Langkau ke kandungan utama

Sesudah Reunion - Part 4

KOLEKSI GAMBAR REUNION 89ERS MRSM BALIK PULAU <- Klik Sini


Menjelang malam, Majlis Makan Malam 89ers pula diadakan di Hotel Copthorne Orchid. Ianya lebih mesra dan tidak formal. aku cuma berbaju T merah dengan gambar Clone Trooper dan berseluar jeans. Aku sempat mengambil beberapa keping gambar. Selebihnya aku lebih banyak berbual-bual dengan rakan-rakan yang sudah lama tidak bertemu. Tidak perlu aku bersusah payah mengambil gambar kerana sudah ada jurufoto dan juruvideo yang ditugaskan untuk mengambil foto. Aku cuma ambil beberapa yang perlu.

Tidak ada apa yang lebih penting malam ini dari bertanya khabar berita sahabat lama. Ada yang melucukan hendak dibicara kerana setiap ketika pasti ada kedengaran hilai tawa mereka.

Separuh dari kita tidak mengenali antara satu sama lain. Ada yang cuba mengagak dan cuma mengingatkan kembali wajah-wajah yang nyata sudah berbeza dari apa yang kita ingat suatu masa dahulu. Jadi biasanya perbualan pasti akan bermula begini,

"Aku ingat muka hang, tapi nama dah lupa"

"Dah tak ingat nama. Muka ingat lagi..."

"Aku dah tak pasti la."

"Rasa macam ingat..."

...dan macam-macam lagi. Pasti tiada siapa yang marah jika kita lupa namanya. Kita faham. 15 tahun adalah suatu jangkamasa yang amat lama.


Paling jelas bila aku perhatikan keadaan, kita masih ingat dengan nama-nama timangan yang kita berikan sesama kita lebih mudah dari kita ingat nama sebenar mereka.

"Siapa tu?"
"Itu la Tok Siak..."
"Oo... Dah beza ye. Nama betul dia apa ha?"
"Ntah, aku pun dah lupa"

Ramai yang begitu. Kita mudah ingat dengan nama timangan kerana nama itu adalah panggilan mesra semasa kita walaupun ada antara nama-nama tersebut yang bunyinya kasar dan menghina. Akhirnya kita tetap serasi dengan nama sebegitu. Mana yang kamu lebih ingat, Ngek atau Rozaidi? Jean Bulb atau Azrol? Maarop atau Shamsul Amar?


Kamu lihat, kita tidak lupakan sesiapa. Sesiapa saja yang pernah memijakkan kaki mereka di maktab. Jody ada. Izil ada walau mereka semasa form 4 sudah berpindah ke Taiping. Kita tetap jemput kerana mereka adalah sebahagian dari keluarga kita. Kamu tidak pernah dilupakan. Cuma amat sukar untuk bertemu begini dalam masa biasa. Masa-masa istimewa ini yang kita hargai dan kenang.


Homeroom Emas 89 bersama Ibu. Kononnya kami paling ramai dari satu homeroom yang sama. Pn. Fatimah, ibu kami masih kelihatan sama seperti dahulu. Begitu juga yang lain. Sama. Cuma saiz fizikal saja yang berbeza. Dan Pn. Fatimah juga tidak pernah melupakan kami.



Inilah keluarga besar 89ers MRSM BP. Termasuk beberapa orang guru dan bekas guru. Bergambar beramai-ramai sebagai kenangan untuk masa mendatang. Gambar yang kecil ini membawa makna yang besar.

5 Tahun lagi entah apa suasananya nanti. Mungkin lebih meriah dengan kehadiran kamu yang tidak dapat bersama. Jangan lupa tandakan dalam diari kamu; bila-bila masa perlu untuk kamu datang dan kita bertemu begini. Ianya pasti akan lebih menggembirakan. InsyaAllah.

Terima kasih keatas semua yang telah menjayakan majlis ini. Aku amat menghargainya. Sampai ketemu lagi.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Malam Di Taman Tasik Titiwangsa

Sudah lama aku tidak membuat fotografi malam. Biasanya aku akan guna Canon EOS 400D aku kerana lebih baik kualitinya dan lebih hebat hasilnya. Memandangkan kamera tersebut sudah sedikit rosak dan juga pada malam semalam hanya kamera digital Sony CyberShot DCR-W350 saja yang berada di tangan, tiada pilihan selain cuba menggunakan kamera tersebut dan melihat hasilnya nanti.

Seperti yang dijangka, hasilnya kurang memuaskan. Begitu banyak noise yang terkandung dalam setiap gambar yang dirakam. Aku tidak menggunakan flash kerana mahu merakam suasna sebenar sekitar Taman Tasik Titiwangsa malam semalam.

Tanpa tripod, ianya lebih menyukarkan keadaan. Aku terpaksa menggunakan apa saja yang ada di sekeliling sebagai 'tripod sementara'.
 Satu perkara yang aku sedari, di sekitar Taman Tasik Titiwangsa, begitu ramai orang duduk berehat di sepanjang tasik. Cuma keadaan agak gelap kerana lampu yang ada tidak berfungsi. Suasana sedikit dicerahi dengan lampu jalan tidak jauh dari taman. Cahaya da…

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …

Terminal Bersepadu Bas - Bandar Tasik Selatan

Tempohari semasa dalam perjalanan ke terminal bas sementara Bukit Jalil untuk membeli tiket balik kampung Zura, kami melencong sementara ke Terminal Bersepadu Selatan (TBS) di Bandar Tasik Selatan. Terminal bas moden ini terletak bersebelahan dengan stesen ERL, KTM Komuter dan LRT Bandar Tasik Selatan. Pada asalnya, terminal bas ini dirancang untuk digunakan sebagai terminal bas ekspres laluan arah selatan Semenanjung Malaysia iaitu semua destinasi ke Negeri Sembilan, Melaka dan Johor.

Namun kalau mengikut saiz infrastruktur yang dibangunkan, TBS mampu mengendalikan semua perjalanan bas ekspres laluan utara, timur dan selatan untuk jangkamasa sekurang-kurangnya 10 tahun. Jadi kerajaan boleh jimat kos pembinaan terminal arah lain buat masa ini (kalau betul kerajaan kurang dana sekarang) dan satukan terminal arah utara dan selatan di TBS saja. Terminal arah timur masih sesuai digunakan di Terminal Putra berhampiran PWTC. Terminal Puduraya yang sekarang masih dalam proses renovasi aku fik…