Langkau ke kandungan utama

Metroseksual Yang DiLanggar MetroBus

Semalam menghadiri majlis jamuan hari raya kementerian. Seperti biasa kementerian dalam kerajaan pasti akan mengadakan majlis jamuan hari raya dengan tujuan untuk merapatkan silaturrahim sesama rakan sekerja dan orang ramai. Selalunya majlis ini akan diadakan di hotel-hotel dan dewan-dewan konvensyen yang besar. Makanannya pelbagai jenis dan sudah pasti tidak sedap. Katering, apa yang sedap?

Serentak dengan majlis itu juga, diadakan majlis perpisahan KSU. Maka majlis kali ini adalah edisi bumper dan sudah semestinya masa yang diambil pun akan jadi bumper juga. Artis yang dijemput, Anita Sarawak. Wahh... Berapa banyak sistem kecantikan yang dia guna untuk nampak sebegitu muda? Takkan la tak buat apa-apa. Takkan la natural. Sudah semestinya mesti ada Botulinum Toxin (BOTOX). Tak apalah, duit dia. Persembahan yang seperti diduga untuk seorang artis seperti dia, baik.

Kemudian bermulalah edisi sambutan perpisahan. Dimulakan dengan deklamasi puisi selama 7 hari 7 malam. Oh, sebelum itu, ada tayangan video snippet sambutan dan ucapan selamat hari raya dari semua, maksud aku SEMUA kakitangan kementerian tersebut. Ibu pejabat je la. Aku tak kisah kalau diorang nak buat video tersebut. Menarik. Tapi yang tak menariknya, 20 minit. Lawak bodoh. Paksa lawak dan adegan syok sendiri. Akhirnya pembuat video diperkenalkan. Patutlah. Aku sudah agak. Patutlah tak best.

Berbalik dengan puisi. Entah kenapa dan apa dosa aku kena dengar puisi yang paling tak best dalam dunia selama 20 minit? Kenapa? Kenapa perlu ada puisi yang mengampu orang yang sudah bersara? Buat puisi pasal ayam, aku terima. Buat puisi pasal rendang, ketupat, bahulu, serunding, baju raya, duit raya dan apa saja, aku terima. Tetapi puisi yang langsung tiada nilai estatika perlu aku dengar. Ianya dimulakan dengan gesekan biola. Amat sedap, tambah pula dengan lagu Jangan Tinggal Daku - P.Ramlee. Awal puisi memang menarik. aku cuba pejam mata untuk mendalaminya. Masuk baris ketiga, mata aku terbuka dan otak aku short circuit. Bodoh punya puisi! Kalau aku ada lastik, mahu saja aku lastik pemuisi dari meja aku.

Kemudian video lagi. Oh! Apa dosa aku! Inilah video rentetan sejarah hidup seorang pegawai yang paling bosan pernah aku tonton. Selepas 2 minit, aku cuba tidak menonton video tersebut. Sebaliknya aku cuba mengira berapa banyak kristal yang tergantung pada chandelier di bumbung dewan. Atau melihat telatah awek berbulu ayam (sebab dirambutnya diselit bulu-bulu ayam). Atau mencari makanan. Aku rasa asap kepanasan makanan lebih istimewa dari video yang sedang ditayangkan. Lebih aku tidak boleh terima, kenapa perlu guna lagu 'Goodbye My Lover' oleh James Blunt sebagai muzik latar tayangan video tersebut? Kenapa? Apa salah lagu tersebut hingga mereka sanggup menggunakannya dalam sebuah video perpisahan. Oh, aku nampak kenapa. Tapi still, tidak sesuai. Yang bersara itu bukan kekasih engkau.

Kejap... Aku fikir balik. Pembuat video tersebut pernah mengakui dia seorang metroseksual. Adakah dia juga seorang gay?

Aku berazam untuk tidak lagi menghadiri majlis hari raya atau apa jua majlis hari apa pun untuk kementerian ini. Cukuplah aku diseksa 3 jam malam semalam. Ada baik aku terbaring depan TV sambil menonton The Deadliest Catch. Sekurang-kurangnya aku akan teruja melihat ketam-ketam gergasi di perangkap dalam sangkar besi.

Untuk mamat metroseksual, engkau memalukan kaum metroseksual. Ah, engkau memalukan kaum! Cukup.

Ulasan

  1. wei.. selamat ari raya.. ada on yahoo tp takde reply msg aku pun.. majuk arrr..

    BalasPadam
  2. aik? mana ada on yahoo? selamat hari raya. nak duit raya tak?

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Malam Di Taman Tasik Titiwangsa

Sudah lama aku tidak membuat fotografi malam. Biasanya aku akan guna Canon EOS 400D aku kerana lebih baik kualitinya dan lebih hebat hasilnya. Memandangkan kamera tersebut sudah sedikit rosak dan juga pada malam semalam hanya kamera digital Sony CyberShot DCR-W350 saja yang berada di tangan, tiada pilihan selain cuba menggunakan kamera tersebut dan melihat hasilnya nanti.

Seperti yang dijangka, hasilnya kurang memuaskan. Begitu banyak noise yang terkandung dalam setiap gambar yang dirakam. Aku tidak menggunakan flash kerana mahu merakam suasna sebenar sekitar Taman Tasik Titiwangsa malam semalam.

Tanpa tripod, ianya lebih menyukarkan keadaan. Aku terpaksa menggunakan apa saja yang ada di sekeliling sebagai 'tripod sementara'.
 Satu perkara yang aku sedari, di sekitar Taman Tasik Titiwangsa, begitu ramai orang duduk berehat di sepanjang tasik. Cuma keadaan agak gelap kerana lampu yang ada tidak berfungsi. Suasana sedikit dicerahi dengan lampu jalan tidak jauh dari taman. Cahaya da…

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …

Apple Mac - Cerita Aku 1

Aku pakai komputer jenama Apple di rumah dan di pejabat. Laptop MacBook Pro aku beli menggantikan laptop Acer Aspire (sudah dijual) dengan tujuan sebenar untuk kerja sampingan sebagai video editor dengan sebuah studio perkahwinan (DinaWedding). Aku sudah menggunakan Apple iMac di pejabat sejak penghujung 2006 lagi. Secara umumnya, banyak kerja aku melibatkan senireka grafik menyebabkan komputer Apple menjadi pilihan paling sesuai.

Aku pernah dan sering ditanya serta aku yakin di luar sana ramai juga yang ingin mengetahui kebaikan dan keburukan menggunakan komputer jenama Apple. Jadi aku fikir lebih baik aku kongsi pengalaman aku.

Komputer jenama Apple secara umumnya adalah komputer peribadi/workstation/server yang dibina dan dijual sendiri oleh syarikat Apple Inc. dan menggunakan sistem operasi (Operating System) jenama Mac OS. Suatu ketika dulu ada syarikat pengeluar komputer yang mengeluarkan komputer dengan menggunakan sistem operasi Mac OS namun begitu semenjak Steve Jobs (CEO dan p…