Langkau ke kandungan utama

Bio-Fuel

Aku sebenarnya ingin menulis mengenai bahan bakar bio (bio-fuel). Entah kenapa. Aku rasa aku ada satu teori yang agak menarik. Mungkin orang lain sudah memikirkannya tetapi aku masih tidak jumpa mengenainya. Lagipun, baik sekali sekala aku selitkan dalam ruang blog ini mengenai bicara ilmiah, walaupun ianya cuma sebuah pandangan umum.

Seperti yang kita tahu, bio-fuel (ini lebih senang disebut) sekarang mendapat perhatian yang amat serius dari segenap pelusuk pemikiran dan pemerintah. Malah di negara-negara barat sudah pun wujud stesen-stesen bio-fuel untuk kegunaan umum. Aku tidak mahu membicarakan mengenai penggunaannya. Aku cuma mahu berbicara mengenai kesan alam sekitar yang bakal dibawa bersama sekiranya bio-fuel ini diterima oleh orang ramai.

Pertamanya, mungkin berlaku peningkatan terhadap penanaman tumbuh-tumbuhan yang digunakan untuk menghasilkan bio-fuel, seperti contoh di Malaysia, kelapa sawit. Kalau buat masa ini kelapa sawit lebih digunakan sebagai bahan masakan, kini, syarikat-syarikat peladangan mungkin akan menambah kembali saiz ladang kelapa sawit demi membolot peluang menghasilkan bio-fuel yang aku fikir jauh lebih berharga dari membina kawasan perumahan segera yang berlaku sekarang. Hasil menukarkan ladang menjadi kawasan perumahan cuma sekali kalau di bandingkan penggunaan bio-fuel yang wujud sepanjang masa selagi diperlukan.

Akibat daripada penanaman semua tumbuh-tumbuhan ini juga bakal membantu mengurangkan masalah pembotakkan tanah, malah membantu meningkatkan kembali kawasan hijau di mana-mana saja di dunia ini. Cuma masalahnya yang timbul adalah akibat kerakusan ini juga bakal memberi bahaya kepada kawasan tumbuhan semulajadi yang wujud sedia ada.

Mungkin juga akibat daripada penggunaan bio-fuel ini, negara-negara yang selama ini tidak mempunyai sumber minyak asli tetapi ada kawasan yang boleh digunakan sebagai penanaman tumbuhan penghasil bio-fuel boleh menjadi kaya serta merta. Orang kampung yang ada ladang kelapa sawit pun sekarang mungkin sepatutnya berfikir dua kali sebelum menjualnya atau menukarkannya kepada tanaman lain. Aku yakin berdasarkan perkembangan pesat teknologi bio-fuel, dalam masa 10 tahun lagi ia akan menjadi komoditi utama yang mahal dan boleh memewahkan orang-orang kampung.

Mungkin ada yang mengatakan bahawa hibrid dan hidrogen dilihat lebih cerah peluang sebagai bahan bakar masa depan. Melainkan jurutera dan saintis dapat meningkatkan efisiensi teknologi hibrid dan menyelesaikan masalah penyimpanan hidrogen dalam tangki kereta, bio-fuel lebih jelas dan mudah untuk di adaptasi. Malah kita tidak perlu tukar apa-apa dalam kenderaan (biasanya yang berenjin diesel) kerana konsepnya hampir sama dengan bahan bakar hidrokarbon sedia ada. Malah volkswagen telah membuktikan bahawa dengan teknologi yang betul, kenderaan berenjin diesel boleh menjadi lebih efisien dan menjimatkan berbanding kenderaan hibrid seperti Toyota Prius. Malah kesan pencemaran akibat daripada penggunaan bio-fuel pada kenderaan diesel yang efisien adalah jauh lebih rendah daripada kendaraan hibrid.

Potensi besar yang ada dalam masa 10 tahun lagi yang aku boleh lihat, kelapa sawit. Ianya sudah terbukti boleh dijadikan bio-fuel. Memandangkan ianya tanaman sedia ada yang wujud di Malaysia (walau bukan berasal dari sini), jadi kita tidak perlu meneroka jenis tanaman lain untuk menghasilkan bio-fuel. Ianya lebih menjimatkan kerana teknologi dan kemahiran penanaman kelapa sawit di Malaysia diakui seluruh dunia.

Kepada pencinta alam, mungkin ini mimpi basah mereka yang paling menggiurkan. Manusia kembali beramai-ramai menanam pokok walaupun tujuan untuk menghasilkan bahan bakar, ianya tetap usaha yang aku anggap boleh di panggil 'neutral'. 

Secara umumnya, kalau ikut perjalanan sejarah manusia, apabila sampai satu tahap, manusia akan menoleh kembali kepada alam untuk mendapatkan jalan penyelesaiannya terhadap satu-satu masalah. Solar, cahaya, hidrogen dan bio-fuel adalah contoh manusia kembali kepada alam untuk mencapai penyelesaian.

Bio-fuel adalah penyelesaian, walau mungkin hanya untuk sementara waktu.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon