Langkau ke kandungan utama

Web Design, Product Design and Patent

Cuba pergi ke http://www.govicdesigntech.com dan lihat apa problem website tu.

Website ni claim mereka adalah suatu institusi yang menjalankan R&D tentang teknologi terkini terutama bidang automotif. Bila aku masuk web ni, satu perkara yang paling mengejutkan aku ialah betapa besarnya banner header dia. Lebih kurang 2/3 dari screen yang bersaiz 800x600. Sudahlah begitu, mereka kata web ini sesuai dilayari dengan resolusi skrin 800x600. Apa gunanya buat content kalau kita dapat baca melalui 1/3 skrin je? Itu pun masih ada menu yang mengganggu content sebenar. Jadi terpaksalah scroll kebawah banyak kali untuk membaca teks yang panjang berjela. Dan penggunaan emboss, kaler macam pelangi dan efek tulisan yang begitu 'cheesy', tak ubah macam website budak sekolah yang diajar oleh cikgu yang pun belajar dari buku "Macamana Hendak Membina Sebuah Laman Web Yang Mudah".

Agak memalukan website yang kononnya hebat mengatakan mereka adalah pencipta kenderaan baru, Govic dan claim ada design mereka yang dihantar kepada NASA dan harini aku baca dalam The Star mengenai mereka, tapi website tak ubah macam website budak-budak. Sudahlah The Star promote website mereka. Apa agaknya pandangan orang bila lihat website sebodoh ini?

Tak perlu banner yang besar bapak gajah begitu. Kalau nak buat juga, buang je frame supaya ia boleh scroll keatas dengan mudah. Maksudnya orang still boleh guna 100% screen mereka untuk surf content tersebut. Ini kalau dah diset frame dan kemudian disable keupayaan frame untuk mengubah saiznya, terpaksalah orang bersusah payah scroll 1/3 screen. Hasilnya nanti, orang lari. Berhati-hati kalau guna frame. Kalau ianya dihasilkan cara yang betul, puas hati orang nak surf. Tapi kalau buat macam bagus je sama seperti web yang aku cakapkan ni, baik dia buat 100% skrin tu banner dia je. Mana content? Tak payah.

Pasal content. To prove you did something kemudian kata lagi korang dah pegi patent benda tu without showing any prove, apa guna? Okay, aku boleh kata yang aku dah design apa yang Govic tu design sejak dulu lagi. Aku boleh post dalam web ni design aku, lebih cantik dan lebih menarik minat mat-mat rempit nak beli motor tu. Depan ada satu tayar dan belakang ada dua tayar. Mercedes pun dah buat design macam tu dan kalau tak salah aku ianya diberi nama F300. Dua tayar depan yang boleh tilt dan satu tayar belakang. Lebih cantik dan convertible (bumbung boleh buka). Pakai Enjin A-Class kalau tak salah atau mungkin pakai enjin SMART. Memalukan claim sesuatu yang orang lain dah buat. Satu lagi, SVTOL (Short Vertical Take Off Landing) untuk pesawat pejuang? Hmm, Harrier dah lama keluar dan begitu juga yang Russia buat. Swerving Headlamp (Lampu kereta yang boleh ikut belokan kereta), baru je Mercedes keluarkan E-Class yang boleh buat macamtu. Teknologi lama yang baru nak di implementasi kedalam dunia automotif.

Aku bukan perekacipta mahupun pengkritik tapi kadang-kadang rasa segan tengok perkara yang orang lain dah buat tapi kita besar-besarkan keupayaan kita. Hendaknya kita reka sesuatu yang orang lain belum reka lagi. Masih aku ingat masa di MRSM Balik Pulau dulu. Kami ada pertandingan Saintis Muda. Kalau tak salah geng Tok Siak design Tempat letak ais dalam jag. Jadi, bila ais cair, airnya tidak akan melarut dalam jus, teh atau apa saja air minuman dalam jag. Sejuk dan rasanya tetap sama. Mereka menang tempat pertama sekolah dan tempat kedua kebangsaan. Memang hebat. Tapi sayangnya ciptaan itu tidak dipatentkan. Akibatnya sekarang korang boleh lihat dimana-mana saja rekaan tersebut. Aku percaya geng Tok Siaklah yang pertama design benda sebegitu rupa sebab sebelum dari itu aku tak pernah tengok lagi.

Mr. Chen Fung Woo, seorang pensyarah UiTM Shah Alam telah membuat patent mengenai sistem penyuraian trafik di plaza tol lebuhraya. Dia buat plaza tol berlapis. Maksudnya plaza tol yang dulunya sebaris saja, sekarang ni korang boleh nampak ada beberapa lapis dibelakang dan dihadapan plaza tol utama. Tengok plaza tol Sungai Besi atau Ipoh Selatan dan korang akan faham macamana. Patent dah lama wujud, jadi Mr. Chen pun berjumpa dengan PLUS untuk berbincang hal pampasan, royalti atau yang sewaktu dengannya. Tapi PLUS buat tak tahu sebab katanya mereka yang dapat idea itu dulu. PLUS ada backing kerajaan dan duit yang berbilion jadi mereka tak takut kena saman. Mereka boleh ambil peguam yang hebat. Jadi akhirnya Patent hanya tinggal patent kalau orang lain tak tahu menghargainya.

Aku tengah design sesuatu. Harapnya aku patent benda ni dulu kemudian baru aku bagitau apa dia.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Malam Di Taman Tasik Titiwangsa

Sudah lama aku tidak membuat fotografi malam. Biasanya aku akan guna Canon EOS 400D aku kerana lebih baik kualitinya dan lebih hebat hasilnya. Memandangkan kamera tersebut sudah sedikit rosak dan juga pada malam semalam hanya kamera digital Sony CyberShot DCR-W350 saja yang berada di tangan, tiada pilihan selain cuba menggunakan kamera tersebut dan melihat hasilnya nanti.

Seperti yang dijangka, hasilnya kurang memuaskan. Begitu banyak noise yang terkandung dalam setiap gambar yang dirakam. Aku tidak menggunakan flash kerana mahu merakam suasna sebenar sekitar Taman Tasik Titiwangsa malam semalam.

Tanpa tripod, ianya lebih menyukarkan keadaan. Aku terpaksa menggunakan apa saja yang ada di sekeliling sebagai 'tripod sementara'.
 Satu perkara yang aku sedari, di sekitar Taman Tasik Titiwangsa, begitu ramai orang duduk berehat di sepanjang tasik. Cuma keadaan agak gelap kerana lampu yang ada tidak berfungsi. Suasana sedikit dicerahi dengan lampu jalan tidak jauh dari taman. Cahaya da…

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …

Apple Mac - Cerita Aku 1

Aku pakai komputer jenama Apple di rumah dan di pejabat. Laptop MacBook Pro aku beli menggantikan laptop Acer Aspire (sudah dijual) dengan tujuan sebenar untuk kerja sampingan sebagai video editor dengan sebuah studio perkahwinan (DinaWedding). Aku sudah menggunakan Apple iMac di pejabat sejak penghujung 2006 lagi. Secara umumnya, banyak kerja aku melibatkan senireka grafik menyebabkan komputer Apple menjadi pilihan paling sesuai.

Aku pernah dan sering ditanya serta aku yakin di luar sana ramai juga yang ingin mengetahui kebaikan dan keburukan menggunakan komputer jenama Apple. Jadi aku fikir lebih baik aku kongsi pengalaman aku.

Komputer jenama Apple secara umumnya adalah komputer peribadi/workstation/server yang dibina dan dijual sendiri oleh syarikat Apple Inc. dan menggunakan sistem operasi (Operating System) jenama Mac OS. Suatu ketika dulu ada syarikat pengeluar komputer yang mengeluarkan komputer dengan menggunakan sistem operasi Mac OS namun begitu semenjak Steve Jobs (CEO dan p…