Langkau ke kandungan utama

Strong In The Force, Liverpool Is...

Okay, Liverpool menang Champion League untuk kali kelima.

Ramai orang komen, positif, negatif dan blur di tengah-tengah. Tapi menang tetap menang kan? Arsene Wenger patut sedar, Arsenal tak pernah pergi lebih dari suku akhir. Manchester United pun kena ingat Liverpool dah menang 5 kali dan dua kali daripadanya back-to-back! Manchester menang 2 kali selang 30 tahun. Chelsea? Duit banyak, cuba tahun depan ye. Kalau rasa terdesak sangat, beli je piala tu. Pasukan Liverpool yang rata-ratanya pemain biasa (bukan superstar) boleh menang sebab mereka berusaha untuk menang. Bukan sebab nasib. Kalau nasib, takkan 3 gol penyamaan nasib.

Err, Liverpool menang ye! CL - 5, Premier - 18. Beat that MU, Arsenal, Chelsea!

p/s : to be as annoying as I can be. Heh!

====

Star Wars : Revenge Of The Sith

Aku dah menontonnya dua kali. Sekali aku tonton dalam kelas Premier dia GSC Berjaya Times Square. Kesimpulan? Dari seorang peminat Star Wars ianya memuaskan. Aku dah tahu sebelum The Phantom Manace apa akan jadi pada Anakin di Mustafar (terbakar kena lava gunung berapi). Aku tahu anak-anaknya disorok di Alderaan dan Tatooine untuk mengelak mereka dipengaruhi oleh bapa mereka. Tapi aku tetap puas hati menonton filem ini. Sedih sebab ianya dah habis. Tapi tak sabar nak tengok episod animasi Clone Wars dan juga (dengar cerita) 100 episod mini-siri televisyen. Katanya ada prequel lagi yang mengisahkan Yoda dan kehebatan jedi pula. Ada pula kata ada sequel selepas Revenge of The Sith yang mengunjur hingga ke Tantive 5 dikejar oleh Star Destroyer dalam episod IV: A New Hope. Tantive 5? Ala, itu kapal angkasa yang korang nampak semasa pengenalan episod IV. Kapal angkasa yang sama dalam Revenge of The Sith dimana Bail Organa dan Yoda melarikan diri dari Coruscant. Ada juga kata ada sequel selepas Return of The Jedi. Maknanya mungkin ada cerita mengenai perkahwinan Hans Solo dan Laea (The Courtship of Princess Laea) dan mungkin juga ada cerita mengenai Luke jadi jahat seketika. Dan mungkin juga ada cerita mengenai Jacen, Jaina dan Anakin Solo! Hmm... Menarik tu.

Apa perkara menarik dalam Revenge of The Sith?

- Nampak Millenium Falcon! Korang kena tengok betul-betul sebab ianya datang di bawah fokus utama cerita. Hint: tengok bawah skrin wayang!
- Kapal angkasa Tantive 5 dan alleyway dimana Darth Vader pertama kali diperkenalkan dalam episod IV. Ala, yang kapal angkasa dalamnya dinding putih tu, masa Yoda, Obi-Wan dan Bail Organa jalan. Itu tempat sama Darth Vader pecah masuk dalam kapal angkasa tersebut dalam episod IV (tengok la..)
- Robot droid menjerit "Oh! My Eyes!" bila R2D2 sembur minyak kepada mereka. Pelik pula rasanya tapi kelakar. Orang dalam wayang tak ketawa kecuali aku seorang. Tak pelik ke robot menjerit kesakitan?
- Owen Lars berdiri tepi 'crater' sambil memandang dua matahari planet Tatooine semasa Obi-Wan menyerahkan Luke kepada Beru Lars untuk dijaga . Sama sebijik aksi Luke dalam episod IV.
- Planet Alderaan. Itulah pertama kali orang dapat tengok planet tu macamana. Dalam episod IV, ianya dimusnahkan oleh Death Star depan mata Laea.
- The first breathe of Darth Vader thru the mask. Chilling...
- Dan baru aku faham kenapa Qui-Gon Jin mati tapi jasadnya tak hilang macam Yoda dan Obi-Wan. Rupanya itu perkara baru dan Obi Wan pun belum tahu lagi. 'Back from the dead', kata Yoda.

Satu je aku agak rasa ralat dalam cerita ni ataupun 2 episod sebelumnya. Takde sebut pun mengenai planet Corellia iaitu tempat asal Hans Solo. Tapi takpelah, mungkin tak penting tapi mengikut timeline Star Wars, Corellia amat penting untuk Empire.

Nak kritik mengenai cerita, bagi orang lain je lah. Aku cuma bagi bit-bit yang menarik yang mungkin orang lain tak tahu. Lagi satu, Anakin bukanlah yang pertama seorang jedi baik yang hebat bertukar menjadi dark lord (Sith). Sebelum ini sudah ada, contohnya Exar Kun dan Ulic-Qel Dorma. Dan juga ada super jedi perempuan yang amat kuat iaitu Naomi Sunrider (ikut cerita, nenek moyang Skywalker!).

Ermm.. May The Force Be With You All.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon