Langkau ke kandungan utama

Makan

 Gambar di Restoran Seri Melayu

Ahh... Makan. Kau tahu betapa aku sudah bosan dengan McDonald's, KFC dan restoran makanan Pantai Timur depan rumah. Aku bosan dengan Pizza Hut, Kenny Roger's Rooster, Secret Recipe, Burger King, Port Aroma (satu lagi restoran makanan melayu), Carl's Jr. dan segalanya yang aku selalu makan.

Aku mahu makan sesuatu yang berlainan. Mungkin ketam. Atau mungkin laksa Kuala Kangsar (realitinya laksa Penang tapi 10 kali lebih menarik dan sedap). Atau mungkin lemang. Cucur kodok yang emak aku goreng.

Aku sudah bosan makan makanan melayu yang sebenarnya dimasak dan resipinya dari Indonesia. Gulai? Ya, gulai yang aku kenal memang langsung tak sama dengan gulai yang terjual di restoran dan gerai-gerai makan di lembah Klang. Kurma daging? Yeah, suck big way.

Makanan yang ada di lembah Klang ini rasanya lebih banyak cliche dari yang sebenarnya. Nasi lemak? Okay, nasi ye, lemak? Takde kot. Roti canai? Kali terakhir aku makan roti canai dan memujinya adalah semasa di Cameron Highlands tempohari. Pergi ke gerai makan sebaris dengan stesen teksi Tanah Rata. Gerai paling hujung milik pakcik tua. Sedap roti canai yang dibuat, aromanya, garing dan lemaknya. Itu roti canai yang sebenarnya. Bukan roti canai yang banyak bersepah di sini.

Aku mahu makan nasi campur. Tapi aku tak mahu pilih lauk yang dikalangannya ada tempe, ada gulai kaki ayam dan segala makanan Indonesia yang dimelayukan. Aku mahu gulai ayam utara yang sebenarnya. Kurma daging yang sebenarnya. Sambal belacan yang ditumbuk dalam lesung batu (bukan dikisar dengan blender). Makanan melayu yang sebenar. Mungkin orang persoalkan apa makanan melayu yang sebenarnya namun aku tidak pedulikan semua itu. Makanan melayu bagi aku adalah yang dimasak di kampung-kampung melayu yang sering dimakan oleh orang melayu. 

Aku mahu makan bun jagung dan bun kari ayam yang dijual di kedai kek Kuala Kangsar. Balik nanti pasti akan aku beli, dan makan.

Aku mahu makan makanan yang aku pernah makan 20 tahun dahulu dan yang sudah 5 tahun aku tidak merasainya.

Ahh... mungkin sebenarnya aku rindukan masakan emak. Esok aku balik kampung. Perut ini sedang mengada-ngada. Itu sebenarnya. 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 2

Sambungan koleksi gambar MRSM Balik Pulau, circa 2003. Ini bas maktab suatu ketika dulu. Aku sudah tengok bas baru. Tapi bas lama ini sungguh manis kenangannya. Kami menyanyi gembira setelah muncul johan bolasepak under-15 dan under-18. Pergi berkelah di Batu Feringgi atau melawat Botanical Garden. Pergi trip ke MRSM Berseri dengan ditemani bumbung bas yang bocor. Ianya suatu kebanggaan dapat naik bas ini suatu ketika dahulu. Masa itu tidak semua sekolah ada bas sendiri. Jadi kira hebat la. Baru sekarang aku terperasan, bas tersebut ada iras-iras Penang Yellow Bus. Hmm... Padang. Kalau masa aku pergi tahun 2003 dahulu ada sign board tertulis, "Home of The Cougars", merujuk kepada pasukan ragbi maktab. Mungkin pada ketika itu ianya amat kuat. Memang ragbi masa zaman aku pun kuat juga, tapi tidak sehebat team bolasepak yang dibentuk sejak kami form 2. Sepanjang itu hingga ke form 5, kami tidak pernah tewas satu game pun (betul tak Carrie?). Jadi johan Under-15 dan Under-18 nege...

Singgah Sebentar

Entah kenapa, sejak beberapa hari kebelakangan, blog ini dikunjungi oleh lebih ramai orang. Kamu semua datang dari mana? Baca dan tengok sajalah apa yang ada di dalam ini ya. Cuma maaf, blog ini tidak ada gossip, gambar lelaki melayu bangga minum beer, lurah dada perempuan atau apa-apa saja perkara berbentuk sebegitu. Oh ya, kalau kamu yang masih lagi mencari laman web menjual tiket bas secara online, cuba Maraliner Entah, ramai betul yang datang ke sini kerana mencari laman web menjual tiket bas secara online. Google sajalah nama syarikat bas ekspres yang kamu tahu. Mungkin ada, mungkin tidak.  Aku suspek ramai antara pengguna internet tidak tahu cara mengguna enjin pencari seperti Google dan Yahoo!. Hmm... Ada sesiapa mahu keluarkan ebook cara-cara menggunakan enjin pencari Google dan Yahoo! atau lain-lain? Boleh buat duit jual ebook kepada orang ramai. Sekarang orang beli apa saja ebook. Itulah yang pelik. Sampai tips mudah mendapat kerja kerajaan pun dibuat ebook dan dijual. Malah ...

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l...