Langkau ke kandungan utama

Lakaran Batik Hidup Aku



Hari ini aku berbaju batik. Sebenarnya aku lebih selesa berbaju batik kerana yang utamanya, aku tidak perlu tug-in baju ke dalam seluar. Aku tidak minat berbuat begitu. Kalau boleh aku mahu berbaju t dan berseluar trek saja. Senang dan selesa.

Banyak duit habis untuk membeli pakaian kerja sebenarnya. Nasib juga aku bukan jenis suka berfesyen dan mengikuti perkembangan fesyen semasa. Aku tidak akan set rambut ala Mohawk (yang amat-amat ketinggalan zaman) dan berkasut kulit fesyen terbaru yang bermuncung panjang. Aku pakai apa yang aku selesa pakai. Ianya berlaku sejak 1991-1992 semasa di sekolah. Sebelum dari itu, kiranya aku ikut juga perkembangan fesyen. Aku pakai seluar ketat mengikut arus rock yang hebat ketika itu. Aku sanggup upah member untuk menjahit mengecilkan seluar semata-mata untuk nampak rock.

Menjelang 91-92, apabila aku sudah perlu membuat pakaian sekolah baru, aku fikir aku mahu pakai pakaian yang senang saja. Tidak perlu berfesyen mengikut arus semasa. Jadi aku pakai seluar slack dengan keluasan yang biasa dan baju kemeja-T tangan panjang. Aku berkasut kulit hitam jenama Puma (aku masih ingat) dan berstokin hitam serta rambut di sikat lurus kebelakang. Tidak ada lagi fesyen bagi aku biarpun ketika itu sudah mula glamer dengan fesyen seluar slack berlipat di kaki dan buckle tali pinggang yang besar. Juga aku tak pakai kasut dengan buckle. Semasa zaman grunge (kelibat Kurt Kobain masih ada), aku tidak pakai apa yang orang lain pakai atau mungkin aku tak anggap apa yang aku pakai adalah pakaian grunge kerana aku sudah pakainya sejak awal.

Maklumnya aku sudah dengar Nirvana sejak sebelum ianya meletup (kerana aku pelik kenapa cover kaset ada seorang bayi berenang mengejar sekeping dolar Amerika).  Tidak, aku tidak lagi mengikut fesyen. Sehingga kini. Sehingga saat ini aku pakai apa yang aku fikir sesuai untuk aku pakai.

Maka apabila orang di pejabat sibuk mencari kasut dengan muncung yang panjang, aku membelek-belek kasut half-cut kegemaran aku sejak 10 tahun lalu. Kasut yang aku pakai sekarang adalah kasut yang aku beli 4 tahun lalu. Malah, aku baru tukar wallet setelah lebih 12 tahun aku guna. Bukan kedekut, cuma aku tak nampak sebab untuk tukar.

Orang lain sibuk dengan telefon bimbit jenama terkini dengan segala fungsi yang ada, kamera, MP3 player, GPRS, 3G, GPS dan segalanya, aku selesa guna Samsung C130,

 yang aku beli dengan harga RM188. Tiada apa yang menarik selain aku guna untuk membuat panggilan, terima panggilan, jawab dan terima SMS. Itu saja. Oh ya, aku juga gunanya sebagai kalendar, alarm, kalkulator, notepad dan jam. Itu saja. MP3 player? iTunes di iMac ada. Kamera? Canon 400D Digital SLR aku ada. 3G, internet dan segalanya? iMac ada.

Aku sudah lebih 10 tahun tidak pakai jam tangan. Mungkin lebih lama. Kali terakhir aku ada jam tangan (aku tak pakai kerana tiada tali jam), ianya hilang dalam bas semasa perjalanan dari Taiping ke Kuala Kangsar. Selepas itu aku tidak ada jam tangan lagi. Selalunya kalau aku beli jam tangan, ianya samada hilang atau rosak. Pada umur aku 12 tahun, Pak Ngah aku hadiahkan aku sebuah jam tangan Casio warna hitam dengan skrin digital. Itulah jam paling mahal aku pernah terima dan paling lama aku pernah guna. Aku guna hingga habis SPM. Kalau pun aku mahu beli jam sekarang, aku akan cari jam dengan skrin muka klasik. Entah, selera orang tua agaknya. Jam tangan besar? Baik aku pakai jam dinding saja.

Haa... otak aku bukan otak orang tua atau orang yang minat dengan benda-benda lama semata-mata. Aku amat minat dengan teknologi dan alam sekitar. Tapi semenjak aku guna Apple, teknologi komputer aku lihat tidak lagi signifikan atau tidak lagi mengejarnya. Aku tidak perlu bersusah payah untuk upgrade PC setiap 6 bulan kerana Apple iMac ini masih cool walau sudah hampir setahun digunakan. Crash? Blue Screen of Death? Apa tu?

Pasal alam sekitar, ianya meliputi apa saja, sejarah, manusia dan suasana. Sebab itu majalah paling aku suka baca adalah National Geographic. Ya, kamu akan fikir betapa nerd/geek aku ini kerana baca National Geographic. Tapi sekurang-kurangnya aku tahu banyak perkara yang kamu tak tahu.

Ya, berbalik dengan baju batik. Aku beli dengan harga yang murah. RM60 saja. Kata penjual, harga asal RM120. Tidak kiralah berapa pun harganya. Asal cantik dan sesuai, aku pakai je. Ramai orang kata cantik. Aku tak tahu, aku rabun warna. :-)

Ulasan

  1. Anonymous11:50 PG

    ko sekarang makin tembam la idan..ha..ha..
    tak payah nak kurus-kurus dah..
    dulu kita kan dah kurus...
    batik pun..batik la.. janji baju.

    BalasPadam
  2. au_ayu2:28 PG

    seluar slack berlipat di kaki..? emmm...teringat jiekam..
    btw, baju batik tu mmg cantikdan sesuai.. :)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon