Langkau ke kandungan utama

Kultus Sfera Blog Melayu

Kalau si penjaga NERAKA sudi berkunjung dan meninggalkan komen dalam penulisan aku yang sebelum ini, maknanya apa yang aku tulis ada signifikan. Hey, aku signifikan!

Sigh...

Aku tak peduli pun. Apa yang lebih penting, orang faham apa yang aku tulis dan mengapa aku tulis. Tidak perlu berprosa dan berbunga-bunga dalam penulisan hanya cuma untuk menarik perhatian orang membacanya namun langsung tidak faham apa maksudnya. Atau tidak perlu juga kita tiru gaya penulisan orang lain hanya semata-mata kita suka gayanya namun kita tidak pernah faham maksudnya.

Seperti ada kultus (cult) dalam blogging ini. Apabila ditemui seseorang yang menulis begitu menarik dan mengujakan hati dan jiwa, maka bakal tumbuh bagai cendawan penulis-penulis blog 'wannabe' yang cuba meniru gaya penulisan blog pujaan mereka. Awal 2002 dahulu semasa aku masih baru dalam penulisan blog, Rudy "Blue Hikari" adalah 'cult' kepada pembaca-pembaca blog. Semua orang mahu menjadi sepertinya; menceritakan suram hidup dan kadang-kala diselang selikan dengan bahagia. Dari kalangan mereka itu wujud Geng Jurnal, himpunan penulis-penulis blog Malaysia (90% berbahasa Malaysia) pertama. Sewaktu kemuncaknya dahulu ratusan mahal ribuan senarai blog boleh di lihat di website Geng Jurnal. Sungguh meriah hingga beberapa kali mereka adakan gathering.

Kemudian timbul lagi nama-nama besar dunia blog melayu (aku tidak membicarakan blog politik) seperti Sultan Muzaffar dan Nizam Zakaria yang memberikan pengkhususan kepada penulisan dunia glamer industri hiburan.

Lewat masa sekarang pula adalah giliran penulis rebel yang tidak mengaku rebel atau sekurang-kurangnya melihat orang lain adalah rebel sedang mereka sebenarnya normal. Blog seperti Semusim di Neraka, Aku Tak Peduli, Trankuiliti Tronoh dan beberapa blog lain lagi adalah peneraju imej masa kini penulisan blog.

Sebenarnya setiap dari mereka ini ada pengikut sendiri yang sedaya upaya cuba meniru gaya penulisan penulis asal. Ada yang berjaya dan membangkitkan niche mereka sendiri. Namun ramai dari mereka yang gagal sepenuhnya. Tidak saja ianya menjadi begitu mual untuk dibaca, namun mereka sanggup mengada-adakan cerita hanya kerana mahu mencapai tahap yang sama dengan blog idola mereka.

Rudy "Blue Hikari" yang pernah berhenti, sudah kembali menulis dan masih ada peminat tersendiri. Malah kalau di perhatikan betul-betul, mereka adalah pengikut cult Blue Hikari dengan gaya penulisan dan adunan ayat yang hampir sama gayanya. Sultan Muzaffar dan Nizam Zakaria sudah jarang aku berkunjung namun masih terus aktif dalam blog hiburan mereka.

Masa kini adalah masa Semusim di Neraka. Blog yang cuba memelayukan blog lain (kerana penulisnya mengajak pembaca menulis blog dalam bahasa Malaysia) dengan arak, punk, seks bebas, falsafah-falsafah hasil penulisan nama-nama besar di Barat (yang kebanyakkan orang melayu tidak pernah tahu dan tak mungkin mahu mengetahuinya) dan ideologi-ideologi lagi. Dan lihatlah serpihnya bertaburan jauh di dalam dunia blog. Semua orang mahu meniru gaya penulisannya. Semua orang mahu marah, kutuk dan pujinya. Semua itu adalah penghuni 'cult' baru musim 2007-2008 ini, dan mungkin untuk beberapa tahun akan datang.

