Langkau ke kandungan utama

Duit Bonus Tak Boleh Beli Ubat Rabun Warna

"Engkau nak beli apa bila dapat duit bonus nanti?"



"Tak tau lagi."



"Tak beli baju raya ke?"



"Baju melayu tahun lepas dah ada sepasang dan masih okay. Ada dua helai lagi baju melayu yang masih elok. Paling penting, kasut kulit untuk kerja. Rasanya dah cukup."



"Jadi tahun ni takde baju baru la ye?"



"Ada, baju dan seluar pergi kerja. Aku dah gemuk, semuanya dah tak muat."



"Lagi apa nak beli?"



"Meja TV. Sekarang ni aku letak atas polisterin je. Kemudian kalau ada duit lebih nak beli almari baju baru. Yang lama dah sarat."



"Itu je?"



"Ntah. Tak tahu apa nak fikir lagi."



====



Kalau orang lain, mungkin dah lama ada perancangan untuk menyambut hari raya. Aku masih tak tahu apa nak buat. Cuma yang aku rasa paling nak buat ialah cari sehelai samping dan butang baju melayu. Itu je. Aku rasa baju melayu yang ada sekarang masih elok. Jarang sangat aku pakai. Seminggu lebih kurang sekali je aku selang seli 3 helai baju melayu aku tu. Jadi takde la nampak lusuh sangat. Kasut kulit untuk pergi kerja tu yang paling penting. Dah lama sangat aku pakai mochasin je. Nampak tak kemas langsung untuk ke pejabat. Teringin betul nak beli Camel Active macam dulu. Tapi dulu aku dapat dengan harga RM99, entah sebab apa. Sekarang kalau survey, harga lebih kurang RM200 lebih. Takpelah berbelanja mahal sikit untuk kasut ni. Sebab pakai tiap-tiap hari dan perlukan keselesaan. Lagipun kasut yang lama dulu tu tahan setahun lebih. Itu pun kalau tak sebab aku gatal tukar tapak, rasanya pasti elok lagi. Salah pilih kedai baiki kasut. Tak reti langsung orang tu jahit kasut dengan elok.



Kemudian nak beli baju kemeja tangan panjang untuk pergi kerja. Aku jenis tak pakai baju fancy dengan corak sana sini bila pergi kerja. Aku lebih suka pakai baju plain dengan warna yang lembut. Lagipun aku rabun warna, kalau aku beli baju yang kaler macam-macam, susah pula aku nak padankan dengan seluar nanti. Seluar kerja yang ada sekarang pun cuma warna hitam dan biru. Itu yang paling mudah nak disesuaikan dengan apa jenis baju. Baju pun pun cuma kaler, cream, biru muda, biru gelap, kelabu dan ermm.. itu je. Heh. Nampak generik je. Tapi itu masalah kalau orang rabun warna. Dan masalah kalau ajak orang yang kenal warna pergi beli baju, tapi diorang tak nak ikut. Ada patut suruh tanya salesperson. Mereka tahu jual, tak semestinya tahu berfesyen. Itu yang payahnya. Jadi terkial-kiallah aku nak cari baju. Banyak waktunya jadi frust sebab walaupun dimata aku pakaian tu nampak cantik, aku takut nak beli sebab risau realitinya baju tu mungkin tidak sesuai dengan seluar. Tu la, kalau ada member korang yang rabun warna ajak korang pergi beli pakaian, tolong la mereka. Kesian tau tak. Jangan kata mereka cerewet. Cuma mereka tak yakin dengan warna tu. Korang kena yakinkan mereka betul-betul.



Tapi aku tak nampak rabun warna ni menjadi penghalang. Bila bawa motor dan kereta aku tetap boleh kenal MERAH, KUNING dan HIJAU. Ada orang yang rabun mata kronik takkan kenal warna tersebut. Ada lebih baik pihak berwajib dan retailer sekalipun tidak lokek letak tanda warna secara bertulis dimana-mana sahaja. Kadang-kadang bila kita nak isi borang, ada minta tanda pada kotak pelbagai warna. Ingat senang ke untuk orang yang rabun warna? Tapi aku tak anggap ianya diskriminasi. Tak semua orang alert dan tak semua orang ambil tahu mengenai masalah rabun warna.



"Kalau LED masih MERAH, tandanya masih tengah charge. Kalau dah HIJAU, dah habis la charge."



Ini selalu kita dapat lihat. Tapi kalau orang yang rabun warna, kadang-kadang mustahil nak bezakan merah dan hijau secara jelas. Aku lebih senang kalau mereka letak MERAH dan BIRU sebab bezanya amat ketara. Atau kalau boleh sediakan mentol yang berbeza. Kiri MERAH dan kanan HIJAU. Itu lebih senang. Dan berbalik pada pakaian. Ada sesetengah pembuat meletakkan tanda warna pakaian pada label dalam bentuk tulisan. Apa salahnya semua pembuat pakaian buat perkara yang sama. Bukan susah pun. Teks biasa je. Kurang-kurang kalau orang kata oren dan merah tak ngam atau hijau dengan ungu pelik, orang rabun warna boleh ingat. Takde la dia nak beli baju t-shirt 'biru' yang sampai 3 bulan kemudian baru dia tahu warna sebenarnya ialah UNGU.



Cuma aku dapati dari pemerhatian aku, orang banyak tak sedar mereka rabun warna walaupun sedikit sebab selama ni kebanyakkan mereka cuma hafal warna. Bila tanya, mereka akan berkerut dahi untuk dapatkan jawapan yang pasti. Ada member yang selama ni aku fikir dia betul-betul kenal warna sebab gaya fesyennya sentiasa menarik, beli motorsikal baru warna biru tua. Dia kata warna hitam. Aku cakap model motor tu takde warna hitam, dia tak percaya. Bila periksa betul-betul, sah bukan hitam. Biru tua...

Ulasan

  1. aku pun ader masalah rabun warna, tp masalah aku mgkin tak serius sgt.. aku tak dapat bezakan warna2 yg dekat.. sama la mcm ko, tak dpat bezakan led warna merah dan hijau.. aku risau jgk, sbb nk wat medical check up utk dapat keja nih mesti ader test rabun warna, kalu tak lulus abih la aku tak dapat keja tu.. camner eh? takder ubat ker?

    BalasPadam
  2. Rabun warna tiada ubat buat maa sekarang.

    1/10 lelaki adalah rabun warna. Jadi jangan risau sangat, okay.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon