Langkau ke kandungan utama

Antara Dua Darjat

Malam Ahad tempohari, aku sempat menjenguk Warna-Warna Malaysia yang diadakan di hadapan Palace of Justice. Ramai orang. Ramai pelancong asing. Meriah dengan bunga api dan persembahan-persembahan jalanan.

Tetapi semakin lama aku semakin tidak faham konsepnya. Pertamanya, betul-betul depan pejabat aku, ada kumpulan badut-badut sarkas dan orang Maori yang sebenarnya orang tempatan kita juga. Apa motif memainkan tarian Haka di pesta seni budaya tempatan? Apa motif badut sarkas? Tapi kalau kata hendak memeriahkan majlis, kira ok la. Sebab nak tengok majlis utama, lagi masalah.

Majlis utama diadakan di hadapan Palace of Justice. Ada dua buah tempat duduk bertingkat besar di kiri dan kanan tempat duduk utama. Tapi yang menariknya, tempat duduk utama begitu besar, berbumbung dan hampir sama besar dengan pentas persembahan. VVIP utama adalah Sultan Kedah, Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Pelancongan. VIP lain, ramai. Sejak bila kita membuat persembahan kebudayaan bercirikan motif pelancongan tetapi VVIP yang lebih diutamakan? Aku lihat pelancong asing mundar mandir dan ramai antara mereka tidak tahu hendak kemana. Malah ada ketika mereka dilayan seperti orang biasa, dihalau dari melalui laluan VIP. VIP yang keluar duit banyak untuk pelancongan di Malaysia ni ke?

Itulah yang selalu terjadi di majlis-majlis kerajaan. Contohnya majlis untuk meraikan para pekerja cemerlang dan dihadiri oleh Menteri sebagai tuan rumah. Tapi apabila majlis bermula, Menteri adalah orang paling akhir masuk dan disambut dengan penuh gilang gemilang sedang orang yang hendak diraikan iaitu para penerima anugerah kerja cemerlang pula terpaksa menyambut tuan rumah. Dari segi protokolnya, langsung tak betul.

Biar setinggi mana pun pangkat menteri tersebut, tapi sebagai tuan rumah, dia tidak sepatutnya datang paling akhir dan disambut. Kerana tujuan majlis adalah untuk meraikan pekerja cemerlang. maka, pekerja cemerlang itu patut disambut dan diraikan kerana merekalah sebenarnya VVIP.

Bukan untuk majlis sebegitu saja, apa jua majlis untuk sambutan seperti majlis persaraan, majlis meraikan seseorang kakitangan, yang bila mana pegawai atasan dan menteri adalah tuan rumah, maka merekalah yang disambut, bukannya orang yang diraikan. 

Lihat protokol yang sebenar dan siapa yang patut disambut dan diraikan sebagai VIP, dan siapa yang sepatutnya menjadi tuan rumah. Kalau menteri menjemput ke sesuatu majlis yang dilaksanakannya, maknanya menteri tersebut adalah tuan rumah, bukan VVIP atau VIP yang perlu disambut. 

Jadi, walaupun Warna-Warna Malaysia bertujuan untuk menggalakkan pelancongan dan memperlihatkan kepada pelancong asing seni dan budaya tempatan, tapi jemputan VVIP/VIP jauh lebih diutamakan dan diletakkan dibarisan paling hadapan walaupun sasaran atau yang diraikan bukan mereka. Mereka cuma tetamu yang datang, itu saja. 

Biasalah, orang Malaysia lebih faham kepada pangkat dan darjat dalam menentukan kuasa.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Malam Di Taman Tasik Titiwangsa

Sudah lama aku tidak membuat fotografi malam. Biasanya aku akan guna Canon EOS 400D aku kerana lebih baik kualitinya dan lebih hebat hasilnya. Memandangkan kamera tersebut sudah sedikit rosak dan juga pada malam semalam hanya kamera digital Sony CyberShot DCR-W350 saja yang berada di tangan, tiada pilihan selain cuba menggunakan kamera tersebut dan melihat hasilnya nanti.

Seperti yang dijangka, hasilnya kurang memuaskan. Begitu banyak noise yang terkandung dalam setiap gambar yang dirakam. Aku tidak menggunakan flash kerana mahu merakam suasna sebenar sekitar Taman Tasik Titiwangsa malam semalam.

Tanpa tripod, ianya lebih menyukarkan keadaan. Aku terpaksa menggunakan apa saja yang ada di sekeliling sebagai 'tripod sementara'.
 Satu perkara yang aku sedari, di sekitar Taman Tasik Titiwangsa, begitu ramai orang duduk berehat di sepanjang tasik. Cuma keadaan agak gelap kerana lampu yang ada tidak berfungsi. Suasana sedikit dicerahi dengan lampu jalan tidak jauh dari taman. Cahaya da…

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …

Apple Mac - Cerita Aku 1

Aku pakai komputer jenama Apple di rumah dan di pejabat. Laptop MacBook Pro aku beli menggantikan laptop Acer Aspire (sudah dijual) dengan tujuan sebenar untuk kerja sampingan sebagai video editor dengan sebuah studio perkahwinan (DinaWedding). Aku sudah menggunakan Apple iMac di pejabat sejak penghujung 2006 lagi. Secara umumnya, banyak kerja aku melibatkan senireka grafik menyebabkan komputer Apple menjadi pilihan paling sesuai.

Aku pernah dan sering ditanya serta aku yakin di luar sana ramai juga yang ingin mengetahui kebaikan dan keburukan menggunakan komputer jenama Apple. Jadi aku fikir lebih baik aku kongsi pengalaman aku.

Komputer jenama Apple secara umumnya adalah komputer peribadi/workstation/server yang dibina dan dijual sendiri oleh syarikat Apple Inc. dan menggunakan sistem operasi (Operating System) jenama Mac OS. Suatu ketika dulu ada syarikat pengeluar komputer yang mengeluarkan komputer dengan menggunakan sistem operasi Mac OS namun begitu semenjak Steve Jobs (CEO dan p…