Langkau ke kandungan utama

Jersey... Baju Denim MRSM BP89ers

Aku paparkan 4 gambar contoh baju denim alumni MRSM Balik Pulau Batch 89 (BP89ers) yang dihasilkan sempena sambutan Jubli Perak MRSM Balik Pulau yang akan diadakan pada penghujung Julai nanti. Cuma aku nak pastikan, adakah perkataan "89ers" tu bermula dari idea aku atau sudah ada orang lain yang memikirkannya dahulu. Apa pun jua, ianya menarik dan amat sesuai digunakan. Tidak perlu lagi nak sebut ex-MRSM BP batch 89. Sekarang cuma BP89ers dan semua orang tahu. Aku mahu komen sikit dari segi baju dan design. Maaf kalau ada yang terasa.

 

Secara keseluruhan rekabentuk logo adalah baik walaupun ianya lebih bersifat korporat. Kalau itu tujuannya, maka logo ini adalah logo yang baik. Tapi pendapat aku, untuk logo sebuah komuniti alumni, perlu ada citarasa nostalgik. Penggunaan 4 warna rumah sukan mungkin membentuk nostalgik tersebut tetapi tidak signikan. Ianya lebih berbentuk meniru logo Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK) dan MCOBA mereka sendiri secara sedar atau tidak.

Tetapi kita perlu faham bahawa warna-warna rumah sukan di MCKK adalah amat-amat dibanggakan hingga pada lencana mereka sendiri tercatat nama rumah sukan mereka.

Agak mengecewakan dari segi penggunaan bentuk bulatan sebagai corak utama kerana tiada kaitan dengan logo MRSM sendiri. Sekurang-kurangnya kalau digunakan shield MRSM walau mungkin dalam bentuk yang lebih abstrak akan dapat membantu menimbulkan nostalgik tersebut.

Pemilihan font adalah jelas walaupun bersaiz normal. Adalah lebih menarik sekiranya nombor 89 dapat dibuat dalam bentuk bold dan tulisan BP serta 89ERS dalam saiz normal atau sebaliknya. Penggunaan huruf besar pada ERS juga dirasakan agak kurang sesuai walau ianya memberi keseragamaan. ERS dalam bentuk "ers" dirasakan lebih sesuai disamping memberi balance kepada perkataan BP di sebelah kiri.

Kelebihan logo BP89ERS pula adalah pertamanya logo ini boleh dihasilkan dalam bentuk outlines dengan mudah. Tidak ada garisan-garisan kompleks yang membataskannya. Pengunaan warna hitam kepada garisan keliling bulatan dan pada tulisan juga membantu; sekiranya warna lain hendak digunakan seperti emas dan perak, ianya dapat dilakukan dengan mudah. Logo BP89ERS secara keseluruhannya bersifat korporat dengan garisan-garisan yang jelas dan 'kuat'.

Tulisan "SILVER JUBILEE MRSM BP 1983 - 2008"; Font yang digunakan adalah sesuai walaupun bersifat 'biasa'. Cuma secara umumnya, ia gagal memberi bantuan visual kepada keseluruhan baju. Penggunaan warna perak adalah sesuai dengan motifnya. Cuma pada pendapat aku, font yang digunakan sebolehnya sesuai dengan logo. Font lebih fancy seperti Mistral dirasakan lebih sesuai. Lebih menarik kalau tulisan tersebut boleh disulam di bahagian atas permukaan poket di bawah logo (rujuk atas).
Secara keseluruhan aku amat berpuas hati dengan pemilihan baju denim. Menarik dan simple. Aku fikir kalau t-shirt, ianya sudah biasa dan sudah membosankan.

Rekabentuk secara keseluruhan adalah sesuai dan menarik. Tahniah kepada pereka yang terlibat. Kerja yang baik. Korang jangan marah aku dengan kritikan aku di atas. Itu adalah pendapat peribadi aku.

Update

Aku saja-saja ubahsuai susun atur pada logo dan wordings.

 

Ulasan

  1. Anonymous11:18 PTG

    mmm..
    kalau x silap aku la idan..
    fbi ada buat kartun tentang batch 89ers.. dalam nostalgia.
    cuma siapa punya idea, aku x tau la...

    tentang logo..aku pun rasa sedemikian jua..
    tapi..yalah..aku bukannya ambik pot dari awal pun..tak sedap la nak komen lebih-lebih.. org dah tulung buat pun dah cukup bagus.
    he..he..
    tapi aku suka idea hang pada kotak yang pertama..

    sj mrsm bp atas poket depan..

    orait betul aku rasa..
    apa kata hang proposed kat ema..
    apapun..ok je bagiku..

    89041

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Malam Di Taman Tasik Titiwangsa

Sudah lama aku tidak membuat fotografi malam. Biasanya aku akan guna Canon EOS 400D aku kerana lebih baik kualitinya dan lebih hebat hasilnya. Memandangkan kamera tersebut sudah sedikit rosak dan juga pada malam semalam hanya kamera digital Sony CyberShot DCR-W350 saja yang berada di tangan, tiada pilihan selain cuba menggunakan kamera tersebut dan melihat hasilnya nanti.

Seperti yang dijangka, hasilnya kurang memuaskan. Begitu banyak noise yang terkandung dalam setiap gambar yang dirakam. Aku tidak menggunakan flash kerana mahu merakam suasna sebenar sekitar Taman Tasik Titiwangsa malam semalam.

Tanpa tripod, ianya lebih menyukarkan keadaan. Aku terpaksa menggunakan apa saja yang ada di sekeliling sebagai 'tripod sementara'.
 Satu perkara yang aku sedari, di sekitar Taman Tasik Titiwangsa, begitu ramai orang duduk berehat di sepanjang tasik. Cuma keadaan agak gelap kerana lampu yang ada tidak berfungsi. Suasana sedikit dicerahi dengan lampu jalan tidak jauh dari taman. Cahaya da…

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …

Apple Mac - Cerita Aku 1

Aku pakai komputer jenama Apple di rumah dan di pejabat. Laptop MacBook Pro aku beli menggantikan laptop Acer Aspire (sudah dijual) dengan tujuan sebenar untuk kerja sampingan sebagai video editor dengan sebuah studio perkahwinan (DinaWedding). Aku sudah menggunakan Apple iMac di pejabat sejak penghujung 2006 lagi. Secara umumnya, banyak kerja aku melibatkan senireka grafik menyebabkan komputer Apple menjadi pilihan paling sesuai.

Aku pernah dan sering ditanya serta aku yakin di luar sana ramai juga yang ingin mengetahui kebaikan dan keburukan menggunakan komputer jenama Apple. Jadi aku fikir lebih baik aku kongsi pengalaman aku.

Komputer jenama Apple secara umumnya adalah komputer peribadi/workstation/server yang dibina dan dijual sendiri oleh syarikat Apple Inc. dan menggunakan sistem operasi (Operating System) jenama Mac OS. Suatu ketika dulu ada syarikat pengeluar komputer yang mengeluarkan komputer dengan menggunakan sistem operasi Mac OS namun begitu semenjak Steve Jobs (CEO dan p…