Langkau ke kandungan utama

EXAM dan Start!

Harini bermula exam final aku. Pagi tadi baru lepas jawab soalan Sains Politik. Semua orang komplen sebab apa yang disoal begitu terbuka sampai pening nak jawab. Takde detail, takde definisi, takde terangkan. Lecturer memang tak ajar agaknya. Tapi kalau ikut soalan semester sebelum pun, memang banyak beza dari segi konsep. Jadi memang susah kalini. Nasiblah. Agaknya semester ni bukan semester aku nak score.



Selasa nanti ada exam English, kemudian Rabu exam Financial Accounting. English aku tak risau sangat tapi Financial Acc. memang memeningkan. Dengan buku rujukan pun merepek, lecturer lagi lah merepek. Aku pun memang tak boleh nak catch up. So dari malam karang sampai malam Rabu nanti akan aku sibuk studi Financial Acc.



Tapi tengah mengantuk ni. Malam tadi tak cukup tidur walaupun tidur awal. Ada je yang mengganggu tidur. Sejuk tapi tak cukup selesa. Agaknya dah tiba masa aku beli tilam. Selama dua tahun asyik tidur atas comforter jek. Badan pun dah makin protes dengan sikap tak ambil berat aku ni. Tapi mana aku nak cari tilam dan mana aku nak letak tilam tu? Lagipun kalau letak tilam, nanti habis member-member jadikan port. Itu yang malas sangat tu. Main tidur je tapi tak reti nak jaga.



Lama tak menulis sebab aku sibuk dengan studi. Lama aku tak menulis sebab susah nak dapat access internet. Ini pun curi-curi guna internet system admin yang berlagak dan kedekut tu. Ingat aku tak reti nak buka PC dia? Aku siap copy dial-up dia. Dan bodohnya sebab dia safe password. So, lain kali sesuka hati aku la nak access internet sini. Lagi satu haritu kata dia, PC baru jenama HP yang gah ni tak boleh nak burn CD. Pelik juga aku. Dia siap guna portable CD burner lagi sebab katanya tak boleh nak guna internal CDRW dari PC HP ni. Pelik tak? Aku cakap pada dia "Apa ko nak bagi aku kalau aku boleh burn CD pakai CDRW PC ni?". Dia cakap tak payah sebab dia tahu apa masalahnya. Hmm, sampai sekarang tak tahu. Dan semalam aku dengan selamba burn CD kat sini. Boleh je... Susah dengan orang berlagak ni. Tambah-tambah kalau jawatan dia system admin dan jawatan kita staff bodoh. Jadi kiranya secara teori dia lebih hebat ilmu komputer dari aku. Tapi itu secara teori. Pernah dulu dia kata motherboard rosak dan kena ganti baru sebab PC tak boleh nak ON lepas dia reformat dan install baru. Aku cakap reset je BIOS. Dia cakap tak payah dan takde kaitan. Last-last depan mata dia aku pegi reset BIOS sambil dia bebel kata nanti rosak la, itu dan ini. Lepas tu aku ON je PC, ok je load masuk WINDOWS. Apa maknanya? Satu aku berlagak pandai dan menjadi. Dua, dia berlagak pandai tapi memang tak pandai. Cuma aku bukan nak berbaur perkauman, orang India ni memang suka besar diri tapi buat kerja tak reti. Pandai cakap banyak, sebab tu orang mudah terpengaruh.



Dulu masa aku kerja di sebuah kilang, diorang ambil seorang budak India baru graduate dari Tafe College sebagai juruteknik komputer. Aku ada offer nak buat dan ada beberapa aku budak melayu lain yang aku tahu pandai buat. Tapi dia offer budak India baru lepas college ni sebab satunya kabel power, duanya erm, agaknya dia benci orang Melayu. Last-last, nak pasang kabel scanner pun tak tahu. Aku tanya belajar apa? Dia cakap scanner dia belajar dulu tak macam ni. Erm, hehe.. Malas nak cakap. Korang fikir sendiri. Aku start pomen PC dari tahun 1992. Masa tu kat rumah cuma pakai PC jenama ALR (Advance Logic Research) dengan prosessor Intel DX4 25Mhz, RAM internal 4 MB + RAM tambahan 30 pin sebanyak 8 MB. Harddisk cuma 40 MB. Kad grafik 16 color dan sound midi dari speaker PC. Aku pomen walau umur aku cuma 17 tahun ketika tu. Sampai sekarang aku pomen PC. Itu minat aku masa lapang. Aku kecewa dengan sikap orang yang suka menunjuk pandai. Be humble la sikit. Apa salahnya. Bukan jatuh pun pangkat kalau ko tak tahu. Tanya la pada orang yang tahu. Takat belajar BSc. In Computer Science, tak bermakna korang terer bab troubleshooting PC. Takat teori boleh cakap itu ini. Tapi realitinya bila suruh buat, korang mesti tercengang-cengang tengok hardware yang amat berbeza dari yang korang pernah tengok dalam buku teori korang tu.



Aku nak balik tidur. Malam ni nak start study Financial Acc. Harap OK.

Ulasan

  1. Anonymous10:07 PTG

    hoi babi engkau nak kutuk org india. ingat org melayu semua pandai-pandai belakakah!bodoh piang. pi tengoklah, org india hanya cakap besar bukan pi merogol anak sendiri macam org melayu. suka hisap darah sendiri. he he he. tak malu langsung. siapa yang kena tangkap kes khalwat? kaum engkaulah bodoh! berbanding ni semua cakap besar itu tak ada apa? pi matilah

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Malam Di Taman Tasik Titiwangsa

Sudah lama aku tidak membuat fotografi malam. Biasanya aku akan guna Canon EOS 400D aku kerana lebih baik kualitinya dan lebih hebat hasilnya. Memandangkan kamera tersebut sudah sedikit rosak dan juga pada malam semalam hanya kamera digital Sony CyberShot DCR-W350 saja yang berada di tangan, tiada pilihan selain cuba menggunakan kamera tersebut dan melihat hasilnya nanti.

Seperti yang dijangka, hasilnya kurang memuaskan. Begitu banyak noise yang terkandung dalam setiap gambar yang dirakam. Aku tidak menggunakan flash kerana mahu merakam suasna sebenar sekitar Taman Tasik Titiwangsa malam semalam.

Tanpa tripod, ianya lebih menyukarkan keadaan. Aku terpaksa menggunakan apa saja yang ada di sekeliling sebagai 'tripod sementara'.
 Satu perkara yang aku sedari, di sekitar Taman Tasik Titiwangsa, begitu ramai orang duduk berehat di sepanjang tasik. Cuma keadaan agak gelap kerana lampu yang ada tidak berfungsi. Suasana sedikit dicerahi dengan lampu jalan tidak jauh dari taman. Cahaya da…

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …

Apple Mac - Cerita Aku 1

Aku pakai komputer jenama Apple di rumah dan di pejabat. Laptop MacBook Pro aku beli menggantikan laptop Acer Aspire (sudah dijual) dengan tujuan sebenar untuk kerja sampingan sebagai video editor dengan sebuah studio perkahwinan (DinaWedding). Aku sudah menggunakan Apple iMac di pejabat sejak penghujung 2006 lagi. Secara umumnya, banyak kerja aku melibatkan senireka grafik menyebabkan komputer Apple menjadi pilihan paling sesuai.

Aku pernah dan sering ditanya serta aku yakin di luar sana ramai juga yang ingin mengetahui kebaikan dan keburukan menggunakan komputer jenama Apple. Jadi aku fikir lebih baik aku kongsi pengalaman aku.

Komputer jenama Apple secara umumnya adalah komputer peribadi/workstation/server yang dibina dan dijual sendiri oleh syarikat Apple Inc. dan menggunakan sistem operasi (Operating System) jenama Mac OS. Suatu ketika dulu ada syarikat pengeluar komputer yang mengeluarkan komputer dengan menggunakan sistem operasi Mac OS namun begitu semenjak Steve Jobs (CEO dan p…