Berbalik dengan Neo. Oh ya, dalam Matrix Revolution, Neo akhirnya mati. Agaknya begitu nasib Proton Satria Neo? Tapi dalam Matrix Revolution juga, diakhir cerita Saathi dan Oracle berbual dimana Oracle memberitahu budak kecik tu yang Neo akan kembali lagi nanti, mungkin. Jadi, apa kena mengena Satria Neo dengan Mr. Anderson @ Neo? Tak ada apa-apa, aku cuma nak menyedapkan cerita.
Proton perlu bijak. Apa yang mereka dah hasilkan ini cukup bagus kalau dikembangkan. Tak payah susah payah beli platfom atau buat platfom baru lagi. Berapa banyak platfom nak buat? Banyak duit? Satu platfom Satria ni aku rasa cukup untuk beberapa buah model kereta Proton yang lain. Boleh buat Satria 4 pintu yang mungkin mereka boleh panggil Satria Trinity (tapi nama tu 3 ye?). Boleh buat mini MPV atau orang Jepun kata B-Class Car macam Honda Jazz dan Suzuki Swift. Mungkin, mungkin boleh jadi sedan dan namakan saja Wira. Wira Neo mungkin. Senang cerita. Memang ceritanya agak senang tapi nak buat susah. Cuma kalau diperhatikan betul-betul dari segi design Satria Neo, tak mustahil nak hasilkan Satria 4 pintu dan sedan. Malah B-Class pun tak mustahil langsung. Berapa design dah dapat dari satu platfom? Banyak. Jimat kos. Sebab tu toyota hebat dengan Commonrail mereka yang dikongsi oleh Innova, Fortuner dan Hilux. Nampak beza tapi platfom sama.
Aku rasa komen orang ramai yang komplen kalau duduk seat belakang Proton, kepala akan tersangkut dibumbung, itu komen yang agak minoriti. Berapa ramai rakyat Malaysia yang tinggi mereka 6 kaki? Rata-rata 5 kaki setengah je. Cukup rendah untuk muat dengan selesa ditempat duduk belakang Proton. Orang kata bumbung Proton rendah, dia sibuk kata rendah juga. Macam la dia tu tinggi sangat. Orang putih pun kalau beli kereta jenis-jenis Proton ni takkan ramai orang dewasa nak duduk dibelakang. Mereka bagi anak mereka je yang duduk. Orang Malaysia ni je yang tak malu sumbat seramai-ramainya dalam kereta.
Bagi aku juga Proton perlu dengan sepantas kilat menyambar Lotus APX. Rebadge dan jadikan ianya produk Proton. Jangan buang masa. Ianya sebuah kereta (SUV) yang hebat dari segi design dan penampilan. Kalau pasal enjin, guna saja enjin Petronas EO1 atau cari enjin 2 liter dari mana-mana syarikat. Atau tak mustahil juga minta Lotus buat enjin versi 2 liter V6. Ye lah, yang enjin dalam APX sekarang adalah 3 liter V6, agaknya tak larat orang Malaysia nak beli. Jual juga tapi untuk yang mampu la. Tapi jangan berlengah untuk rebadge APX jadi Proton. Ianya lebih menarik dari Air Trek atau CRV atau RAV4. Dan yang pastinya Lotus sendiri tak nak jual sebagai sebuah produk Lotus. Tak kena dengan sifat-sifat Lotus. Jadi kalau Lotus tu dah hak milik Proton, patutnya bagi saja pada Proton. Wah, aku rasa memang akan laku. Nak tengok Lotus APX? Tengok SINI.
Aku bukan penyokong Proton, tapi lebih kepada peminat kereta. Aku drive Kancil je pun. Kalau ada duit, aku akan beli Neo walaupun orang kata aku bodoh. Tapi pakcik aku guna Satria sampai anak dia 3 orang, boleh je. Sekarang dia pakai Avanza sebab anak dia dah 4 orang. So, relatifnya, kalau dah minat, beli je. Jangan banyak songeh.
====
Malam ni Final Piala Dunia, Itali vs Peranchis. Aku harap Itali menang. Bukan penyokong Itali tapi rasanya mereka patut menang sebab persembahan mereka konsisten sepanjang kejohanan. Perancis tak sepatutnya di Final. Tapi apa boleh buat, Jerman pun tak sepatutnya di final masa 2002 dulu.
====
Itu je kot. Hmm, baru aku sedar kenapa Proton susah nak guna APX sebagai produk mereka. Kena re-engineer sebab APX dibuat daripada Aluminium. Mahal ooo...
====
Aku sihat. Kerja tak banyak. Tak sabar nak pindah bahagian. Tunggu masa saja ni. Masuk bahagian baru yang banyak outstation dan tidur di hotel. Mungkin nanti aku akan jadi belon raksasa!
Soalan?
Makan apa? McDonald's Beef Fold-Over. Sedap juga. Kuay-Teow Sup kedai makcik yang anaknya comel je, sedap. Makanannya.
Minum apa? Power Root Tongkat Ali dengan Honey. Jangan-jangan aku dah ketagih! Air kosong masih aku teguk sebanyak mungkin.
Tengok apa? Tak sudah-sudah roadshow Satria Neo sana-sini. Depan rumah aku pun ada! Mengusik aku la tu.
Menonton apa? Superman Returns (dengar sonic boom?), RV (okay, apa saja mengenai Robin Williams, aku perlu tengok) dan Cars, untuk kesekian kalinya.
Awek? Siapa? Mana? Jangan harap. Banyak cantik muka aku nak berangan ada awek? Huh! Marah la ni ye?
Apa lagi? Format PC brader opis, buat quotation harga PC untuk brader opis, ready untuk pindah bahagian, ready untuk d'fiesta kesenian JPN bulan depan (nasyid, koir, tarian semuanya dirojakkan) dan err, tengok bolasepak. Tengok je. Bila aku nak main, ntah.
Korang nak tahu, pada tahun 1990, masa aku form 3, team sekolah aku jadi johan bawah 15 tahun negeri Pulau Pinang. Aku main wing kanan. Hehehe. Hebat eh! MRSM Balik Pulau la.
Proton perlu bijak. Apa yang mereka dah hasilkan ini cukup bagus kalau dikembangkan. Tak payah susah payah beli platfom atau buat platfom baru lagi. Berapa banyak platfom nak buat? Banyak duit? Satu platfom Satria ni aku rasa cukup untuk beberapa buah model kereta Proton yang lain. Boleh buat Satria 4 pintu yang mungkin mereka boleh panggil Satria Trinity (tapi nama tu 3 ye?). Boleh buat mini MPV atau orang Jepun kata B-Class Car macam Honda Jazz dan Suzuki Swift. Mungkin, mungkin boleh jadi sedan dan namakan saja Wira. Wira Neo mungkin. Senang cerita. Memang ceritanya agak senang tapi nak buat susah. Cuma kalau diperhatikan betul-betul dari segi design Satria Neo, tak mustahil nak hasilkan Satria 4 pintu dan sedan. Malah B-Class pun tak mustahil langsung. Berapa design dah dapat dari satu platfom? Banyak. Jimat kos. Sebab tu toyota hebat dengan Commonrail mereka yang dikongsi oleh Innova, Fortuner dan Hilux. Nampak beza tapi platfom sama.
Aku rasa komen orang ramai yang komplen kalau duduk seat belakang Proton, kepala akan tersangkut dibumbung, itu komen yang agak minoriti. Berapa ramai rakyat Malaysia yang tinggi mereka 6 kaki? Rata-rata 5 kaki setengah je. Cukup rendah untuk muat dengan selesa ditempat duduk belakang Proton. Orang kata bumbung Proton rendah, dia sibuk kata rendah juga. Macam la dia tu tinggi sangat. Orang putih pun kalau beli kereta jenis-jenis Proton ni takkan ramai orang dewasa nak duduk dibelakang. Mereka bagi anak mereka je yang duduk. Orang Malaysia ni je yang tak malu sumbat seramai-ramainya dalam kereta.
Bagi aku juga Proton perlu dengan sepantas kilat menyambar Lotus APX. Rebadge dan jadikan ianya produk Proton. Jangan buang masa. Ianya sebuah kereta (SUV) yang hebat dari segi design dan penampilan. Kalau pasal enjin, guna saja enjin Petronas EO1 atau cari enjin 2 liter dari mana-mana syarikat. Atau tak mustahil juga minta Lotus buat enjin versi 2 liter V6. Ye lah, yang enjin dalam APX sekarang adalah 3 liter V6, agaknya tak larat orang Malaysia nak beli. Jual juga tapi untuk yang mampu la. Tapi jangan berlengah untuk rebadge APX jadi Proton. Ianya lebih menarik dari Air Trek atau CRV atau RAV4. Dan yang pastinya Lotus sendiri tak nak jual sebagai sebuah produk Lotus. Tak kena dengan sifat-sifat Lotus. Jadi kalau Lotus tu dah hak milik Proton, patutnya bagi saja pada Proton. Wah, aku rasa memang akan laku. Nak tengok Lotus APX? Tengok SINI.
Aku bukan penyokong Proton, tapi lebih kepada peminat kereta. Aku drive Kancil je pun. Kalau ada duit, aku akan beli Neo walaupun orang kata aku bodoh. Tapi pakcik aku guna Satria sampai anak dia 3 orang, boleh je. Sekarang dia pakai Avanza sebab anak dia dah 4 orang. So, relatifnya, kalau dah minat, beli je. Jangan banyak songeh.
====
Malam ni Final Piala Dunia, Itali vs Peranchis. Aku harap Itali menang. Bukan penyokong Itali tapi rasanya mereka patut menang sebab persembahan mereka konsisten sepanjang kejohanan. Perancis tak sepatutnya di Final. Tapi apa boleh buat, Jerman pun tak sepatutnya di final masa 2002 dulu.
====
Itu je kot. Hmm, baru aku sedar kenapa Proton susah nak guna APX sebagai produk mereka. Kena re-engineer sebab APX dibuat daripada Aluminium. Mahal ooo...
====
Aku sihat. Kerja tak banyak. Tak sabar nak pindah bahagian. Tunggu masa saja ni. Masuk bahagian baru yang banyak outstation dan tidur di hotel. Mungkin nanti aku akan jadi belon raksasa!
Soalan?
Makan apa? McDonald's Beef Fold-Over. Sedap juga. Kuay-Teow Sup kedai makcik yang anaknya comel je, sedap. Makanannya.
Minum apa? Power Root Tongkat Ali dengan Honey. Jangan-jangan aku dah ketagih! Air kosong masih aku teguk sebanyak mungkin.
Tengok apa? Tak sudah-sudah roadshow Satria Neo sana-sini. Depan rumah aku pun ada! Mengusik aku la tu.
Menonton apa? Superman Returns (dengar sonic boom?), RV (okay, apa saja mengenai Robin Williams, aku perlu tengok) dan Cars, untuk kesekian kalinya.
Awek? Siapa? Mana? Jangan harap. Banyak cantik muka aku nak berangan ada awek? Huh! Marah la ni ye?
Apa lagi? Format PC brader opis, buat quotation harga PC untuk brader opis, ready untuk pindah bahagian, ready untuk d'fiesta kesenian JPN bulan depan (nasyid, koir, tarian semuanya dirojakkan) dan err, tengok bolasepak. Tengok je. Bila aku nak main, ntah.
Korang nak tahu, pada tahun 1990, masa aku form 3, team sekolah aku jadi johan bawah 15 tahun negeri Pulau Pinang. Aku main wing kanan. Hehehe. Hebat eh! MRSM Balik Pulau la.
Ulasan
Catat Ulasan