Langkau ke kandungan utama

Indian Spices, Indonesian err.. Dangdut.

Ada naik bas awam tak kebelakangan ni? Terutama kalau dari Mines ke Putrajaya waktu awal pagi orang sibuk nak masuk kerja. Ramai betul pendatang asing. Dari pekerja tapak projek binaan sampai makcik cleaner. Semuanya pendatang asing. Indonesia paling ramai. Pakistan, Nepal, Myanmar... Kenapa ye? Tak tak cukup ke orang Malaysia nak kerja di Malaysia?

Aku tak kisah kalau mereka nak datang kerja sini. Kerja. Tapi aku letih menghadapi karenah budaya mereka. What is wrong with Indonesian male workers? Perasan tak ramai antara mereka yang berkuku panjang. Aku ingatkan orang perempuan saja yang suka berkuku panjang walau hakikatnya sekarang aku jarang nampak senario begitu. Mesti first impression bila kita nampak lelaki indo yang berkuku panjang, sure fikir; nak gaduh, nak pertahan diri... Begitu kan?

Dan orang Pakistan, India... semua yang dari Asia Selatan. Kemaruk perempuan ke mereka ni? Mereka tengok perempuan macam nampak emas berbungkal-bungkal. Sengih sepanjang masa. Kalau boleh nak bersandar tepi dengan perempuan yang mereka usha tak sudah-sudah tu. Well, mereka hensem (tak semua la). Maka mungkin dengan itu mereka rasa ada peluang untuk menarik minat perempuan Malaysia. Tapi mereka usha orang cina jugak? Huh. Pelik juga lelaki belah sana ni. Mungkin mereka jarang nampak perempuan disana. Atau mungkin pakaian sana terlalu erm... tidak menarik berbanding disini menyebabkan mereka lebih tertarik dengan keayuan gadis melayu yang berbaju kurung, yang berkebaya atau sang perempuan cina dengan skirt pendek dan baju body hugging. Mungkin begitu.

Aku tak tahu apa perasaan orang perempuan bila dalam situasi ditenung begitu, tapi ada sekali sekala yang aku nampak mereka tidak selesa. Tapi takkan aku nak pergi marah mamat-mamat ni pulak kan?

Apa yang aku maksudkan? Terlalu ramai mereka dan terlalu menjengkelkan. Mana pergi Imigresen dan Rela ni? Aku takde kad kuasa walau aku boleh buat. Tapi aku takkan guna. Buat susah diri nanti...

Ulasan

  1. Dahlia10:08 PG

    Hmm.. saya ada 9 Indonesian ladies yang bekerja dgn saya. Nak kena ingatkan dia org potong kuku kemas2 sentiasa...

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 2

Sambungan koleksi gambar MRSM Balik Pulau, circa 2003. Ini bas maktab suatu ketika dulu. Aku sudah tengok bas baru. Tapi bas lama ini sungguh manis kenangannya. Kami menyanyi gembira setelah muncul johan bolasepak under-15 dan under-18. Pergi berkelah di Batu Feringgi atau melawat Botanical Garden. Pergi trip ke MRSM Berseri dengan ditemani bumbung bas yang bocor. Ianya suatu kebanggaan dapat naik bas ini suatu ketika dahulu. Masa itu tidak semua sekolah ada bas sendiri. Jadi kira hebat la. Baru sekarang aku terperasan, bas tersebut ada iras-iras Penang Yellow Bus. Hmm... Padang. Kalau masa aku pergi tahun 2003 dahulu ada sign board tertulis, "Home of The Cougars", merujuk kepada pasukan ragbi maktab. Mungkin pada ketika itu ianya amat kuat. Memang ragbi masa zaman aku pun kuat juga, tapi tidak sehebat team bolasepak yang dibentuk sejak kami form 2. Sepanjang itu hingga ke form 5, kami tidak pernah tewas satu game pun (betul tak Carrie?). Jadi johan Under-15 dan Under-18 nege...

Singgah Sebentar

Entah kenapa, sejak beberapa hari kebelakangan, blog ini dikunjungi oleh lebih ramai orang. Kamu semua datang dari mana? Baca dan tengok sajalah apa yang ada di dalam ini ya. Cuma maaf, blog ini tidak ada gossip, gambar lelaki melayu bangga minum beer, lurah dada perempuan atau apa-apa saja perkara berbentuk sebegitu. Oh ya, kalau kamu yang masih lagi mencari laman web menjual tiket bas secara online, cuba Maraliner Entah, ramai betul yang datang ke sini kerana mencari laman web menjual tiket bas secara online. Google sajalah nama syarikat bas ekspres yang kamu tahu. Mungkin ada, mungkin tidak.  Aku suspek ramai antara pengguna internet tidak tahu cara mengguna enjin pencari seperti Google dan Yahoo!. Hmm... Ada sesiapa mahu keluarkan ebook cara-cara menggunakan enjin pencari Google dan Yahoo! atau lain-lain? Boleh buat duit jual ebook kepada orang ramai. Sekarang orang beli apa saja ebook. Itulah yang pelik. Sampai tips mudah mendapat kerja kerajaan pun dibuat ebook dan dijual. Malah ...

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l...