Langkau ke kandungan utama

Panduan Membeli PC Secara Rawak (Sila Bookmark Kalau Berminat)

Sepatutnya dalam minggu lepas aku dah beli sebuah komputer baru. Maksud aku, pasang sebuah komputer baru. Tapi nampaknya kewangan tidak mengizinkan. Jadi terpaksa tangguh dulu.

Ikutkan, tak banyak yang aku perlukan. Prosesor AMD Athlon XP/AMD Sempron, DDR Ram dan SATA Hard Disk. Itu sudah cukup. Yang lain termasuk motherboard dah ada. Monitor pun dah ada. Aku cari Athlon XP (Barton Core) tapi susah betul nak jumpa. Jangan harap boleh jumpa di area KL ni melainkan orang jual second-hand. Ralat juga nak beli yang orang dah pakai. Kita tak tahu apa yang dia dah buat. Jadi aku cari Sempron saja. Aku pernah pakai Sempron 2200+ (1.13GHz), okay saja. Cuma tak cukup berkuasa. Jadi aku fikir baik aku beli Sempron 2600+, takat nak pakai beberapa bulan. Tak sampai RM300 pun. Kemudian RAM. Mulanya aku nak beli 1GHz sebab harga RAM sekarang murah gile. Dua keping 512MB DDR400 (Kingston Value Ram) baru RM330. Kalau nak yang elok tapi masih dalam kategori value RAM, aku boleh pilih Corsair Value Select dengan harga RM180 sekeping 512MB. Kalau beli 1GHz sekeping terus tak berbaloi. Masih mahal. Harddisk, SATA pilihan aku. Tak kira apa juga alasan, aku dah pakai dan aku tahu lajunya macamana. Aku ingatkan nak beli Samsung Spinpoint 120GB, tapi susah betul nak cari di KL ni. Pelik juga. Harga dalam RM300 lebih sikit. Tapi budget pun tak berapa ada. Jadi kalau ikutkan, pilihan aku ialah (paling cikai);

AMD Sempron 2600+ - RM260
512MB DDR400 Kingston - RM165
80GB 7200RPM 8MB Cache SATA HDD - RM220
Jumlah = RM645

Kalau ikutkan, spec yang aku nak untuk PC baru aku nanti adalah seperti berikut

AMD Athlon 64 (socket939) 3200+
NForce4 Motherboard with PCIX (lagi bagus kalau boleh support SLI)
1GB 533MHz Corsair Twinx atau Kingston HyperX performance RAM
ATI Radeon X700 atau NVidia 6600GT Graphics Card
Creative Audigy 2 ZS Sound Card
250GB 7200RPM SATA HDD x 2 unit.
DVDRW & CDRW
Floppy Disk Drive (perlu ke?)
Cooler Master Centurion 5 Casing denga 450Watt Power Supply.
Water-cooling system (sekarang dah murah)
19" Samsung Syncmaster LCD Screen (Sony, LG, Philips atau apa-apa pun boleh)
Microsoft Natural Wireless keyboard
Logitech Laser mouse.

Kos? Aku agak dalam RM5000 lebih sebab aku perlu beli speaker baru. Altec-Lansing ATP3 aku dah gila. Siapa nak? Aku nak jual RM50 je. Volume tak boleh nak kontrol. Rasanya kotak pun ada lagi. Aku nak cari speaker yang jenis 5.1 atleast la.

Tunggu lepas bulan Ogos nanti, ada la.

Apa cadangan aku kepada orang nak beli PC? Kalau takat nak guna buat kerja Word, Powerpoint dan sikit-sikit games (The Sims 2, Unreal Tournament 2004 dan Solitaire), ini cadangan aku,

AMD Athlon XP 64-bit 3000+ / Intel Pentium 4 Socket 775LGA 3.0GHz
Motherboard sesedap rasa
512MB DDR RAM (paling koman)
80GB SATA HDD (sebaiknya 120GB HDD) *The Sims 2 je dekat 4GB tau! 1000 lagu MP3 lebih kurang 3.5GB
Graphics Card asing (bukan integrated dengan motherboard - tak nyesal nanti), tapi jangan beli GForce4 atau ATI Radeon 9250, dah tua.
Sound Card yang integrated dah cukup bagus sekarang. Nak puas, beli Creative Sound Blaster Live!
DVD-ROM (nak beli DVD-+RW boleh, tapi tak glamer pun lagi)
CDRW, wajib ada. Jangan banyak tanya, beli je. sekeping CDR kosong tak sampai singgit. Lagi murah dari disket!
Floppy Drive, huh? Bukan ke orang dok kecoh dengan THUMBDrive, PENDrive DLL?
Casing, beli yang cantik. Bukan apa, nanti asyik dok tengok casing bodoh je, bosan juga. Tapi lagi penting, pastikan power supply cukup. Tanya tokey kedai kalau tak reti. Penting sebab barang sekarang banyak makan letrik.
Monitor? LCD dah murah. 15" baru RM650, nak elok sikit, RM700+. Monitor CRT biasa kalau nak juga, beli yang FLAT SCREEN. Puas hati. Kalau jenis nak main games, Monitor CRT masih lebih bagus dari LCD, takde ghosting. CRT, 17" tak sampai RM400.
Keyboard + tikus ekor terbalik = cari yang elok. Tak perlu berjimat dengan barang ni. Sebab yang penting kita selesa guna. Nanti tangan asyik crammed, siapa susah? Ambil keyboard yang key lembut. Beli mouse yang guna optical sensor. Sekarang dah murah. Tak perlu wireless, rugi bateri.
Speaker? Ikut suka. Kalau member bilik jenis suka duduk dalam gua, baik beli Headphone yang besar gajah. Selesa dan sedap bunyinya. Jangan beli earphone macam Sony Walkman, tak sesuai. Untuk speaker, elok beli yang 2.1, maksudnya dua speaker kecil + satu subwoofer. Aku cadangkan Altec Lansing atau Creative. Ada warranty. Heh.
Meja komputer? Ala, letak atas meja makan emak korang pun boleh.

Aku nasihat satu, orang suka sangat beli cover komputer plastik yang bila habis guna, mereka cover dengan plastik jadah ni PC. Habis semua monitor, keyboard, mouse, cpu dengan meja pun nak cover. Tak baik untuk kesihatan PC tau tak! Nak cover juga, cover je dengan kain batik lama atau apa-apa saja kain. Kain telekung entah. Tapi pastikan PC sejuk dulu baru cover. Kalau tak haba panas tak boleh nak keluar (sebab tu aku cakap cover plastik tak elok!). PC ni panas, kalau tak percaya cuba pegang. Silap-silap melecur jari. Sebab tu ada yang guna penyejuk banyak untuk sejukkan PC, ada yang guna air. Ada yang 'bogel'kan CPU. Berkaitan dengan tu, letak la PC korang tu dekat kawasan yang agak sejuk, bukan tepi tingkap mengadap matahari. Tak pun, tala je kipas ke PC.

Apa lagi ye? Kenapa aku sembang pasal PC harini? Entah. Agaknya aku bengang tak dapat beli PC baru kot. Mungkin sebenarnya aku tersengih melihat orang sebelah tengah surf internet cari panduan beli PC. Kelakar.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon