Langkau ke kandungan utama

You And Me

What day is it
And in what month
This clock never seemed so alive
I can't keep up
And I can't back down
I've been losing so much time

Cause it's you and me and all of the people
With nothing to do
Nothing to lose
And it's you and me and all of the people
And I don't know why
I can't keep my eyes off of you

All of the things that I want to say
Just aren't coming out right
I'm tripping inwards
You got my head spinning
I don't know where to go from here

Cause it's you and me and all of the people
With nothing to do
Nothing to prove
And it's you and me and all of the people
And I don't know why
I can't keep my eyes off of you

There's something about you now
I can't quite figure out
Everything she does is beautiful
Everything she does is right

You and me and all of the people
With nothing to do
Nothing to lose
And it's you and me and all of the people
And I don't know why
I can't keep my eyes off of you

You and me and all of the people
With nothing to do
Nothing to prove
And it's you and me and all of the people
And I don't know why
I can't keep my eyes off of you

What day is it
And in what month
This clock never seemed so alive

====

Aku dah dengar lagu ni lama sangat dah. Sebelum keluar video muziknya dalam TV lagi. Kalau tak salah aku, dalam cerita Smallville pun ada lagu ni masa prom-nite si budak Superman tu menari dengan Lana. Huh. Tapi aku dah dengar lagu ni sebelum dari cerita tu lagi. Tapi bila ye? Lagu ni lagu lama ke? Rasanya ye. Tapi mungkin baru sekarang nak glamer kot.

Kadang-kadang aku rasa macam deja-vu. Macam pernah tengok atau macam pernah dengar tapi bila dan dimana, entah. Macam aku pernah melihat sebuah roundabout yang ditengahnya ada air pancut dimana ada patung singa. Suatu hari selepas mendaftar diri sebagai student di MRSM Balik Pulau (tahun 1989), aku dan keluarga pergi ke pekan terdekat, pekan Balik Pulau atau orang sana panggil pekan Kongsi je. Tiba je di tengah pekan, nah di sana ada sebuah roundabout yang ada air pancut dengan patung singa. Pelik. Aku tanya pada mak dan ayah, pernah tak kami semua sampai di pekan tersebut sebelum ini. Mereka kata hari itu adalah kali pertama.

Kalau nak dihitung dan difikirkan, dah banyak kali ianya berlaku. Tapi banyak daripadanya aku diamkan saja kerana mungkin aku tahu orang takkan mempercayainya. Aku ada premonition ke? Entah. Mungkin ada gerak hati yang kuat. Tapi ianya langsung tidak pernah membantu aku selama ini. Oh well...

Kenapa aku menceritakan mengenai deja-vu? Aku tak pernah faham apa maksud deja-vu sampai aku tengok The Matrix. Memang ketinggalan juga aku ni. Tapi bila tengok cerita tu, baru aku faham konsepnya.

====

Selama seminggu yang lepas, aku jadikan Hotel Resident Uniten sebagai rumah. Sepanjang minggu lepas JPN mengadakan konvensyen dan majlis hari Q serta jamuan hari raya yang aku secara langsung dan tidak langsung terlibat. Balik dari opis dah jam 1 pagi hampir setiap hari, jadi tak masuk akal aku nak balik KL kemudian awal pagi esoknya aku kena datang balik ke Putrajaya. Jadi aku lepak saja di hotel sebab, ianya free (JPN tanggung) dan sarapan pagi sedap. Heh. Tapi memang banyak kerja aku. Paling memenatkan ialah menyediakn slide citation untuk anugerah hari Q. Aku buat kerja gila guna SwishMax (flash la tu) untuk buat slide-show. Memang lebih mudah pakai PowerPoint tapi aku nak flexibility dan power flash yang jauh lebih hebat dari PowerPoint. Jadi sepanjang minggu terkial-kial bermain-main dengan timeline dan layer dan kemuncaknya aku rasa aku guna hampir 50 scene dengan ratusan layer untuk anugerah hari Q yang aku siapkan dalam masa 2 hari. Ye, kerja gila. Tapi berbaloi. Kenapa aku guna flash untuk buat slide-show? Sebab aku rasa lebih menarik dan hebat tapi yang paling utama, aku boleh elakkan orang lain (ada yang spesifik) dari meniru atau mencuri hasil kerja aku. Cukuplah curi background dengan logo JPN yang dalam keadaan neon glow aku puas design kemudian dia mengaku dia buat siap letak hak cipta lagi.

Jadi kali ni aku buat slide-show guna flash segalanya. Kalau dia hebat sangat, buatlah. Untungnya flash ni sebab bila kita compile, ia jadi 1 file yang yang orang takkan boleh edit balik melainkan ada source file original. Tapi disebabkan ianya bermain dengan layer, timeline dan efek, jadi lebih sukar untuk orang faham dan menirunya balik. Orang pejabat tu tengok aku buat dalam keadaan ternganga mulut. Whoaa... itu agaknya mereka fikirkan. But I tell you, ianya amat-amat mudah kalau betul-betul faham dan rajin cuba. Cuba SwishMax dulu. Jadi mereka pujuk aku untuk ajar mereka. Boleh ajar tapi mesti ada pengeras!

Tapi memang puas hasil kerja kali ni. Dapat siapkan gimik yang 'stunning' untuk KMK bahagian aku sampai orang kata, tak menang KMK, menang gimik pun jadilah. Jadi tahun depan kalau bahagian aku melibatkan diri dengan KMK lagi, pastinya aku akan buat slide show persembahan guna flash saja. Biar ternganga pula panel-panel hakim. Bukan senang sebab ada banyak gambarajah, graf dan jadual tapi aku rasa ianya akan menjadi satu revolusi atau mungkin evolusi dalam dunia KMK di Malaysia. Aku tak pernah dengar lagi mereka guna flash untuk persembahan melainkan mungkin gimik intro yang mungkin diupah orang lain untuk membuatnya. So kalau menjadi, mungkin juga boleh dapat anugerah inovasi nanti kan? Heh. Menarik juga tu.

====

Berbalik kepada lagu You And Me. Sebenarnya aku dedikasikan kepada Asyikin. Entah kenapa, tiap kali aku dengar lagu ni, aku akan terkenangkan dia. Itu saja.

For you, Asyikin. :)

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Malam Di Taman Tasik Titiwangsa

Sudah lama aku tidak membuat fotografi malam. Biasanya aku akan guna Canon EOS 400D aku kerana lebih baik kualitinya dan lebih hebat hasilnya. Memandangkan kamera tersebut sudah sedikit rosak dan juga pada malam semalam hanya kamera digital Sony CyberShot DCR-W350 saja yang berada di tangan, tiada pilihan selain cuba menggunakan kamera tersebut dan melihat hasilnya nanti.

Seperti yang dijangka, hasilnya kurang memuaskan. Begitu banyak noise yang terkandung dalam setiap gambar yang dirakam. Aku tidak menggunakan flash kerana mahu merakam suasna sebenar sekitar Taman Tasik Titiwangsa malam semalam.

Tanpa tripod, ianya lebih menyukarkan keadaan. Aku terpaksa menggunakan apa saja yang ada di sekeliling sebagai 'tripod sementara'.
 Satu perkara yang aku sedari, di sekitar Taman Tasik Titiwangsa, begitu ramai orang duduk berehat di sepanjang tasik. Cuma keadaan agak gelap kerana lampu yang ada tidak berfungsi. Suasana sedikit dicerahi dengan lampu jalan tidak jauh dari taman. Cahaya da…

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …

Apple Mac - Cerita Aku 1

Aku pakai komputer jenama Apple di rumah dan di pejabat. Laptop MacBook Pro aku beli menggantikan laptop Acer Aspire (sudah dijual) dengan tujuan sebenar untuk kerja sampingan sebagai video editor dengan sebuah studio perkahwinan (DinaWedding). Aku sudah menggunakan Apple iMac di pejabat sejak penghujung 2006 lagi. Secara umumnya, banyak kerja aku melibatkan senireka grafik menyebabkan komputer Apple menjadi pilihan paling sesuai.

Aku pernah dan sering ditanya serta aku yakin di luar sana ramai juga yang ingin mengetahui kebaikan dan keburukan menggunakan komputer jenama Apple. Jadi aku fikir lebih baik aku kongsi pengalaman aku.

Komputer jenama Apple secara umumnya adalah komputer peribadi/workstation/server yang dibina dan dijual sendiri oleh syarikat Apple Inc. dan menggunakan sistem operasi (Operating System) jenama Mac OS. Suatu ketika dulu ada syarikat pengeluar komputer yang mengeluarkan komputer dengan menggunakan sistem operasi Mac OS namun begitu semenjak Steve Jobs (CEO dan p…