Langkau ke kandungan utama

Perjalanan Yang Jauh

Semalam merayau dengan motor tanpa arah tujuan. Sebelum keluar dari rumah, di benak otak ni terfikir hendak kemana aku. Memang tiada arah tujuan yang ditentukan bila motosikal mula bergerak. Aku hanya menurut rasa hati. Belok ke Pantai Dalam aku terus masuk NPE (New Pantai Expressway). Sebab aku naik motor jadi beranilah lalu sini. Kalau kereta, sure dah kena RM1.60 satu tol. Jalan punya jalan sampailah aku di Pelabuhan Klang. Dekat tepi stesen komuter Port Klang aku berhenti di KFC untuk makan. Satunya memang lapar dan satu lagi sebab sakit pinggang lama sangat menunggang motor. Seronok memerhatikan laut dan suasana sekeliling yang kali terakhir aku berada disana adalah 6 tahun yang lalu. Masih tiada apa yang berubah. Ditepian tebing masih ada bot-bot yang tertunda. Masih ada bau dan suasana yang sama. Masih ada jeti yang membawa aku ketempat kerja suatu masa dulu. Masih tidak berubah.



====



Artist: Joseph Arthur

Song: Honey & The Moon



Don't know why I'm still afraid

If you weren't real I would make you up, now

I wish that I could follow through

I know that your love is true

And deep

As the sea

But right now

Everything you want is wrong,

And right now

All your dreams are waking up,

And right now

I wish I could follow you

To the shores

Of freedom,

Where no one lives.



Remember when we first met

And everything was still a bet

In love's game

You would call; I'd call you back

And then I'd leave

A message

On your answering machine



But right now

Everything is turning blue,

And right now

The sun is trying to kill the moon,

And right now

I wish I could follow you

To the shores

Of freedom,

Where no one lives



Freedom

Run away tonight

Freedom, freedom

Run away

Run away tonight



We're made out of blood and rust

Looking for someone to trust

Without

A fight

I think that you came too soon

You're the honey and the moon

That lights

Up my night



But right now

Everything you want is wrong,

And right now

All your dreams are waking up,

And right now

I wish that I could follow you

To the shores

Of freedom

Where no one lives



Freedom

Run away tonight

Freedom freedom

Run away

Run away tonight



We got too much time to kill

Like pigeons on my windowsill

We hang around



Ever since I've been with you

You hold me up

All the time I've falling down



But right now

Everything is turning blue,

And right now

The sun is trying to kill the moon,

And right now

I wish I could follow you

To the shores

Of freedom

Where no one lives



====



Aku tengah lakukan sesuatu dalam hidup ini. Aku cuma mampu berharap agar apa yang aku lakukan akan membahagiakan aku dan semua orang. Bukan aku bermaksud untuk lari atau melukakan hati sesiapa pun. Aku cuma lakukan demi untuk aku damai dimasa mendatang dan untuk orang lain bahagia. Itu saja.



Balik dari Port Klang, aku tempuhi hujan disepanjang jalan. Aku lalui jalan yang lengang dan kosong dan terbentang luas. Aku tempuhi juga walau disana-sini ada tempat berteduh. Kerana aku mahu sejukkan hati ini dan aku mahu hujan membasuh apa saja kenangan dan luka dihati. Aku mahu bila tiba dirumah nanti, aku sudah bersih dari duka.



Namun hari ini, semua itu nampak begitu sia-sia...

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Malam Di Taman Tasik Titiwangsa

Sudah lama aku tidak membuat fotografi malam. Biasanya aku akan guna Canon EOS 400D aku kerana lebih baik kualitinya dan lebih hebat hasilnya. Memandangkan kamera tersebut sudah sedikit rosak dan juga pada malam semalam hanya kamera digital Sony CyberShot DCR-W350 saja yang berada di tangan, tiada pilihan selain cuba menggunakan kamera tersebut dan melihat hasilnya nanti.

Seperti yang dijangka, hasilnya kurang memuaskan. Begitu banyak noise yang terkandung dalam setiap gambar yang dirakam. Aku tidak menggunakan flash kerana mahu merakam suasna sebenar sekitar Taman Tasik Titiwangsa malam semalam.

Tanpa tripod, ianya lebih menyukarkan keadaan. Aku terpaksa menggunakan apa saja yang ada di sekeliling sebagai 'tripod sementara'.
 Satu perkara yang aku sedari, di sekitar Taman Tasik Titiwangsa, begitu ramai orang duduk berehat di sepanjang tasik. Cuma keadaan agak gelap kerana lampu yang ada tidak berfungsi. Suasana sedikit dicerahi dengan lampu jalan tidak jauh dari taman. Cahaya da…

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …

Apple Mac - Cerita Aku 1

Aku pakai komputer jenama Apple di rumah dan di pejabat. Laptop MacBook Pro aku beli menggantikan laptop Acer Aspire (sudah dijual) dengan tujuan sebenar untuk kerja sampingan sebagai video editor dengan sebuah studio perkahwinan (DinaWedding). Aku sudah menggunakan Apple iMac di pejabat sejak penghujung 2006 lagi. Secara umumnya, banyak kerja aku melibatkan senireka grafik menyebabkan komputer Apple menjadi pilihan paling sesuai.

Aku pernah dan sering ditanya serta aku yakin di luar sana ramai juga yang ingin mengetahui kebaikan dan keburukan menggunakan komputer jenama Apple. Jadi aku fikir lebih baik aku kongsi pengalaman aku.

Komputer jenama Apple secara umumnya adalah komputer peribadi/workstation/server yang dibina dan dijual sendiri oleh syarikat Apple Inc. dan menggunakan sistem operasi (Operating System) jenama Mac OS. Suatu ketika dulu ada syarikat pengeluar komputer yang mengeluarkan komputer dengan menggunakan sistem operasi Mac OS namun begitu semenjak Steve Jobs (CEO dan p…