Langkau ke kandungan utama

Web Jaringan Sosial

Kalau tengok list posting, post pertama adalah pada tahun 2002 yang lalu. Sudah 6 tahun. Namun aku cuma mula menulis dengan aktif di sini pada tahun 2004. Sebelum daripada itu, aku menggunakan website sendiri untuk menulis blog.

Sepanjang waktu itu, timbul web-web social networking yang menawarkan rangkaian atau jalinan sosial antara kenalan dan orang yang kita tidak kenali. Suatu kelebihan web jaringan sosial seperti Friendster, Facebook, MySpace dan lain-lain lagi ini adalah kebarangkalian untuk bertemu dengan rakan lama adalah cerah. Begitu cerah. Hendak jumpa officemate juga cerah.

Cuma aku tidak berapa berminat untuk terlibat didalamnya walaupun aku ada mempunyai akaun Friendster dan Facebook. Aku tak faham konsep yang sebenarnya. Apa motif hendak kita promote diri kita sendiri dikalangan orang yang langsung kita tidak kenali.? Kemudian dengan gambar yang diupload sebanyak mungkin. Apa semua itu?

Sehari dua ini aku bertemu dengan group-group dalam Friendster atau Facebook. Ini pertama kali aku lihat. Oh, sekarang web jaringan sosial ada juga klik-klik atau geng yang mereka boleh bergabung. Kononnya mungkin, satu tempat kerja, tempat belajar atau lebih jelas untuk aku, geng-geng kawan lama. Semua mahu menubuhkan kumpulan atau pasukan masing-masing.

Aku tidak untuk menyertainya. Tetapi aku tidak singkir atau menafikannya. Jadi biarkanlah. Itu bukan cara aku.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 2

Sambungan koleksi gambar MRSM Balik Pulau, circa 2003. Ini bas maktab suatu ketika dulu. Aku sudah tengok bas baru. Tapi bas lama ini sungguh manis kenangannya. Kami menyanyi gembira setelah muncul johan bolasepak under-15 dan under-18. Pergi berkelah di Batu Feringgi atau melawat Botanical Garden. Pergi trip ke MRSM Berseri dengan ditemani bumbung bas yang bocor. Ianya suatu kebanggaan dapat naik bas ini suatu ketika dahulu. Masa itu tidak semua sekolah ada bas sendiri. Jadi kira hebat la. Baru sekarang aku terperasan, bas tersebut ada iras-iras Penang Yellow Bus. Hmm... Padang. Kalau masa aku pergi tahun 2003 dahulu ada sign board tertulis, "Home of The Cougars", merujuk kepada pasukan ragbi maktab. Mungkin pada ketika itu ianya amat kuat. Memang ragbi masa zaman aku pun kuat juga, tapi tidak sehebat team bolasepak yang dibentuk sejak kami form 2. Sepanjang itu hingga ke form 5, kami tidak pernah tewas satu game pun (betul tak Carrie?). Jadi johan Under-15 dan Under-18 nege...

Singgah Sebentar

Entah kenapa, sejak beberapa hari kebelakangan, blog ini dikunjungi oleh lebih ramai orang. Kamu semua datang dari mana? Baca dan tengok sajalah apa yang ada di dalam ini ya. Cuma maaf, blog ini tidak ada gossip, gambar lelaki melayu bangga minum beer, lurah dada perempuan atau apa-apa saja perkara berbentuk sebegitu. Oh ya, kalau kamu yang masih lagi mencari laman web menjual tiket bas secara online, cuba Maraliner Entah, ramai betul yang datang ke sini kerana mencari laman web menjual tiket bas secara online. Google sajalah nama syarikat bas ekspres yang kamu tahu. Mungkin ada, mungkin tidak.  Aku suspek ramai antara pengguna internet tidak tahu cara mengguna enjin pencari seperti Google dan Yahoo!. Hmm... Ada sesiapa mahu keluarkan ebook cara-cara menggunakan enjin pencari Google dan Yahoo! atau lain-lain? Boleh buat duit jual ebook kepada orang ramai. Sekarang orang beli apa saja ebook. Itulah yang pelik. Sampai tips mudah mendapat kerja kerajaan pun dibuat ebook dan dijual. Malah ...

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l...