Langkau ke kandungan utama

10 Tahun Yang Hilang

Saat ini terasa ingin memberi tribute kepada sesiapa yang pernah aku kenali. Mereka sejak 10 tahun lalu aku kenali mengenai cara ini, internet. Namun aku tidak berupaya untuk melakukannya. Benak ini bisu untuk berkata-kata kepada jari jemari aku agar diterjemah dalam baris-baris ini.

Aku membuka kembali kotak email lama. Email aku, idan_alias@yahoo.com adalah email pertama yang aku miliki. Mungkin aku pernah miliki email Hotmail namun ianya sudah lama berkubur. Namun dia idan_alias@yahoo.com, aku masih dapat membaca email-email lama kiriman sahabat-sahabat yang pernah aku kenali suatu masa dahulu. Email paling lama dalam peti email adalah bertarikh awal tahun 1999. Hampir sepuluh tahun yang lalu.

Begitu pantas masa berlalu. Email-email kepada Lily dan Ida Izwani (kawan baik dalam internet) masih terpelihara baik dalam kotak email Yahoo!. Tapi entah untuk berapa lama lagi. Aku perlu backup semua email tersebut. Itu kenangan yang amat sukar untuk dilupakan. Mereka melayan bual bicara aku di lewat malam sebegini. Mereka berbalas email dengan aku. Aku bercinta seketika dengan Lily hingga akhirnya dia kecewa kerana aku langsung tidak mempedulikannya dua tahun lalu. Sekarang dia sudah berkahwin dan bahagia. Kali terakhir aku temui Lily adalah ketika aku pergi ke upacara pengkebumian ibu kesayangnya. Itu tahun lalu. Itu kali terakhir aku bertemu dengan Lily dan tunangnya (ketika itu).

Ada lagi beberapa email yang aku baca dan terdetik kenangan di hati ini.

Suatu masa dahulu aku tidak rajin langsung menulis surat. Namun email adalah sesuatu yang mudah bagi aku. Aku boleh menjalin ayat-ayat dengan mudah dengan hanya menaip. Aku tidak mahir menulis, itu realitinya.

Ya, aku perlu backup email-email tersebut. Aku mahu simpan untuk kenangan 10 tahun lagi, mungkin.

Ah, terasa hidup ini amat rugi. aku seperti kehilangan 10 tahun hidup aku.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 2

Sambungan koleksi gambar MRSM Balik Pulau, circa 2003. Ini bas maktab suatu ketika dulu. Aku sudah tengok bas baru. Tapi bas lama ini sungguh manis kenangannya. Kami menyanyi gembira setelah muncul johan bolasepak under-15 dan under-18. Pergi berkelah di Batu Feringgi atau melawat Botanical Garden. Pergi trip ke MRSM Berseri dengan ditemani bumbung bas yang bocor. Ianya suatu kebanggaan dapat naik bas ini suatu ketika dahulu. Masa itu tidak semua sekolah ada bas sendiri. Jadi kira hebat la. Baru sekarang aku terperasan, bas tersebut ada iras-iras Penang Yellow Bus. Hmm... Padang. Kalau masa aku pergi tahun 2003 dahulu ada sign board tertulis, "Home of The Cougars", merujuk kepada pasukan ragbi maktab. Mungkin pada ketika itu ianya amat kuat. Memang ragbi masa zaman aku pun kuat juga, tapi tidak sehebat team bolasepak yang dibentuk sejak kami form 2. Sepanjang itu hingga ke form 5, kami tidak pernah tewas satu game pun (betul tak Carrie?). Jadi johan Under-15 dan Under-18 nege...

Singgah Sebentar

Entah kenapa, sejak beberapa hari kebelakangan, blog ini dikunjungi oleh lebih ramai orang. Kamu semua datang dari mana? Baca dan tengok sajalah apa yang ada di dalam ini ya. Cuma maaf, blog ini tidak ada gossip, gambar lelaki melayu bangga minum beer, lurah dada perempuan atau apa-apa saja perkara berbentuk sebegitu. Oh ya, kalau kamu yang masih lagi mencari laman web menjual tiket bas secara online, cuba Maraliner Entah, ramai betul yang datang ke sini kerana mencari laman web menjual tiket bas secara online. Google sajalah nama syarikat bas ekspres yang kamu tahu. Mungkin ada, mungkin tidak.  Aku suspek ramai antara pengguna internet tidak tahu cara mengguna enjin pencari seperti Google dan Yahoo!. Hmm... Ada sesiapa mahu keluarkan ebook cara-cara menggunakan enjin pencari Google dan Yahoo! atau lain-lain? Boleh buat duit jual ebook kepada orang ramai. Sekarang orang beli apa saja ebook. Itulah yang pelik. Sampai tips mudah mendapat kerja kerajaan pun dibuat ebook dan dijual. Malah ...

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l...