Langkau ke kandungan utama

Mengenai Yus



Inilah satu-satunya foto aku bersama Yus, ex-girlfriend aku semasa di universiti dahulu. Selama 4 tahun aku belajar di sana, selama itu juga aku bercinta dengannya. Lepas habis belajar, tidak lama kemudian putus. Sebahagiannya salah aku dan selebihnya salah dia. Tetapi tidak perlu menyalahkan antara satu sama lain.

Sebelum foto ini, dia tidak bertudung. Rambut lurus hitam dipotong layered gaya orang cina. Kalau sekali tengok pun macam orang cina juga. Masa awal dulu, tidak terlintas untuk aku bersama dia. Mungkin kerana memikirkan ianya masih awal belajar dan banyak perkara lain perlu aku lakukan. Malah mungkin, dia bukan dalam pandangan aku walaupun secara jujur, banyak-banyak perempuan dalam kelas, dia yang paling menarik.

Pada malam qiamulail untuk majlis apa pun aku dah lupa, kami sedang mendengar ceramah agama. Dalam masjid, aku duduk dibelakang dalam kelompok orang lelaki bersama seorang kawan. Manakala orang pempuan duduk tidak berapa jauh dibelakang kami. Sedang kusyuk (konon) mendengar ceramah, aku berpaling melihat suasana sekeliling. Mungkin aku bosan ketika itu. Pada waktu itu aku nampak Yus bertelekung. Manis. Lalu aku berbisik pada kawan aku,

"Yus tu kalau pakai tudung, lawa kan?"
"A ah. Boleh tahan juga" jawab kawan aku.

Esoknya semasa sebelum masuk bilik kuliah, aku dan kawan-kawan sedang berbual-bual di luar bilik kuliah. Kemudian Yus datang... Aku terpaku. Kalau ikutkan bukan aku seorang saja yang terpaku. Semua lelaki lain yang ada di situ pun terpaku. Maka semua memujinya. Ada yang bersinar-sinar mata, entah apa yang mereka nampak. Aku pun tidak semena-mena jadi sinikal.

"Yus, kalau dah pakai tudung, jangan buka balik. Nanati ada orang yang kutuk"

Duh! Ada patut aku sound macamtu pada dia sedang itulah hari pertama dia bertudung ke kuliah. Mungkin niat aku baik tapi salah timing/ayat. Dia cuma tersenyum. Tudung tu sedikit besar dan labuh dan pemakaiannya ada sedikit kurang sempurna. Masih baru.

Kelas batal. Maka ramai yang mula bergerak samada pulang ke kolej atau pergi sarapan pagi. Aku minta diri.

"Idan nak kemana?" Tiba-tiba Yus menyapa.
"Ke library, nak baca buku" Jawab aku. Geek? Taklah. Aku suka membaca. Peduli apa aku dengan korang yang suka termenung.
"Boleh Yus ikut?"
"Huh?" Aku terpinga-pinga. Apa tak faham apa yang sedang terjadi. "Boleh, kalau sudi." Jawapan yang amat ringkas. Mungkin hanya untuk kali ini, aku fikir.

Seterusnya hari demi hari begitu hingga akhirnya mengaku suka antara satu sama lain... Aku akan ceritakan kemudiaan.

Mungkin aku patut tulis novel.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Malam Di Taman Tasik Titiwangsa

Sudah lama aku tidak membuat fotografi malam. Biasanya aku akan guna Canon EOS 400D aku kerana lebih baik kualitinya dan lebih hebat hasilnya. Memandangkan kamera tersebut sudah sedikit rosak dan juga pada malam semalam hanya kamera digital Sony CyberShot DCR-W350 saja yang berada di tangan, tiada pilihan selain cuba menggunakan kamera tersebut dan melihat hasilnya nanti.

Seperti yang dijangka, hasilnya kurang memuaskan. Begitu banyak noise yang terkandung dalam setiap gambar yang dirakam. Aku tidak menggunakan flash kerana mahu merakam suasna sebenar sekitar Taman Tasik Titiwangsa malam semalam.

Tanpa tripod, ianya lebih menyukarkan keadaan. Aku terpaksa menggunakan apa saja yang ada di sekeliling sebagai 'tripod sementara'.
 Satu perkara yang aku sedari, di sekitar Taman Tasik Titiwangsa, begitu ramai orang duduk berehat di sepanjang tasik. Cuma keadaan agak gelap kerana lampu yang ada tidak berfungsi. Suasana sedikit dicerahi dengan lampu jalan tidak jauh dari taman. Cahaya da…

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …

Apple Mac - Cerita Aku 1

Aku pakai komputer jenama Apple di rumah dan di pejabat. Laptop MacBook Pro aku beli menggantikan laptop Acer Aspire (sudah dijual) dengan tujuan sebenar untuk kerja sampingan sebagai video editor dengan sebuah studio perkahwinan (DinaWedding). Aku sudah menggunakan Apple iMac di pejabat sejak penghujung 2006 lagi. Secara umumnya, banyak kerja aku melibatkan senireka grafik menyebabkan komputer Apple menjadi pilihan paling sesuai.

Aku pernah dan sering ditanya serta aku yakin di luar sana ramai juga yang ingin mengetahui kebaikan dan keburukan menggunakan komputer jenama Apple. Jadi aku fikir lebih baik aku kongsi pengalaman aku.

Komputer jenama Apple secara umumnya adalah komputer peribadi/workstation/server yang dibina dan dijual sendiri oleh syarikat Apple Inc. dan menggunakan sistem operasi (Operating System) jenama Mac OS. Suatu ketika dulu ada syarikat pengeluar komputer yang mengeluarkan komputer dengan menggunakan sistem operasi Mac OS namun begitu semenjak Steve Jobs (CEO dan p…