Langkau ke kandungan utama

Kampung Baru (Isu Lama)

Kenapa la cerita pasal Kampung Baru tu tak pernah sudah? Dulu orang marah Drs. Sulaiman Daud pasal dia berusaha nak majukan Kg. Baru. Orang marah bukan apa, pampasan dan cara dia nak majukan tu tak menguntungkan orang Kg. Baru. Sekarang orang start bising lagi pasal nak majukan Kg. Baru. Nak tukar status tanah rezab melayu kepada tanah terbuka supaya orang bangsa lain boleh beli dan dimajukan. Kenapa? Kenapa perlu tukar status? Kenapa nak bagi orang bukan melayu beli? Kenapa nak majukan? Takde cara lain ke kalau nak majukan?



Aku heran setiap kali cakap nak majukan Kg. Baru, perkara pertama yang mesti orang-orang ni nak buat ialah cuba mencungkil atau melepaskan hak milik tanah penduduk Kg. Baru. Kenapa nak ambil hak penduduk? Suka ke kalau orang dengan paksa nak beli tanah kita? Tak suka, sesiapa pun tak suka melainkan kalau dia jenis tak reti jaga harta atau jenis desperate gila. Memang tanah Kg. Baru tu teramat mahal. Sekaki persegi mungkin ratusan ringgit. Kawasan pula amat strategik. Sebab tu ada pihak yang beria-ia sangat nak majukan kawasan ni. Lagi pun kawasan orang melayu, jadi fikiran mereka orang melayu ni mudah disogok dengan duit. Asal ada duit, semua jadi. Kemudian mereka beri alasan orang-orang tidak akan dibayar sepenuhnya dengan duit. Sebab katanya takut habis nanti dibazirkan. Dah sifat orang melayu agaknya. Dah jual tanah, duit tak dapat semua, apa cerita? Maknanya tanah dijual, duit mungkin dapat 1/2, dan selebihnya disimpan oleh 'pemegang amanah'.



Apa kata kalau penduduk Kg. Baru (yang asal) tubuhkan koperasi yang dikawal selia oleh sebuah badan profesional. Koperasi ini beli (kiranya ahli serah hak milih tanah kepada koperasi) dan di convert jadi saham untuk setiap ahli mengikut saiz tanah yang dijual. Kemudian tanah-tanah ni dipecahkan menjadi presint macam Putrajaya. Satu presint tu menempatkan rumah penduduk asal Kg. Baru dalam bentuk kondominium mewah (orang asli dekat Damansara dapat banglo). Hak milik bebas, jadi kalau rasa nak jual, suka hati. Kemudian buat presint untuk bisnes, taman dan riadah serta presint budaya. Presint bisnes ni buat la bangunan setinggi mana pun. Kalau boleh kawasannya 1/4 atau lebih dari keseluruhan kawasan.



Sekurang-kurangnya tanah kekal milik orang asal dan dapat dimajukan dengan berkesan. Kenapa nak buat bangunan itu ini sedangkan kawasan amat besar. Amat baik buat taman dan lain-lain, KL dah sesak sangat. Presint budaya tu letak rumah-rumah lama melayu yang terdapat di Kg. Baru yang difikirkan ada nilai sejarah dan nilai estatika yang tinggi. Kenapa la nak bangunkan sangat Kg. Baru. Kemudiannya nak biarkan terjual kepada bukan melayu. Bukan aku tak sokong. Tapi kena fikir. Berapa kerat sangat kawasan di KL tu milik orang melayu? Kemudian, adakah orang melayu dibenarkan nak pegi beli tanah di Petaling Street atau Jinjang sekalipun? Orang melayu mampu ke?



Kenapa orang tamak sangat Hah??

Ulasan

  1. Anonymous4:05 PTG

    Saya amat-amat sangat bersetuju mengenai comment yang mengatakan bahawa orang melayu patut mempertahankan tanah melayu kampung bharu. Pemilik-pemilik tanah di Kg Bharu tidak harus disuruh menjualkan tanah mereka kepada orang luar semata-mata dengan alasan untuk memajukan Kampung Bharu. Saya merasakan kita harus sama-sama berfikiran terbuka dan positif bagaimana kata harus membangunkan kampung bharu tanpa menjualkan hak-hak kita pada orang luar.

    Kampung Baru terletak dikawasan yang strategik. Dahulu kampung baru terkenal dengan Pasar Minggunya. Saya mencadangkan agar kita memperkenalkan kembali nostalgia Pasar Minggu Kampung Bharu dan biarkan rumah-rumah bentuk lama itu untuk anak cucu akan datang. Jadikan Kampung Bharu sebagai Taman Seni.

    Kita tidak akan rugi jika kita serikan lagi wajah Kampung Bharu dengan cara tersebut. jika tidak satu hari nanti kita tidak lagi mempunyai Warisan lama masa zilam.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon