Langkau ke kandungan utama

Rumah - Pejabat - Rumah - Pejabat - Rumah - Wayang?



Hari ini hari Ahad. Aku masih bekerja di pejabat. Semalam pun kerja. Esok hingga penghujung minggu depan pun akan masih bekerja. Isnin kemudiannya aku akan terus sambung bekerja. Entah sampai bila tapi selagi belum ada yang mampu buat kerja yang aku buat, aku tak fikir aku boleh rehat dihujung minggu.

Apabila tiba dirumah, badan sudah letih. Minum la berapa tin Ali Cafe Tongkat Ali, Livita atau Red Bull, badan akan tetap letih. Ia sudah banyak kali protes. Semalam kaki aku protes habis-habisan. Hingga hari ini masih terasa sakit di tumit kaki akibat berjalan di MidValley tanpa arah tujuan.

Hidup sudah jadi monotone. Makan pun benda yang sama setiap hari. Balik rumah, tidur. Mungkin disebabkan aku telah pinjamkan PC aku kepada seseorang, maka malam aku tidur lebih awal. Kalau tidak mungkin aku akan terus berjaga hingga lewat malam. Aku habiskan masa sebelum tidur dengan games SimCity atau membaca. Itu yang lebih kurang aku lakukan. Sekarang ini lebih banyak membaca. Maka timbunan National Geographic sentiasa ada disebelah tilam. Kadang-kadang aku beli sendiri, yang secondhand. Murah dan masih banyak yang aku belum baca terutama sebelum tahun 2000. Selebihnya aku bawa pulang dari library pejabat. Tidak ada sesiapa selain dari aku yang membaca National Geographic di library tu. Aku boleh ambil edisi yang terbaru dan perap di meja kerja sehingga sebulan dan tiada sesiapa yang akan bertanyakan mengenainya. Mereka lebih selesa membaca majalah Kereta, URTV dan yang berkaitan dengannya.

Entah kenapa aku suka baca National Geographic. Mungkin kerana gambarnya yang menarik. Mungkin artikelnya yang menarik. Tapi pastinya gaya ianya diceritakan. Tidak seperti rencana tetapi lebih kepada suatu perjalanan. Penulis seperti membawa kita bersama dalam pengembaraan mereka. Aku jarang baca novel. Terlalu jarang. Satunya kerana novel mahal dan aku tidak cukup kaya untuk beli. Keduanya novel cuma ada satu cerita... National Geographic ada banyakkkk cerita.

Oh, aku baca majalah. Popular Mechanics, Popular Science, Newsweek, Time, Tempur, Perajurit, Max-It, Top Gear dan beberapa majalah lain. Tapi entah kenapa, aku tidak suka pada URTV, Mangga dan yang serupa dengannya. Tidak menarik untuk membaca perihal artis yang 99% darinya aku tidak kenal.

Tapi aku bukan buta seni. Aku suka muzik, filem dan seni. Cuma aku tidak suka rencah seni ala Malaysia. Tidak sedap. Terlalu masin, terlalu manis dan terlalu tawar. Aku suka lagu yang menyanyikan lirik-lirik yang indah, dan tak ada mengenai tapak sulaiman! Aku suka filem. Malah sejak aku kecil aku dah jadi kaki wayang. Aku sanggup beli tiket RM2.50 untuk menonton wayang cina yang aku langsung tak faham jalan ceritanya. Atau mungkin masa tu aku nak skodeng orang buat projek dalam panggung wayang? Hahaha. Mungkin. Sekarang aku akan pastikan yang aku menonton filem baru yang ditayangkan di pawagam. Cuma aku agak keberatan nak menonton filem melayu. Setakat tahun ini aku cuma menonton Mukhsin, Zombie Kampung Pisang dan Jangan Pandang Belakang saja. Yang lain, tak payah la. Aku nak menonton cerita tikus dah beberapa hari ni. Aku dah book untuk menonton Khamis lepas tetapi terpaksa batalkan. Aku fikir-fikir, mahu saja aku menontonnya petang ni... dan seterusnya...

Menyebabkan aku berfikir kembali mengenai keadaan diri aku. Amat-amat letih dan perlukan rehat yang banyak. Bangun pagi tadi seperti aku tidak mahu bangun. Sudah lama tak tidur sepanjang hari. Sudah lama tak tidur siang. Sudah lama tidak berehat dihujung minggu di rumah. Maka mungkin aku batalkan saja niat aku untuk menonton wayang harini. Ada baiknya aku berehat saja.

Esok-esok pun ada lagi.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon