Langkau ke kandungan utama

Macam Pandai Je nak Pomen WinXP Sendiri-Sendiri. Ni Hah Cara Orang Bodoh Macam Aku Buat Kerja. Grrr

Aku dah guna Microsoft Windows XP Professional sejak Oktober 2001. Sekarang di rumah aku masih gunakan WinXP Pro. Aku dah evaluate Win LongHorn dan kesimpulannnya masih terlalu awal nak diperkatakan. Tapi kalau dari gaya yang aku nampak, memang amat menarik dan lebih best dari WinXP. Tapi forsure LongHorn akan memerlukan ruang HDD yang besar dan RAM yang melampau besar.

Berbalik kepada WinXP. Banyak yang aku pernah alami masalah mengenai WinXP ni. Tetiba je timbul 'Blue-Screen-of-Death' yang menandakan secara senangnya korang perlu install balik WinXP. Kalau WinXP tak boleh nak run, ada beberapa sebab. Selalunya samada hardware rosak (Hard Disk, RAM dan lain-lain), Kernel WinXP tu dah korup. Registry dah mabuk dan lain-lain yang sebenarnya korang tak nampak ianya berlaku sebab semua tu banyak berpunca dari segi teknikal. Tapi yang pastinya kalau PC korang tu bila on dan nak masuk WinXP, tapi terus sampai ke skrin biru, itu tandanya WinXP korang problem. Penyelesaian?

Aku tak sepandai yang disangkakan dalam hal nak perbaiki semua ni. Tapi kalau bercakap berdasarkan pengalaman, bolehla sikit-sikit. Aku guna PC yang dipasang sendiri, jadi kalau PC jenis Compaq, HP, IBM, Acer (ni boleh tahan), DELL dan sewaktu dengannya, cara penyelesaian agak berbeza (bukan sikit, banyak!).

Kalau WinXP rosak, ini solution aku. Mula-mula sekali mesti ada CD WinXP, tak kirala pirate ke original. Tapi yang pastinya CD tu kena Bootable, maksudnya kalau start PC, CD WinXP boleh dibaca terus. Start-Up Disk? Betapa punya kuno la idea ni. Korang kena masuk BIOS. Tau ke BIOS tu apa? Kalau tak tahu, tak payah buat. Kalau nak buat juga, meh ikut cara ni. Memula ON PC. Pasti korang akan nampak salah satu ayat dia kata "To Enter BIOS, Press F2" atau F10, atau tekan DEL dan lain-lain lagi. Tekan je button tu banyak kali sebaik saja ON PC tu sampai la masuk BIOS system. Apasal aku suruh masuk BIOS ni? Sebab aku nak suruh korang tukar Boot sequence. Aturan PC membaca maklumat dalam PC. Biasanya kalau setting asal PC akan baca drive A: dulu, kemudian baru drive C: (Hard Disk korang). Cari dalam BIOS tu mengenai Boot Sequence (kalau nak pasti, cari yang ada tulis A:, C: atau D:. Kalau dah jumpa tu, tukar Boot Sequence tu suruh PC baca CD-ROM dulu. Sudah tukar (dan jangan lupa masukkan CD WinXP dalam PC korang tu), restart PC tu balik.

Bila dah restart, tunggu sampai PC baca CD WinXP. Nanti dia cakap, kalau nak start guna WinXP CD, tekan enter, atau F8 (aku dah lupa). Ikut je. Nanti PC akan start guna CD WinXP tu. Tunggu sampai screen yang ada cakap, korang nak install balik ke, nak baiki WinXP tu ke atau ermm... lupa dah yang lain tu. Pilih REPAIR WinXP. Jadi biarlah PC korang tu REPAIR WinXP tu sendiri sampai jadi. Lepas siap PC akan suruh RESTART. Masa RESTART, masuk balik BIOS Setting, tukar balik suruh PC baca Hard Disk (Drive C:). Kalau ianya boleh masuk macam biasa, maknanya WinXP korang dah okay. Kalau tak, maksudnya korang kena INSTALL balik WinXP tu (guna cara atas tapi jangan pilih REPAIR, sebaliknya pilih INSTALL WINXP). Beranikanlah diri anda untuk mencuba. Tapi kalau ada data penting dalam PC korang tu, harap cabut Hard Disk korang kemudian cari rumah kawan yang ada PC, connect HDD korang pada PC dia dan save segala data yang penting tu. Ini aku cakap berdasarkan apa yang aku buat. Cara orang bodoh je ni. Tapi mujarab. Tapi kalau korang tak berani, tak payah buat. Hantar je kekedai PC, sama juga proses dia nanti.

Kalau korang guna PC BRANDED (aku tak tahu kenapa orang sanggup bayar lebih untuk beli nama), ini cara yang korang patut guna. Pastinya setiap PC BRANDED akan disertakan dengan RECOVERY DISK. START PC korang, masuk Recovery DISK, kemudian RESTART (Sebab biasanya orang tak selaju PC nak kejar masa dia boot up). Ikut aje arahan yang dia cakap pada PC tu. Kalau korang tak faham juga, baca BUKU MANUAL yang company sediakan. Kalau semua tu takde, adakah korang membeli PC BRANDED celup? Haha. Kadar keberkesanan? 50-50. Bergantung cara korang ikut arahan. Kalau betul, okay jadinya. Sebab korang mesti ingat, biasanya masa di kilang, PC tu diinstall cara macam tu juga. Takde kerja diorang nak install program satu-satu dalam PC korang. Diorang pakai Ghost atau Disk Clone. Biasanya Recovery Disk yang diberikan itu ialah Ghost yang aku maksudkan. Risiko? Besar. Kemungkinan besar habis data korang akan hilang. Kalau tak sayang data, tak kisah la. Kalau sayang data, macam aku cakap tadi, pergi cari kawan.

WinXP ni tak sesusah Win3.11, Win95, Win98, WinMe dan Win2000 (semua aku pernah guna). Ianya direct dah agak mudah. Jangan panik. Baca manual betul-betul (kalau PC branded). Tapi kalau PC branded yang masih ada waranti, baik guna waranti tu. Jangan bazir. Kalau PC Clone, kalau tak reti buat, ada baik pergi kedai atau cari member yang reti buat.

Aku beri penerangan ni bukan berdasarkan cara yang sepatutnya. Tapi berdasarkan cara yang aku fikir senang dan 'clean'. Satu cara untuk memastikan data korang selamat, buat partition pada hard disk korang. Satu partition install semua software termasuk WinXP (biasanya Drive C:), satu partition lagi save segala data korang (biasanya Drive D:). Jadi kalau WinXP problem, korang boleh install balik tanpa perlu risau data korang hilang. Lagi baik, beli lagi satu hard disk. Itu yang lebih selamat. Tak pun cari CDRW. Burn data korang dalam CDRW sebulan sekali, sebabnya CDRW boleh rewrite jadi takde la merugikan CD. CDRW pun sekarang dah murah, tak sampai RM200. Kalau rasa banyak duit, beli je DVD-RW+-. Itu korang boleh clone satu hard disk. Senang. Sekarang pun dah murah, tak sampai RM500.

Aku tak bertanggungjawab kalau PC korang hancur terus. Tapi rasanya tak. Cuma sebagai kepastian, hantar kedai kalau betul-betul tak tahu buat. Kalau tahu, baiki yang mana patut je. Jangan menggatal pegi solder Mobo atau RAM atau apa yang boleh di solder. Macam terer je.

Macamana nak pastikan WinXP sentiasa okay. Aku dah jalan WinXP yang ada dalam PC aku sekarang ni sejak awal tahun ni walaupun aku sebenarnya takde sebab nak reinstall WinXP tu balik haritu. Sebulan sekali jalankan tools seperti Disk Defragmanter, Scan Disk dan Disk CleanUp. Buat benda tu walaupun WinXP kata tak payah. Install Norton Systemworks sebab dalamnya ada tools yang amat berguna nak jaga PC korang selain boleh protect korang dari virus dan hack. Jangan sesedap rasa download segalanya dari internet. Ada kalanya program dari internet atau data dari internet ni dah tainted atau tercemar. Risiko banyak. Jangan delete program sesuka hati. Kalau nak buang program, guna Uninstall atau Add/Remove Program. Itu cara yang lebih baik.

WinXP ada fungsi Restore. Caranya ialah Masuk START-ACCESSORIES-... SYSTEM RESTORE. Lagi baik setiap tiga bulan buat RESTORE POINT yang baru. Kalau PC korang tak boleh nak masuk WINXP, masuk START PC, tekan F8 sejuta kali. Heh. Tekan F8 sampai masuk ke screen yang ada pilihan samada nak jalan WinXP secara biasa, VGA mode, dan macam-macam mode lagi termasuk SAFE MODE. Pilih SAFE MODE. Kalau boleh masuk, bagus. Pergi balik START... SYSTEM RESTORE. Pilih RESTORE MY COMPUTER TO A SPECIFIC RESTORE POINT. Pilih la yang sebelum tarikh PC korang tu problem. WINXP akan try RESTORE PC korang tu kembali ke keadaan PC korang okay. Harap-harap okay. Cuba yang ini dulu ye (UNTUK INDI). Sejak aku cuba, tak pernah lagi aku ada masalah melainkan aku RESTORE pada tarikh lepas PC aku rosak.

Cubalah ye. Kalau jadi, korang boleh tepuk bahu korang sendiri dan ucapkan tahniah (kalau nak bersorak sorai gembira pun boleh). Kalau tak boleh, buatlah perkara-perkara berikut; tarik rambut, hentak kepala ke dinding, sumpah seranah PC dan aku, bakar PC (pastikan ada bomba dikeliling), beli PC lain, hantar kedai (dan korang akan disumpah seranah oleh tokay kedai), sorok PC bawah katil (anggap ianya harta karun).

Ada juga Website yang boleh membantu, contohnya
TOM'S Hardware

Selain dari itu, aku rasa korang baik la baca journal lain juga. Ada buat kerja korang tu. Atau tido...

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon