Langkau ke kandungan utama

Minggu Yang Serba Sendiri.

Aku tengok opening X-MEN: The Last Stand. Pelik la sekarang ni. Senang sangat aku dapat tiket tengok wayang tambah-tambah time opening. Dulu nak dapat bukan main susah. Agaknya orang tak minat tengok wayang atau ramai yang dah nak balik kampung sebab cuti sekolah.

Kali ni X-Men agak memeranjatkan. Banyak benar mutant yang mati dan hilang kuasa. Prof-X mati, Cyclops mati, Mistique dan Magneto hilang kuasa. Oh ya, Rogue yang aku masih tak faham kenapa dijadikan watak utama, hilang kuasa. Abis spoiler korang. Haha. Tapi yang best dapat tengok Juggernaut (yang dieja salah oleh penterjemah, kalau tak silap aku, Javerhaut!), real Iceman (baru la nampak dia jadi Iceman betul, Beast dan lain-lain. Kali ni filem diarahkan oleh pengarah SpyKids, jadi kalau korang rasa pelik kenapa ianya melantun kesana kemari, sebab mamat tu memang suka buat filem macam tu. Pendek pulak tu. Aku rasa tak sampai 2 jam habis. Habis cerita X-Men yang bakal diganti dengan citer khusus untuk Wolverine saja. Ala, boringnya.

Okay, lepas ni tunggu Superman Returns. Tengok teaser memang menarik. Apa taknya, pengarahnya ialah Brian Singer, mamat yang mengarah X-Men. Sure best sebab dia memang bijak memfilemkan komik. Dulu masa mereka buat Superman dengan Christopher Reeves, ianya rupanya sebuah filem gred B untuk Hollywood. Jadi hebat tak tentu pasal. Tapi sekarang, Superman Returns adalah filem gred A yang kosnya melampau mahal. Tengok la. Eh, betul ke Kal-El tu nama tuhan Yahudi? Bukan Yehovah? Nak kena kaji ni. Kal-El sapa? Nama saintifik Superman la. Heh. Nama Superman di Krypton.

Lepas tu filem apa pula? Ada beberapa yang aku nak tengok. Pirates of The Carribean sebab aku suka Johnny Depp. Tak. Suka ceritanya. Cars sebab aku suka semua yang Pixar buat (betul la ni), The Fast And The Furious : Tokyo Drift, Ghost Rider dan erm, apa lagi ye? Takat ini, itu saja. The film setakat ini? The DaVinci Code. X-Men nombor dua. Dan aku tak faham kenapa orang tak suka sangat dengan Mission Impossible. Oh ya, nak tengok Casino Royale. Lantakla James Bond blond.

====

Kereta aku yang bonet depannya berwarna hitam dulu, aku dah cat balik dengan warna asal. Member tolong buat dengan kos RM180.00. Termasuk cat bumper depan dan letak gloss. Nampak la berkilat sikit. Nampak la kereta budak baik. Tidak dulu, mesti polis toleh tengok kereta aku. Bukan ada modified apa pun. Cuma bonet depat saja yang hitam sebab aku tukar bonet lama yang dah rosak. Macamana bonet boleh rosak? Aku makan...

Accident la. Lama dah.

Ingatkan nak cat saja satu kereta, tapi aku fikir, rugi je. Takde la teruk sangat cat sekarang ni. Apa yang aku nak buat lagi selepas ni? Tukar absorber sebab aku rasa dah tak best. Kalau ada duit lebih, nak tukar drive shaft yang dah berbunyi. Kalau ada duit lagi, nak tukar sport rims 13 inci. Rasanya tak cantik sangat kalau letak 14 inci. Nampak macam kereta kartun.

Oh, tadi aku pergi KLIMS (KL International Motor Show), sempat aku ambil gambar kereta perodua (prototaip) yang aku fikir bakal menjadi Kancil yang baru. Nanti kalau senang aku uploadkan. Cantik juga designnya. Kalau tengok betul-betul terutama dari sudut belakang, ada iras Daihatsu Mira yang baru. Tapi apa yang Perodua buat memang dah menarik.

Proton takde satu pun kereta konsep kecuali Lotus APX. Kalau aku dalam pengurusan Proton, Lotus APX (yang Lotus sendiri tak mahu keluarkan sebab bercanggah dengan prinsip mereka) tu Proton patut bangunkan sebab kereta SUV Proton sendiri. Ambil kereta tu bulat-bulat kemudian letak saja jenama Proton. Orang takkan bising sebab semua orang tahu Lotus tu Proton punya. Lagi baik kalau letak saja enjin 2.0 Petronas EO1 yang hebat tu. Enjin dalam APX sekarang ialah 3.0 V6 yang mungkin agak besar dan mahal road-taxnya kalau dijual nanti. Tapi boleh juga jual, apa salahnya. Ada orang yang suka. Tapi aku berani cakap, kalau betul Proton ambil APX, mesti laku dan teramat-amat laku. Kalau suka tengok Mitsubishi Air-Trek, lebih kurang macamtu la. Tapi lagi best tadi Air-Trek.

Ingat nak tengok Asimo (robot Honda) tapi tak jadi. Lain kali sajalah. Dulu pun aku pernah tengok dah. Robot putih yang perasan dia Isaac Asimov. Huh?

Kereta apa yang menarik di KLIMS 2006? Paling best dapat tengok depan mata mestilah Ferrari Enzo. Tapi yang menarik untuk dilihat ialah Lotus APX, Toyota concept (ada 3 buah), Volvo 3CC. Oit, pergila tengok sendiri.

Ulasan

  1. Anonymous2:52 PTG

    Hai...jaga diri! awak akan bahagia...Amin!

    BalasPadam
  2. Anonymous2:55 PTG

    jangan lupa tulis perkembangan yek...bye.

    BalasPadam
  3. Terima Kasih Zura.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon