Langkau ke kandungan utama

Mendung Itu Sebenarnya Indah

Kamu pergi kedai kopi, restoran makanan segera, restoran mewah, gerai tepi jalan, food-court dan pantry di mana-mana pun di Malaysia ini. Duduk sebentar dan dengar apa yang diperbualkan oleh mereka yang berada di situ.

Aku yakin banyak yang kamu dengar adalah mengenai keburukan dan kelemahan orang lain. Cerita-cerita meremehkan orang lain dan apa saja kekurangan perbuatan dan sikap orang lain. Cerita ini diperbualkan dikalangan mereka yang sedang duduk makan (mungkin ada yang berdiri) dengan penuh emosi dan mungkin, hilai tawa.

Apa yang tidak menariknya cerita mengenai keburukan dan kelemahan orang lain? Ianya amat senang hendak diperkatakan dan amat menarik perhatian sesiapa saja yang mendengarnya. Mungkin boleh ditokok tambah oleh orang lain yang mendengarnya hingga menjadi akhirnya menjadi mitos yang boleh menyaingi Beowulf dan Hercules. Cuma Beowulf dan Hercules menceritakan kehebatan dan keagungan seseorang manusia dan dewa, tapi di Malaysia, mitos-mitos yang keluar dari mulut-mulut menusia yang menceritakan ini lebih bersifat keburukan dan kelemahan saja.

Aku sendiri akui aku selalu melakukannya. Namun sekurang-kurangnya aku sedar perbuatan aku dan dalam hati ini berazam untuk tidak melakukannya lagi, insyaAllah.

Kamu tahu kenapa? Dulu aku pernah lalui beberapa kursus. Antara lain dalam modulnya adalah menyenaraikan 10 kebaikan dan 10 kelemahan diri sendiri. Apa yang berlaku? Kita lebih senang mencari keburukan diri sendiri dan menemui kebaikan. Itu diri sendiri. Bukan orang lain lagi. Sebab mentaliti manusia memang sebegitu. Tiada pilihan (mungkin pilihan terakhir) untuk manusia berfikir secara terbuka dan menerima keadaan sekeliling yang dipenuhi halangan (obstacles) yang membataskan kesempurnaan hidup. Manusia suka mengambil halangan-halangan ini untuk dijadikan alasan (negatif) untuk membataskan kesempurnaan. Akibatnya manusia lebih mudah melihat kelemahan daripada kekuatan.

Kekuatan yang terlihat biasanya adalah dalam keadaan yang benar-benar jelas seperti betapa pandainya seseorang itu, betapa cantik, betapa segak, betapa gagah dan lain-lain yang boleh kita anggap 'super-human'. Kita tidak nampak perkara kecil sebagai kebaikan/kekuatan kerana ianya terbias dengan kelemahan yang jauh lebih besar (di mata kebanyakkan dari kita). Maka apabila seorang itu contohnya memiliki keistimewaan yang orang lain tidak ada tapi ianya cuma perkara kecil, kita katakan ianya adalah biasa. Kita katakan ianya normal. Semua keistimewaan kecil dalam hidup kita akhirnya menjadi perkara-perkara yang normal sahaja.

Aku teringatkan cerita Good Will Hunting; Apa bila Will Hunting bertanyakan kepada kaunselornya (lakonan Robin Williams - aku sudah lupa apa nama wataknya) apakah yang istimewa mengenai mendiang isterinya. Jawab kaunselor tersebut, perkara-perkara yang kecil yang kita lihat sebagai trivial, itu yang istimewa dan itu yang sentiasa akan mengingatkan beliau terhadap mendiang isterinya.

Mungkin ada betulnya. Kamu tidak pernah membincangkan berapa tan perahu yang diusung oleh Badang tapi kamu lebih membincangkan Badang memakan muntah untuk menjadi kuat. Kamu tidak membincangkan mengenai betapa handalnya Achilles tetapi lebih membincangkan kekurangan pada tumitnya yang mengakibatkan kematian beliau. Kamu tidak membincangkan kehebatan Hang Jebat sebagai pahlawan tetapi lebih membincangkan kehebatnya sebegai seorang rebel. Kamu lihat bagaimana negativiti menjadi lebih utama?

Kamu lihat kearah langit... Cuaca mendung dan hujan akan turun. Apa yang kamu fikirkan? Kerana aku suka melihat awan, perkara pertama aku lihat adalah betapa indahnya mendung itu. Buktinya? Lihat gambar bawah...



Kamu faham maksud aku sekarang?

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon