Langkau ke kandungan utama

Membina Perpaduan Kaum Dengan Pembangunan Tamadun

Suatu masa dahulu, aku adalah antara golongan yang pasti akan kritik apa saja projek mega yang kerajaan buat. Bagi aku semuanya itu merugikan dan ada baiknya disalurkan kepada yang lebih memerlukan.

Sehinggalah aku diajar berfikir secara kreatif dan keluar dari kotak. Buka tempurung yang menutupi aku dan lihat dengan lebih jelas keadaan yang sebenar. Sekarang aku faham kenapa dan aku tidak akan sewenang-wenangnya mengkritik apa saja projek mega yang dilaksanakan tanpa memikirkan positif dan negatifnya terlebih dahulu.

Dahulu orang persoalkan kenapa perlu Jambatan Pulau Pinang sedangkan feri sudah ada dan ianya nampak membazir. Memang betul awalnya aku nampak tidak ada yang baik kerana sewaktu pertama kali melaluinya, kos tol adalah mahal dan amat kurang kenderaan melaluinya. Cuba kamu laluinya sekarang. Oh ya, orang Pulau Pinang pasti tidak sabar-sabar menantikan siapnya jambatan kedua. Sebenarnya aku fikir secara pembinaannya, nasib baik kerajaan tidak bertindak membina jambatan jenis jambatan gantung yang jauh lebih cantik dan lebih senang untuk dilalui oleh kapal di bawahnya. Kos tinggi. Jambatan yang ada sekarang merugikan laluan perjalanan kapal tapi kos jauh lebih murah.


Aku terbaca komen seorang pengunjung laman web Chedet.com. Katanya Putrajaya adalah projek gajah putih yang membazir. Kalau hendak difikir secara langsung, mungkin ianya membazir buat masa sekarang. Tapi sejak aku bekerja di sini dari penghujung 2004 hingga kini, aku nampak perbezaan yang pembangunan yang berlaku. Suatu malam hujung minggu yang lalu sengaja aku bersiar-siar ke dataran Putra berhadapan Masjid Putra. Puluhan kereta dan ratusan orang mengunjunginya dan bukan setakat berkunjung, mereka berkelah, bermain, melayan karenah anak-anak, mengambil gambar dan melakukan banyak perkara lagi tanpa perlu risau dengan gangguan trafik dan kesesakan jalan raya. Kamu cuba lakukannya di Kuala Lumpur.

Ini pusat pentadbiran kerajaan persekutuan. Memang bangunan-bangunan yang dibina di sini agak 'hebat' senibinanya dan kosnya. Tapi kamu lihat dari satu sudut. Kamu tahu berapa ramai pengunjung (pelancong) yang datang setiap hari? Itu ideanya secara tidak langsung; menjadikan Putrajaya tempat tumpuan pelancong dan aku rasa ianya sudah semakin berjaya. Cuma kaedah pengangkutan masih kurang berkesan. Aku tidak langsung menganggap ianya projek gajah putih. Ianya seperti pembangunan Washington D.C., Canberra dan Brasillia. Perlu untuk masa hadapan.



Aku tidak perlu komen mengenai KLIA kerana secara logik, lapangan terbang bertaraf dunia tidak sepatutnya dikelilingi oleh perbandaran padat. Buruk akibatnya nanti. Lagipun, berapa ramai orang Subang yang akan komplen? Kamu mahu jawab apa pada mereka?


Langkawi. Kalau dicurahkan berbilion lagi pun ke Pulau Langkawi, aku tidak kisah. Asalkan jangan rosakkan keindahannya dan jangan bina terlalu banyak lebuhraya. Suka aku memandu di Langkawi kerana jalannya yang 'winding' dan permandangan disekeliling adalah cantik.

Kamu salahkan kerajaan kerana anak-anak muda minum arak secara bebas di Langkawi, itu hal kamu. Sedang kamu sendiri tahu bahawa itu bergantung kepada diri sendiri untuk menentukannya. Tanggungjawab kita mencegah, tapi kenapa marahkan kerajaan? Marahkan saja orang yang minum. Kita bukan negara Islam pun lagi.


KLCC. Kalau kamu rajin menjelajah internet dan membaca, kamu akan tahu betapa orang serata dunia kagum dan sentiasa berangan-angan untuk datang menyaksikannya. Biarpun Dubai sibuk membina bangunan-bangunan yang jauh lebih tinggi, tapi orang masih memperkatakan mengenai KLCC kerana keunikannya yang tersendiri. Sebenarnya KLCC adalah sebuah simbol. Simbol kehebatan Malaysia ketika itu dan mungkin hingga sekarang.



Sama seperti mengapa Empire State Building dan Sears Tower serta Teipei 101 dibina; simbol kemegahan sesebuah bangsa dan negara. Pak Arab tidak semata-mata membina bangunan tertinggi di dunia kerana banyak duit. Mereka lebih melihatnya adalah sebagai sumber kemegahan mereka.

Kenapa penting kemegahan bangsa dan negara? Kerana ianya mewujudkan perpaduan. Ya, idea bodoh tapi itulah realitinya sejak zaman berzaman. Firaun tidak bina Piramid semata-mata untuk menunjukkan kuburnya yang besar tapi untuk menunjukkan simbol kemegahan dan keagungan bangsanya. Begitu juga orang-orang Roman dan Greek serta empayar China.

Kalau kamu sebuah bangsa yang hebat dan berjaya, kamu perlu ada suatu tanda atau simbol untuk membuktikannya. Kamu tidak hanya mahu ianya tertulis dalam lipatan sejarah, kamu juga mahu ianya terpapar jelas di mata manusia lain.

Kenapa? Bongkak? Angkuh dan diktatorial? Tidak. Tapi kerana kemegahan bangsa dan yang paling utama adalah perpaduan bangsa. Kamu tidak setuju? Baiklah. Fikirkan ini.

Selain daripada Mekah dan Madinah, apa yang kamu boleh buktikan (objek-objek fizikal) sebagai tamadun Islam? Kota Samarkand, Universiti Al-Azhar, Kota Andalusia, Dome of Rock, kota Baghdad dengan perpustakaan besarnya sebelum dibakar oleh Mongol dan beberapa monumen-monumen lagi. Nah, lihat. Adakah sengaja semua itu dibina? Kamu lihat kota Andalusia dan kamu mungkin akan fikir betapa membazirnya mereka membina bangunan yang dipenuhi oleh tiang-tiang didalamnya (menyempitkan ruang).  Taman air yang hebat dan gerbang masjid yang begitu gah. Itu adalah simbol sebenarnya. Kemajuan dan keagungan sesuatu tamadun.

Bagi aku, pembangunan mega adalah perlu selagi ianya memberi manfaat kepada manusia dan meningkat imej tamadun yang membinanya. Sebelum kita mengkritik sesuatu perkara, perlu juga kita kaji positif dan negatifnya. Kalau lebih banyak positif, kita terima ianya adalah suatu perkara yang baik. Kita tidak perlu bersusah payah untuk cuba juga mencari negatifnya. Kalau ianya banyak negatif, pastikan perkara-perkara negatif itu adalah amat-amat banyak hingga menjadi majoriti mutlak, barulah kita anggap ianya negatif.

Cuma, manusia ini selagi boleh mahu mencari salah orang dan tidak pernah mahu berfikir pada keadaan itu dimana dia sedang berdiri. Selagi penuh fikiran-fikiran negatif dalam benak otak kita, selagi itu kita takkan nampak apa baiknya di dunia ini, biarpun ianya putih sesucinya...

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon