Langkau ke kandungan utama

Strong In The Force, Liverpool Is...

Okay, Liverpool menang Champion League untuk kali kelima.

Ramai orang komen, positif, negatif dan blur di tengah-tengah. Tapi menang tetap menang kan? Arsene Wenger patut sedar, Arsenal tak pernah pergi lebih dari suku akhir. Manchester United pun kena ingat Liverpool dah menang 5 kali dan dua kali daripadanya back-to-back! Manchester menang 2 kali selang 30 tahun. Chelsea? Duit banyak, cuba tahun depan ye. Kalau rasa terdesak sangat, beli je piala tu. Pasukan Liverpool yang rata-ratanya pemain biasa (bukan superstar) boleh menang sebab mereka berusaha untuk menang. Bukan sebab nasib. Kalau nasib, takkan 3 gol penyamaan nasib.

Err, Liverpool menang ye! CL - 5, Premier - 18. Beat that MU, Arsenal, Chelsea!

p/s : to be as annoying as I can be. Heh!

====

Star Wars : Revenge Of The Sith

Aku dah menontonnya dua kali. Sekali aku tonton dalam kelas Premier dia GSC Berjaya Times Square. Kesimpulan? Dari seorang peminat Star Wars ianya memuaskan. Aku dah tahu sebelum The Phantom Manace apa akan jadi pada Anakin di Mustafar (terbakar kena lava gunung berapi). Aku tahu anak-anaknya disorok di Alderaan dan Tatooine untuk mengelak mereka dipengaruhi oleh bapa mereka. Tapi aku tetap puas hati menonton filem ini. Sedih sebab ianya dah habis. Tapi tak sabar nak tengok episod animasi Clone Wars dan juga (dengar cerita) 100 episod mini-siri televisyen. Katanya ada prequel lagi yang mengisahkan Yoda dan kehebatan jedi pula. Ada pula kata ada sequel selepas Revenge of The Sith yang mengunjur hingga ke Tantive 5 dikejar oleh Star Destroyer dalam episod IV: A New Hope. Tantive 5? Ala, itu kapal angkasa yang korang nampak semasa pengenalan episod IV. Kapal angkasa yang sama dalam Revenge of The Sith dimana Bail Organa dan Yoda melarikan diri dari Coruscant. Ada juga kata ada sequel selepas Return of The Jedi. Maknanya mungkin ada cerita mengenai perkahwinan Hans Solo dan Laea (The Courtship of Princess Laea) dan mungkin juga ada cerita mengenai Luke jadi jahat seketika. Dan mungkin juga ada cerita mengenai Jacen, Jaina dan Anakin Solo! Hmm... Menarik tu.

Apa perkara menarik dalam Revenge of The Sith?

- Nampak Millenium Falcon! Korang kena tengok betul-betul sebab ianya datang di bawah fokus utama cerita. Hint: tengok bawah skrin wayang!
- Kapal angkasa Tantive 5 dan alleyway dimana Darth Vader pertama kali diperkenalkan dalam episod IV. Ala, yang kapal angkasa dalamnya dinding putih tu, masa Yoda, Obi-Wan dan Bail Organa jalan. Itu tempat sama Darth Vader pecah masuk dalam kapal angkasa tersebut dalam episod IV (tengok la..)
- Robot droid menjerit "Oh! My Eyes!" bila R2D2 sembur minyak kepada mereka. Pelik pula rasanya tapi kelakar. Orang dalam wayang tak ketawa kecuali aku seorang. Tak pelik ke robot menjerit kesakitan?
- Owen Lars berdiri tepi 'crater' sambil memandang dua matahari planet Tatooine semasa Obi-Wan menyerahkan Luke kepada Beru Lars untuk dijaga . Sama sebijik aksi Luke dalam episod IV.
- Planet Alderaan. Itulah pertama kali orang dapat tengok planet tu macamana. Dalam episod IV, ianya dimusnahkan oleh Death Star depan mata Laea.
- The first breathe of Darth Vader thru the mask. Chilling...
- Dan baru aku faham kenapa Qui-Gon Jin mati tapi jasadnya tak hilang macam Yoda dan Obi-Wan. Rupanya itu perkara baru dan Obi Wan pun belum tahu lagi. 'Back from the dead', kata Yoda.

Satu je aku agak rasa ralat dalam cerita ni ataupun 2 episod sebelumnya. Takde sebut pun mengenai planet Corellia iaitu tempat asal Hans Solo. Tapi takpelah, mungkin tak penting tapi mengikut timeline Star Wars, Corellia amat penting untuk Empire.

Nak kritik mengenai cerita, bagi orang lain je lah. Aku cuma bagi bit-bit yang menarik yang mungkin orang lain tak tahu. Lagi satu, Anakin bukanlah yang pertama seorang jedi baik yang hebat bertukar menjadi dark lord (Sith). Sebelum ini sudah ada, contohnya Exar Kun dan Ulic-Qel Dorma. Dan juga ada super jedi perempuan yang amat kuat iaitu Naomi Sunrider (ikut cerita, nenek moyang Skywalker!).

Ermm.. May The Force Be With You All.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Malam Di Taman Tasik Titiwangsa

Sudah lama aku tidak membuat fotografi malam. Biasanya aku akan guna Canon EOS 400D aku kerana lebih baik kualitinya dan lebih hebat hasilnya. Memandangkan kamera tersebut sudah sedikit rosak dan juga pada malam semalam hanya kamera digital Sony CyberShot DCR-W350 saja yang berada di tangan, tiada pilihan selain cuba menggunakan kamera tersebut dan melihat hasilnya nanti.

Seperti yang dijangka, hasilnya kurang memuaskan. Begitu banyak noise yang terkandung dalam setiap gambar yang dirakam. Aku tidak menggunakan flash kerana mahu merakam suasna sebenar sekitar Taman Tasik Titiwangsa malam semalam.

Tanpa tripod, ianya lebih menyukarkan keadaan. Aku terpaksa menggunakan apa saja yang ada di sekeliling sebagai 'tripod sementara'.
 Satu perkara yang aku sedari, di sekitar Taman Tasik Titiwangsa, begitu ramai orang duduk berehat di sepanjang tasik. Cuma keadaan agak gelap kerana lampu yang ada tidak berfungsi. Suasana sedikit dicerahi dengan lampu jalan tidak jauh dari taman. Cahaya da…

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …

Apple Mac - Cerita Aku 1

Aku pakai komputer jenama Apple di rumah dan di pejabat. Laptop MacBook Pro aku beli menggantikan laptop Acer Aspire (sudah dijual) dengan tujuan sebenar untuk kerja sampingan sebagai video editor dengan sebuah studio perkahwinan (DinaWedding). Aku sudah menggunakan Apple iMac di pejabat sejak penghujung 2006 lagi. Secara umumnya, banyak kerja aku melibatkan senireka grafik menyebabkan komputer Apple menjadi pilihan paling sesuai.

Aku pernah dan sering ditanya serta aku yakin di luar sana ramai juga yang ingin mengetahui kebaikan dan keburukan menggunakan komputer jenama Apple. Jadi aku fikir lebih baik aku kongsi pengalaman aku.

Komputer jenama Apple secara umumnya adalah komputer peribadi/workstation/server yang dibina dan dijual sendiri oleh syarikat Apple Inc. dan menggunakan sistem operasi (Operating System) jenama Mac OS. Suatu ketika dulu ada syarikat pengeluar komputer yang mengeluarkan komputer dengan menggunakan sistem operasi Mac OS namun begitu semenjak Steve Jobs (CEO dan p…