Langkau ke kandungan utama

You And Me

What day is it
And in what month
This clock never seemed so alive
I can't keep up
And I can't back down
I've been losing so much time

Cause it's you and me and all of the people
With nothing to do
Nothing to lose
And it's you and me and all of the people
And I don't know why
I can't keep my eyes off of you

All of the things that I want to say
Just aren't coming out right
I'm tripping inwards
You got my head spinning
I don't know where to go from here

Cause it's you and me and all of the people
With nothing to do
Nothing to prove
And it's you and me and all of the people
And I don't know why
I can't keep my eyes off of you

There's something about you now
I can't quite figure out
Everything she does is beautiful
Everything she does is right

You and me and all of the people
With nothing to do
Nothing to lose
And it's you and me and all of the people
And I don't know why
I can't keep my eyes off of you

You and me and all of the people
With nothing to do
Nothing to prove
And it's you and me and all of the people
And I don't know why
I can't keep my eyes off of you

What day is it
And in what month
This clock never seemed so alive

====

Aku dah dengar lagu ni lama sangat dah. Sebelum keluar video muziknya dalam TV lagi. Kalau tak salah aku, dalam cerita Smallville pun ada lagu ni masa prom-nite si budak Superman tu menari dengan Lana. Huh. Tapi aku dah dengar lagu ni sebelum dari cerita tu lagi. Tapi bila ye? Lagu ni lagu lama ke? Rasanya ye. Tapi mungkin baru sekarang nak glamer kot.

Kadang-kadang aku rasa macam deja-vu. Macam pernah tengok atau macam pernah dengar tapi bila dan dimana, entah. Macam aku pernah melihat sebuah roundabout yang ditengahnya ada air pancut dimana ada patung singa. Suatu hari selepas mendaftar diri sebagai student di MRSM Balik Pulau (tahun 1989), aku dan keluarga pergi ke pekan terdekat, pekan Balik Pulau atau orang sana panggil pekan Kongsi je. Tiba je di tengah pekan, nah di sana ada sebuah roundabout yang ada air pancut dengan patung singa. Pelik. Aku tanya pada mak dan ayah, pernah tak kami semua sampai di pekan tersebut sebelum ini. Mereka kata hari itu adalah kali pertama.

Kalau nak dihitung dan difikirkan, dah banyak kali ianya berlaku. Tapi banyak daripadanya aku diamkan saja kerana mungkin aku tahu orang takkan mempercayainya. Aku ada premonition ke? Entah. Mungkin ada gerak hati yang kuat. Tapi ianya langsung tidak pernah membantu aku selama ini. Oh well...

Kenapa aku menceritakan mengenai deja-vu? Aku tak pernah faham apa maksud deja-vu sampai aku tengok The Matrix. Memang ketinggalan juga aku ni. Tapi bila tengok cerita tu, baru aku faham konsepnya.

====

Selama seminggu yang lepas, aku jadikan Hotel Resident Uniten sebagai rumah. Sepanjang minggu lepas JPN mengadakan konvensyen dan majlis hari Q serta jamuan hari raya yang aku secara langsung dan tidak langsung terlibat. Balik dari opis dah jam 1 pagi hampir setiap hari, jadi tak masuk akal aku nak balik KL kemudian awal pagi esoknya aku kena datang balik ke Putrajaya. Jadi aku lepak saja di hotel sebab, ianya free (JPN tanggung) dan sarapan pagi sedap. Heh. Tapi memang banyak kerja aku. Paling memenatkan ialah menyediakn slide citation untuk anugerah hari Q. Aku buat kerja gila guna SwishMax (flash la tu) untuk buat slide-show. Memang lebih mudah pakai PowerPoint tapi aku nak flexibility dan power flash yang jauh lebih hebat dari PowerPoint. Jadi sepanjang minggu terkial-kial bermain-main dengan timeline dan layer dan kemuncaknya aku rasa aku guna hampir 50 scene dengan ratusan layer untuk anugerah hari Q yang aku siapkan dalam masa 2 hari. Ye, kerja gila. Tapi berbaloi. Kenapa aku guna flash untuk buat slide-show? Sebab aku rasa lebih menarik dan hebat tapi yang paling utama, aku boleh elakkan orang lain (ada yang spesifik) dari meniru atau mencuri hasil kerja aku. Cukuplah curi background dengan logo JPN yang dalam keadaan neon glow aku puas design kemudian dia mengaku dia buat siap letak hak cipta lagi.

Jadi kali ni aku buat slide-show guna flash segalanya. Kalau dia hebat sangat, buatlah. Untungnya flash ni sebab bila kita compile, ia jadi 1 file yang yang orang takkan boleh edit balik melainkan ada source file original. Tapi disebabkan ianya bermain dengan layer, timeline dan efek, jadi lebih sukar untuk orang faham dan menirunya balik. Orang pejabat tu tengok aku buat dalam keadaan ternganga mulut. Whoaa... itu agaknya mereka fikirkan. But I tell you, ianya amat-amat mudah kalau betul-betul faham dan rajin cuba. Cuba SwishMax dulu. Jadi mereka pujuk aku untuk ajar mereka. Boleh ajar tapi mesti ada pengeras!

Tapi memang puas hasil kerja kali ni. Dapat siapkan gimik yang 'stunning' untuk KMK bahagian aku sampai orang kata, tak menang KMK, menang gimik pun jadilah. Jadi tahun depan kalau bahagian aku melibatkan diri dengan KMK lagi, pastinya aku akan buat slide show persembahan guna flash saja. Biar ternganga pula panel-panel hakim. Bukan senang sebab ada banyak gambarajah, graf dan jadual tapi aku rasa ianya akan menjadi satu revolusi atau mungkin evolusi dalam dunia KMK di Malaysia. Aku tak pernah dengar lagi mereka guna flash untuk persembahan melainkan mungkin gimik intro yang mungkin diupah orang lain untuk membuatnya. So kalau menjadi, mungkin juga boleh dapat anugerah inovasi nanti kan? Heh. Menarik juga tu.

====

Berbalik kepada lagu You And Me. Sebenarnya aku dedikasikan kepada Asyikin. Entah kenapa, tiap kali aku dengar lagu ni, aku akan terkenangkan dia. Itu saja.

For you, Asyikin. :)

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon