Langkau ke kandungan utama

Ini Blog Peribadi, Bukan Blog Politik

Sudah, jangan ajak aku bincang hal politik. Aku sedang batuk dan sudah entah berapa banyak ubat yang aku telan.

Kemudian aku perlu siapkan juga Laporan Tahunan. Sudah siap, cuma nak kemaskan sana sini sikit-sikit. Tapi sebelum tunjuk kepada Bos Besar, aku perlu hasilkan beberapa design lagi (design je, bukan content) untuk memuaskan hati beliau. Itulah, bukan maksudnya dia demanding tapi kita bagi dia pilihan. Aku tengok kadang-kadang orang buat kerja, satu contoh je bagi. Kalau kerja tu menaip surat, bolehlah. Tapi kalau kerja melibatkan seni grafik dan susunatur, orang lain mungkin ada pandangan sendiri. Jadi lebih baik bagi beberapa cadangan dari bagi satu je. Tidak pula nanti orang ingat kita syok sendiri.

Setahu aku, memang ramai office mate dan old school mate yang baca blog ini. Ada yang sudi meninggalkan sepatah dua kata walaupun tidak meletak nama sebenar/nama samaran, sekadar menggunakan tag 'Tanpa Nama'. Mungkin aku boleh ubah tag tersebut kepada 'Saya Yang Pemalu'. Apa-apa pun, aku ucapkan terima kasih.

Tapi kamu perlu ingat (ini aku tujukan kepada office-mate), ini BLOG AKU. Kiranya macam diari aku yang aku boleh tulis sesuka hati. Jangan pula kamu guna apa yang aku tulis sini sebagai alat untuk kamu report kepada orang atasan. Aku tak marah tapi rasanya tidak 'baik' berbuat begitu. Kalau dulu ya, aku selalu kutuk JPN kerana aku tak kenal. Sekarang, kamu boleh search guna www.google.com/blogsearch dan taip kata kunci MyKad. Kalau ada blog orang lain yang berceritakan mengenai JPN dan produknya, mungkin ada yang aku telah tinggalkan sepatah dua kata baik dari segi ucapan terima kasih kerana memuji JPN ataupun memberi penerangan ringkas, setakat aku tahu. Aku buat atas dasar tanggungjawab, bukan ada sesiapa yang suruh.

Apa jenis blog ini? Aku tulis apa yang aku rasa aku mahu tulis. Tapi aku takkan tulis mengenai politik kerana buat masa sekarang politik di Malaysia, macam tong sampah. Jadi biasanya aku selalu menulis apa yang berkaitan dengan aku dan apa yang berlaku disekeliling aku. 

Contohnya ayam... erm, salah contoh. Aku sudah lama tidak nampak ayam hidup. Ayam betul la.

Contohnya bunga api tempohari. Atau aku makan di Carl's Jr. Atau seminggu aku penuhi dengan posting mengenai alumni MRSM Balik Pulau. Ada masanya begitu banyak idea yang datang hingga aku tidak sempat menulis semuanya di blog ini.

Sejak beberapa bulan yang lalu aku lebih berikan tumpuan meletakkan gambar dan bercerita berdasarkan gambar-gambar tersebut. Cuma beberapa hari ini aku langsung tidak menyentuh kamera dan tidak mengambil gambar. Jadi semua posting hanya tulisan semata-mata dan ia amat membosankan. Seperti yang sedang aku lakukan sekarang.

Satu kaedah aku menulis blog adalah menulis terus di ruang posting dalam blogger. Aku tidak buka TextEdit (perisian seperti Notepad dalam Apple OSX) atau MS Word untuk menaip dan kemudiannya di paste kembali di ruangan posting blogger. Aku terus menulis. Kalau aku kekurangan idea, aku akan berhenti dan save. Atau aku biarkan saja skrin tempat menulis ini terbuka seberapa lama sehingga aku dapat kembali idea. Jadi biasanya kamu akan terjumpa dengan ejaan-ejaan yang salah serta susunan ayat yang tidak masuk akal. Kalau aku rajin, aku akan baca balik dan bila terjumpa kesilapan yang aku sebutkan, aku akan ubah. Atau aku biarkan saja.

Kamu hendak menulis blog? Silakan. Tapi aku tahu ayat pertama yang keluar dari mulut kamu,

"Tapi aku tak tahu apa nak tulis..."

Kamu boleh tulis apa saja. Contohnya kamu boleh tulis pasal err... ayam.

Contoh;
Siang tadi di Hotel Residence Uniten Bangi (tidak, aku tidak pergi berjumpa Saiful), aku singgah makan malam di sana dengan office mate. Menu biasa hotel ini pasti ada ayam. Gulai ayam, nampak macam sedap tapi aku cuma ambil beberapa ketul kentang. Aku sudah muak dengan ayam. Kalau difikirkan balik, sudah berapa lama aku tidak nampak ayam-ayam yang hidup. Semuanya yang sudah mati samada di rak-rak sejuk pasaraya, gerai makanan menjual nasi ayam atau di hotel ini....

Lebih kurang begitu. Kamu perlu spontan. Tidak perlu sangat dengan peraturan dan skema. Kalau suatu masa kamu sudah bersedia untuk menambah seni dalam blog kamu, maka mulakan. Tapi awal-awal ini kamu perlu bebas menulis apa saja kerana, satunya untuk membina keyakinan. Kedua adalah untuk membiasakan diri kita dengan keadaan dan peralatan yang ada.

Kamu jangan bandingkan dengan blog orang lain. Itu kerja sia-sia. Sebaliknya jadikan blog orang lain sebagai inspirasi. Aku ingat, ketika Rudy Bluehikari amat popular dahulu, semua orang mahu menulis seperti beliau. Bahasa melankolik beliau itu mungkin menyebabkan orang teruja apabila membacanya. Tapi kebanyakkan mereka itu sekarang samada sudah berhenti menulis atau tidak lagi meniru gaya Rudy.

Sama seperti beberapa orang yang mahu meniru gaya penulisan aku. Boleh, tapi tiada originality, apa yang menariknya nanti? Satu yang paling penting dalam blogging ini, kamu perlu minat menulis. Kalau kamu sekadar minat membaca tapi amat malas untuk menulis, baik kamu terus saja membaca blog-blog orang lain. Tidak perlu menulis.

Sampai bila aku akan menulis? Kamu tahu, pertama kali aku menulis belum hampir 10 tahun lalu, aku menggunakan Macromedia Dreamweaver iaitu perisian membuat laman web. Maknanya setiap artikel yang aku keluarkan ada fail webnya sendiri dan aku perlu update link sebelum dan selepas artikel tersebut seterusnya upload ke server dalam internet sebelum boleh dibaca oleh orang, seperti SINI

Jadi, aku akan terus menulis selagi terdaya. InsyaAllah. Kamu boleh terus membaca., okay.

Ulasan

  1. salam ramadhan. tulislah dari hati. teruslah menulis.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Malam Di Taman Tasik Titiwangsa

Sudah lama aku tidak membuat fotografi malam. Biasanya aku akan guna Canon EOS 400D aku kerana lebih baik kualitinya dan lebih hebat hasilnya. Memandangkan kamera tersebut sudah sedikit rosak dan juga pada malam semalam hanya kamera digital Sony CyberShot DCR-W350 saja yang berada di tangan, tiada pilihan selain cuba menggunakan kamera tersebut dan melihat hasilnya nanti.

Seperti yang dijangka, hasilnya kurang memuaskan. Begitu banyak noise yang terkandung dalam setiap gambar yang dirakam. Aku tidak menggunakan flash kerana mahu merakam suasna sebenar sekitar Taman Tasik Titiwangsa malam semalam.

Tanpa tripod, ianya lebih menyukarkan keadaan. Aku terpaksa menggunakan apa saja yang ada di sekeliling sebagai 'tripod sementara'.
 Satu perkara yang aku sedari, di sekitar Taman Tasik Titiwangsa, begitu ramai orang duduk berehat di sepanjang tasik. Cuma keadaan agak gelap kerana lampu yang ada tidak berfungsi. Suasana sedikit dicerahi dengan lampu jalan tidak jauh dari taman. Cahaya da…

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …

Apple Mac - Cerita Aku 1

Aku pakai komputer jenama Apple di rumah dan di pejabat. Laptop MacBook Pro aku beli menggantikan laptop Acer Aspire (sudah dijual) dengan tujuan sebenar untuk kerja sampingan sebagai video editor dengan sebuah studio perkahwinan (DinaWedding). Aku sudah menggunakan Apple iMac di pejabat sejak penghujung 2006 lagi. Secara umumnya, banyak kerja aku melibatkan senireka grafik menyebabkan komputer Apple menjadi pilihan paling sesuai.

Aku pernah dan sering ditanya serta aku yakin di luar sana ramai juga yang ingin mengetahui kebaikan dan keburukan menggunakan komputer jenama Apple. Jadi aku fikir lebih baik aku kongsi pengalaman aku.

Komputer jenama Apple secara umumnya adalah komputer peribadi/workstation/server yang dibina dan dijual sendiri oleh syarikat Apple Inc. dan menggunakan sistem operasi (Operating System) jenama Mac OS. Suatu ketika dulu ada syarikat pengeluar komputer yang mengeluarkan komputer dengan menggunakan sistem operasi Mac OS namun begitu semenjak Steve Jobs (CEO dan p…