Langkau ke kandungan utama

Laptop Bukan Ikan Bakar Cicah Air Asam...

Berkaitan dengan pertanyaan Miza mengenai laptop NEC. Sebenarnya apa saja laptop atau barangan elektrik yang kita beli atau guna, kalau tahu cara guna, ok la dia. Kalau tak tau guna, beli barangan RM sejuta pun akan rosak.

Mengenai NEC, ianya sebuah kompeni Jepun yang terkenal dalam bidang elektronik. PC dan laptop NEC amat popular di Jepun. Jadi kalau aku dah kata Jepun tu, orang mesti fikir, kualiti mesti bagus. Boleh kata memang bagus. Tapi tak sebagus Toshiba. Suatu masa dulu, Toshiba adalah pengeluar Laptop terbesar didunia. Dan sampai sekarang orang masih akui laptop Toshiba memang bagus. NEC lebih kurang macam tu la auranya. Tak sehebat Toshiba tapi memang boleh dipercayai.

Apa-apa pun, yang penting sebelum beli laptop, kena fikir beberapa perkara ini:

1. Buat apa aku nak beli laptop? Untuk mengada-ngada depan member atau untuk buat kerja (kira baik la ni ye?)
2. Berapa banyak kerja/games/aplikasi yang nak aku jalankan di laptop tersebut? Kalau nak buat bom, beli second hand pun boleh. Kalau nak main games, takat Celeron, menangis la laptop.
3. Berapa lama nak pakai? Bukan pakai buang ye.
4. Berapa budget? Satu ringgittt... dua ringgittt... (sila nyanyi ala M.Daud Kilau)
5. Berbaloi ke aku beli??? Jawab sendiri.

Kalau takat nak buat kerja biasa dan jarang sangat kesana kemari, pakai saja PC biasa. Lebih selamat dan lebih mudah dibaiki kalau rosak. Lagipun murah. Tapi kalau sibuk kesana sini macam tak cukup tanah, atau kononnya guru berdedikasi, atau pekerja yang bagus, beli la laptop, senang kerja. Kalau nak menunjuk, beli kotak lukis jadi laptop pun orang percaya.

Kalau betul nak beli laptop sebab memang nak guna, fikir ini pula. Apa yang aku nak gunakan? Nak menaip sudah-sudah kertas kerja, buat programming, buat itu ini yang memerlukan kita kesana sini, kira okay. Tapi kalau nak buat MAYA, edit imej PSD 100MB guna Adobe Photoshop, main games Unreal Tournament, hentikan serta merta. Laptop yang berkeupayaan begitu, mahal gila. kebanyakkan laptop harga sub-RM4000 semuanya guna kad grafik integrated Intel dengan shared memory (kongsi dengan RAM). Kalau ada pun guna ATI yang bangang. Baik beli PC yang ada grafik kad harga seribu ringgit. Lagi berbaloi.

Berapa lama nak pakai laptop ni? Ye laptop tak payah basuh, jadi boleh pakai lama-lama. Keupayaan prosesor laptop sekarang tak semestinya berupaya menampung operasi program masa akan datang. Kalau keluar Microsoft Windows Vista tahun 2006 nanti, aku tak fikir laptop sekarang berupaya berfungsi dengan okay kalau korang cuba install. Investment laptop ni memang mahal tapi teknologinya tak berbaloi. Jangan panik. Itu memang realiti laptop. Acer Ferrari dengan prosesor AMD Turion 64 4000+ harga nak cecah RM6000. Kira murah untuk performance laptop. Tapi yang lain memang mahal. Itu memang boleh tahan 3-4 tahun selamba boleh jalan program masa akan datang. Laptop lagipun tak laku kalau nak jual balik. Tapi kalau dah beli, memang seronok guna. Boleh guna lama tapi kena pandai jaga terutama bateri. Dan bateri tak boleh hidup selama-lamanya. Itu realiti.

Berapa yang korang nak peruntukkan untuk beli laptop? RM2000 saja? Takde apa yang korang boleh dapat selain ECS dengan prosesor VIA atau laptop second hand. Bawah RM3000, boleh dapat Celeron, Sempron dan kadang-kadang ada Pentium M tersesat. Kira okay untuk kerja-kerja biasa dan main games sekali sekala. Bawah RM4000 banyak boleh dapat pilihan yang menarik. Bawah RM50000, aku cadangkan korang ambil yang slim dan sleek. Bawah RM6000, ambil Acer Ferrari, banyak best ooo... Tak caya pergi tengok sendiri. Laptop yang sama digunakan oleh mekanik team F1 Ferrari. Lebih dari RM6000, aku nak persoalkan satu je, banyak duit?

Berbaloi tak beli laptop? Kalau aku cikgu, businessman, programmer, dan lain-lain yang memerlukan aku kesana-sini, berbaloi sangat. Student? Kira ok la kalau nak senang buat kerja dan ada duit lebih. Kalau aku student, aku beli PC. Lebih selamat dan senang maintain. Kalau rasa besar sangat PC, aku beli Mini PC yang besar lebih kurang kotak kasut. kalau susah juga, beli Apple MINI. Besar mana? Ambil casing CD lima keping, susun bertingkat, itulah besarnya.

Kalau dah decide semua tu dan masih juga nak beli laptop, barulah pilih laptop mana yang nak dibeli. Dan fikirkan semua ini:

1. Prosesor apa? Pentium M adalah subset Centrino. Untuk jadikan laptop tu digelar Centrino, kena ada prosesor, motherboard dan wifi yang berjenama INTEL. Itu saja. Kalau laptop tu tulis Pentium M, kira ok la. Celeron dari Intel juga, untuk low cost dan hampir-hampir konsep pakai buang. Baik jangan beli. Sempron keluaran AMD dan lebih baik jangan beli sebab lebih kurang macam Celeron. Mobile Athlon keluaran AMD dan kekuatan hampir sama dengan Pentium M. Turion adalah prosesor 64 bit keluaran AMD, kalau dapat yang ni, memang best. Lebih laju tapi masih mahal. VIA pun ada prosesor dan aku cakap, pejam mata dan blah je. My take? Pentium M without Centrino, lebih murah (INTEL nak kaya jual nama saja)

2. RAM, berapa banyak? Standard sekarang adalah 256MB. Itu pun kena fikir sebab kebanyakkan laptop guna grafik yang shared memory dengan RAM. Jadi kalau grafik tu 64MB, tolah dengan 256MB, dapat la balance RAM yang PC boleh guna. 512MB yang terbaik buat masa sekarang. Kalau boleh, pujuk penjual supaya dapat free upgrade RAM kepada 512MB. Lebih kurang RM90 je. Tak payah la korang mintak hadiah lain, mouse ke, tali pusat ke, mouse pad ke. Mintak free upgrade RAM lagi berbaloi. My take, mintak orang kedai bagi free upgrade RAM kalau boleh. Kalau tak boleh, tambah saja RM90-120 untuk 256MB atau RM200-RM220 untuk 512MB. Go for 768MB guys!

3. Hard disk space? Standard sekarang adalah 40GB. Kira okay la tu. Sebab korang kena ingat, takkan boleh korang main SIM2 dalam laptop cikai. Takat simpan data, MP3 dalam 500 lagu, kira okay la. Kalau nak besar, sukahati. Tapi aku rasa kedai tak tanggung waranti upgrade harddisk.

4. Saiz skrin LCD. Standard sekarang adalah 15 inci. Ye 15 inci, lagi besar dari TV 14 inci. Normal ye, bukan wide screen. Kalau WXGA lebih mahal sikit sebab wide. Skrin lebar. kalau nak portable habis, ambil saja skrin 12.1 inci pun ada. Nak lagi kecil, 10 inci pun ada. Sony ada keluarkan yang lagi kecil, entah berapa inci. Tapi aku tak pasti apa yang korang boleh nampak. Pilih ikut sedap mata ye.

5. DVD-ROM/CDRW kombo, paling koman. Bawah pada tu, buang masa beli.

6. Ada WIFI. Tak kira la pakai ke tak. Korang bukan boleh ramal masa depan. Ini untuk connection network dan internet yang lebih mengada-ngada. Boleh la duduk di Starbuck sambil surf internet.

7. Lain-lain? Tak berapa signifikan. Touch pad. Card reader, grafik engine. Itu ikut suka.

Selalu aku tengok orang beli laptop ikut estatika penampilan. Kalau cantik takde guna, buat apa? Beli yang berguna. Lupa pula, pastikan berat laptop bawah 3.0 kilo. Lebih pada tu korang akan rasa macam pikul batu. Pastikan waranti support ada. Lagi baik yang support waranti internasional. Last, ermm... Jangan beli brand yang korang tak kenal.

NEC kenal tak? Kenal.. ACER, Hewlett-Packard, Packard-Bell, Compaq, Toshiba, IBM, Ftec? Kenal kan... MY10? M-Life? Targa? Kenal? Heh.

Nak lebih tahu mengenai sesuatu produk, surf internet. Masuk website pengeluar dan baca dokumen yang disediakan. Pergi kedai, tanya orang kedai mana satu brand laptop yang selalu dihantar balik untuk service. jangan beli yang itu.

Last, beli ikut kemampuan, bukan ikut perasaan.

Ulasan

  1. Anonymous1:58 PTG

    Thanks for your comments. Penerangan yang begitu membantu saya. Thanks again. -miza

    BalasPadam
  2. Laptop bisa dibakar yah?

    Terima kasih, numpang mampir.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon