Langkau ke kandungan utama

Tempat Jatuh Lagi Dikenang

Julai nanti MRSM Balik Pulau akan mengadakan majlis reunion beserta sambutan ulang tahun ke 25 penubuhan Maktab. Aku pasti akan pergi, insyaAllah. Bila lagi mahu pergi dan bertemu sahabat-sahabat lama?

Apa yang sering membuat aku tersenyum sendirian apabila mengenangkan mengenai saat-saat semasa di MRSM Balik Pulau dahulu.

1. Medan Kasa - inilah port untuk sesiapa saja datang duduk dan berehat, dating, sambut keluarga yang datang dari jauh, study (konon), bergaduh, berhimpun, beratur beli nasi lemak Pak Ya dan banyak lagi perkara. Kalau dulu masa zaman aku sekitar 1989 - 1992, sebahagian dari Medan Kasa adalah open air dengan meja dan kerusi batu menjadi tempat lepak utama. Aku masih ingat kata-kata lucu Cikgu ekspetriat (betul ke ejaan ni?) dari England, Mr. Chris yang hairan melihat seorang student yang tidak lekang walkman di telinga sehingga dia bertanya,

"Adakah dia dilahirkan dengan walkman di telinga?"

Aku ingat, selalunya bebudak lelaki yang duduk di situ tidak kira bila pun waktunya selalunya dengan niat untuk tunjuk macho kepada budak perempuan. Maka kadang-kadang boleh dengar usikan dari mereka dan juga siulan-siulan nakal bebudak lelaki kepada bebudak perempuan yang melintas. 

Waktu petang selepas bersukan, di sini juga tempat untuk berehat sementara sebelum makan malam. Duduk berbual sementara menanti senja. Ramai juga pasti ingat, di sini juga tempat mereka mula-mula tiba dan tempat mereka akhirnya meninggalkan maktab.

2. Lampu DB - lampu Dewan Besar (Dewan Sri Budiman?) yang amat lambat untuk terang apabila di pasang. Menunggu lampu dewan untuk terang sama seperti menunggu untuk menghabiskan sebatang rokok (walaupun aku tidak hisap rokok). Jadi tidak hairan ada yang menggunakan perumpamaan,

"Hang ni lembab macam lampu DB!"

3. Merry-Go-Round - Asalnya aku tidak faham kenapa loji memproses najis diberi nama Merry-Go-Round hinggalah aku faham dari mana asal perkataan tersebut. Entah apa punya bodoh engineer atau sesiapa saja yang design susun atur maktab, loji memproses najis dibina di tepi kelas. Jadi ada waktunya bau semerbak boleh datang dari situ tanpa diundang.

Anehnya juga, situlah tempat ramai yang 'fly' untuk lari dari solat maghrib berjemaah atau untuk hisap rokok atau lagi gila, tempat couple buat projek. Tanya Hadzrie Khan, dia tau.

4. Stroboscope - Hanya aku dan geng-geng drama arahan Amron Roni saja yang faham apa guna stroboscope selain di makmal fizik. Kami guna untuk membuat stop motion shot dalam pementasan drama. Kesannya amat menakjubkan. Bayangkan kamu boleh lihat adegan bergaduh di atas pentas dalam mode slow motion akibat efek stroboscope. Hebat idea budak-budak masa tu. Sementara menceritakan hal stroboscope, hendak juga aku ceritakan betapa mudah untuk membuat follow light dengan hanya menggunakan over head projector (OHP). Tebuk kertas A4 menjadi saiz bulat sebesar duit 10sen dan letak atas kaca OHP. On dan pancar pada pentas, jadi follow light. Murah je kan?

5. Segi Tiga Shaari - Entah, cuma bila aku ingat Rahim Razali, aku ingat Segi Tiga Shaari. Aku ingat masa dia hantar anaknya belajar di MRSM Balik Pulau dan dia duduk termenung sambil menghisap rokok di hujung sudut di Segi Tiga Shaari. Aku belajar silat di situ. Ah, baru aku faham kenapa. Aku bukan jenis manusia yang suka terikat dengan disiplin. Patut la aku tak minat sangat dengan silat.

Ingat juga beberapa orang geng ragbi yang pernah berlatih di situ. Aku dan Amron melontar ol' Pig Skin (bola American Football) yang kami perolehi dari stor sukan. Kulit babi la tu Yon!...

6. Anak-anak sungai belakang maktab - situlah kami terpaksa mandi sekiranya bekalan air maktab terputus dan kehabisan. Pagi buta bangun dan merehat sejuk subuh mencari port untuk mandi di anak sungai kecil yang dikelilingi pokok-pokok getah. Aku rasa orang kampung situ sure bengang sebab punca air mereka juga dari situ. Laki ke perempuan sama je, ramai yang mandi situ.

Korang ingat tak pada tiap rabu malam khamis akan ada puluhan kereta mewah di tepi pagar jalan menuju ke anak-anak sungai? Katanya mereka tu pengamal ajaran sesat; sembah matahari. Apa kejadah sembah matahari waktu malam?

7. Projek jualan hujung minggu - Ini sebenarnya aku kena bagi salut kepada Joke, raja projek jualan hujung minggu. Asal hujung minggu je, sure boleh nampak muka dia yang berniaga. Untuk kutipan tabung team ragbi la, team bola la, pengakap la, beli hadiah awek la... 

Biasanya paling selalu dijual adalah burger dan sanwic. Lain-lain makanan 'eksotik' tu ada tapi jarang sangat. Seronoknya, situ jadi tempat berkumpul dan kalau yang bercouple, agak senang mereka untuk mereka bersua tanpa ada sesiapa yang marah, kecuali Cikgu Nor Aini. Kira kami bebudak sekolah ni awal-awal lagi diajar berniaga untuk tambah pendapatan.

8. - Alat muzik sebelah gimnasium - Kamu tahu kenapa? Aku masih tertanya-tanya sehingga kini. Apa motifnya tersadai di situ, aku sendiri tak faham.

Ada beberapa lagi tempat yang bila aku kenang akan membuat aku tersenyum sendirian. Semakin hari usia semakin tua dan mungkin suatu masa nanti aku akan lupa semuanya. Tapi aku tuliskan di sini sebagai tempat untuk aku kenang.

Kamu juga tentu ada tempat-tempat/keadaan atau apa saja yang akan membuat kamu tersenyum dan mengingati MRSM Balik Pulau. Ceritakan kepada aku.

Ulasan

  1. aku_ayu2:19 PG

    1)kelas english group abc.. byk kenangan di situ..
    2)disindir kaw kaw kat medan kasa semasa awal form 4. tp sebenarnya aku tak tahu pun yg sindiran tu ditujukan pd aku sehinggalah diberitahu oleh seorg teman semasa dihujung form 5. semuanya kerana salah sangka. si dia tu fikir aku nak rampas budak lelaki yg dia minat. huhuhu.. padahal aku tak heran pun pd budak lelaki tu.

    BalasPadam
  2. Idan,

    Tak mau cerita pasai "Mummy" kita kr? Cikgu Fatimah Mat.. dia pimana aar?

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Malam Di Taman Tasik Titiwangsa

Sudah lama aku tidak membuat fotografi malam. Biasanya aku akan guna Canon EOS 400D aku kerana lebih baik kualitinya dan lebih hebat hasilnya. Memandangkan kamera tersebut sudah sedikit rosak dan juga pada malam semalam hanya kamera digital Sony CyberShot DCR-W350 saja yang berada di tangan, tiada pilihan selain cuba menggunakan kamera tersebut dan melihat hasilnya nanti.

Seperti yang dijangka, hasilnya kurang memuaskan. Begitu banyak noise yang terkandung dalam setiap gambar yang dirakam. Aku tidak menggunakan flash kerana mahu merakam suasna sebenar sekitar Taman Tasik Titiwangsa malam semalam.

Tanpa tripod, ianya lebih menyukarkan keadaan. Aku terpaksa menggunakan apa saja yang ada di sekeliling sebagai 'tripod sementara'.
 Satu perkara yang aku sedari, di sekitar Taman Tasik Titiwangsa, begitu ramai orang duduk berehat di sepanjang tasik. Cuma keadaan agak gelap kerana lampu yang ada tidak berfungsi. Suasana sedikit dicerahi dengan lampu jalan tidak jauh dari taman. Cahaya da…

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …

Apple Mac - Cerita Aku 1

Aku pakai komputer jenama Apple di rumah dan di pejabat. Laptop MacBook Pro aku beli menggantikan laptop Acer Aspire (sudah dijual) dengan tujuan sebenar untuk kerja sampingan sebagai video editor dengan sebuah studio perkahwinan (DinaWedding). Aku sudah menggunakan Apple iMac di pejabat sejak penghujung 2006 lagi. Secara umumnya, banyak kerja aku melibatkan senireka grafik menyebabkan komputer Apple menjadi pilihan paling sesuai.

Aku pernah dan sering ditanya serta aku yakin di luar sana ramai juga yang ingin mengetahui kebaikan dan keburukan menggunakan komputer jenama Apple. Jadi aku fikir lebih baik aku kongsi pengalaman aku.

Komputer jenama Apple secara umumnya adalah komputer peribadi/workstation/server yang dibina dan dijual sendiri oleh syarikat Apple Inc. dan menggunakan sistem operasi (Operating System) jenama Mac OS. Suatu ketika dulu ada syarikat pengeluar komputer yang mengeluarkan komputer dengan menggunakan sistem operasi Mac OS namun begitu semenjak Steve Jobs (CEO dan p…