Boleh dikira dengan jari (mungkin perlu sedikit ingatan yang kuat) blog-blog yang bersifat 'neutral' yang ada dalam internet. Neutral di sini membawa maksud, ianya tidak membawa apa-apa perubahan kepada pembaca yang membacanya. Tidak mempengaruhi walaupun amat-amat popular. Secara umumnya, blog sebegini yang akan terus bertahan tahun demi tahun dan bertahan terhadap peredaran masa dan perubahan budaya. Sampai masa orang tidak mahu lagi membaca poetik Blue Hikari dan Semusim di Neraka. Sampai masa mereka (pembaca blog - tetapi tidak mahu menulis sendiri) ini akan beredar dan mencari.

"Ye, apa lagi yang menarik?"
"Apa lagi yang berlainan?"
"Apa trend terbaru penulisan?"

Sekali sekala mereka akan kembali berkunjung dan membaca (sebagai isyarat yang mereka sedang mengenang sejarah lalu). Namun mereka tidak lagi terlibat dalam cult-cult segera yang sering tumbuh dalam sfera blog ini.

Terdetiknya aku mahu menulis sebegini kerana aku berkunjung ke blog Blue Hikari dan membaca beberapa post beliau. Kemudian aku membaca Semusim di Neraka (ditambah lagi dengan komen yang ditinggalkan oleh penulis SDN di post aku yang sebelum ini), maka aku terdetik berfikir begini. Mungkin segala telahan aku ini tidak benar. Namun, kalau kamu sudah berada di sini sejak lama dahulu, kamu akan faham maksud aku.

Perlukah aku kemukakan tips untuk bakal penulis blog supaya dapat bertahan lama dan ada pembaca setia yang membacanya? Sedang aku sendiri tidak sehebat blog-blog yang aku sebutkan tadi, maka tips aku cuma 1/10 efektif.

1. Tulis apa yang kamu rasa kamu ingin tulis. Apa saja. Jangan terbeban dengan had/limitasi.
2. Tulis dengan jujur. Kalau kamu bukan perokok, jangan kamu kata aku sedang menulis bait-bait ayat di blog sambil sebatang Dunhill terselit di jari (atau di telinga). Orang akan dapat hidu pembohongan kamu.
3. Jangan meniru. Meniru adalah alasan paling bodoh untuk cepat popular. Kamu tetap tidak akan popular.
4. Gaya kamu sendiri. Ya, seperti di no. 3, kamu takkan boleh tiru gaya orang lain. Kamu takkan boleh tiru Rudy atau AKAB biar kamu tontoni Catch Me If You Can(belajar teknik meniru) sejuta kali pun. Mereka adalah unik.
5. Jangan cerewet dengan ayat. Kalau kamu bukan seorang yang puitis, tulis saja dalam bentuk penulisan biasa. Kalau kamu ingin berpuitis, tulis betul-betul puitis.
6. Jangan menghentam orang lain atau blogger lain kerana ruginya kamu juga. Blogger lain itu mungkin sebenarnya boleh jadi kawan baik kamu di waktu susah.
7. Jangan fikir orang lain akan baca penulisan kamu sebaik saja kamu post 100 post dalam masa sejam. Sfera blog amat-amat besar dan 100 post kamu itu adalah sama seperti suku titik air di lautan. Tulis dan tulis lagi hingga mungkin ada orang yang take notice secara sengaja atau tidak (terjumpa blog kamu).
8. Ya, ini blog, open diary. Jangan terlalu sensitif dengan kritikan orang yang membaca.
9. Ya, ini blog, open diary. Jangan kamu fikir kamu bersembunyi, orang takkan jumpa.
10. Blogger yang baik adalah blog yang bercerita mengenai apa yang ada sekelilingnya, bukan apa yang tiada disekelilingnya.

Bukankah aku kata aku tidak pandai memberi tips?

Ulasan

  1. mungkin kau jujur. Aku juga rasa kau tak pandai memberi tips.

    lol.

    BalasPadam
  2. aku_ayu2:27 PTG

    hihihi.. ares bahar ni.. jujurnya komen..
    tp ok apa tips tu.. bagi aku le yg tak pernah tulis blog ni..

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon