.speaking bi berterabur tp ade hati nk hina org..die ingat cashier ni buduh sgt ker?ade cashier yg ade degree.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon