Langkau ke kandungan utama

Jumaat Petang Tadi

Clone Wars


Malam semalam aku menonton Star Wars : The Clone Wars. Pada pendapat aku, filem ini jauh lebih baik dari Star Wars episod 1 hingga 3. Walaupun ianya cuma animasi, jalan ceritanya ada menarik dan aksinya sungguh menghiburkan. Aku begitu teruja ketika Anarkin dan Ahsoka bersama tentera klon menyerang sebuah monastery yang tinggi di puncak sebuah gunung(?). Efek dan selingan muzik yang amat menarik menyebabkan dalam kepala ini terfikir, kenapa George Lucas tidak filem sebenar begini.

Tidak ramai yang datang menonton walaupun di hari pembukaan. Jelas orang kita lebih suka untuk menonton Wall-e dan Susuk. Star Wars dalam bentuk animasi mungkin agak janggal bagi sesetengah orang.

Bagi aku, ianya penting kalau kita hendak faham apa yang berlaku antara episod 2 dan 3 dalam filem sebenar. Apa yang dibebelkan antara Obi Wan dan Anarkin dalam filem sebenar dijelaskan dalam The Clone Wars. Selepas dari filem The Clone Wars ini, akan ada pula siri animasi TV sebanyak 100 episod yang merupakan sambungan dari filem The Clone Wars. Khabarnya akan ditayangkan di Cartoon Network tidak lama lagi. Maka aku terpaksa melanggan siaran kartun di Astro nanti.

Filem seterusnya aku akan tonton di wayang adalah Wall-e. Esok lusa mungkin. Susuk? Kamu fikir aku apa?

Makan

Ada seorang sahabat yang mengadu hairan kenapa aku sudah tidak lama bercerita mengenai makanan di dalam blog ini. Aku bukan pengkritik makanan yang dapat membezakan makanan yang sedap dan tidak (kecuali yang amat-amat jelas). Aku cuma suka makan dan mungkin ini yang menyebabkan aku gemuk. :-p

Manusia I

Kalau di pejabat, seorang bos itu sebenarnya adalah manusia paling kerap dikutuk, dihina, dikritik dan dijadikan objek untuk melepaskan geram oleh orang-orang bawahannya. Namun, jarang sekali orang bawahan ini meluahkan semua itu di hadapan bos mereka sebagai tanda protes. Lebih selalu yang berlaku adalah mereka meluahkan kata-kata sinikal sesama mereka.

Bos aku menegur sesetengah orang bawahannya (ada yang bukan dari bahagiannya sendiri) kerana bermain karom dan internet waktu pejabat. Juga turut dibangkitkan adalah suasana bising yang ditimbulkan oleh mereka ketika bermain.

Akibat rasa tidak puas hati orang bawahannya ditegur sebegitu, mereka meluahkannya dengan kata-kata sinikal sesama mereka. Protes mereka dengan cara begitu.

Kamu tahu, aku juga amat-amat tidak senang dengan jeritan bising mereka. Mengganggu tumpuan aku dan masa rehat aku. Ya, masa rehat mereka juga. Tapi bukan bermakna waktu rehat mereka, mereka boleh mengabaikan hak orang lain. Cuma aku tak ingin bersuara. Kerana aku tahu dibelakang aku, banyak perkara buruk yang diperkatakan. Jadi kalau aku bersuara, maka makin buruklah bunyinya nanti.

Aku tak kisah kalau mereka hendak bermain. Mainlah sepuas hati mereka. Tapi jaga perasaan orang lain. Orang diam bukan bermaksud orang tak kisah. Orang diam kerana tidak mahu bersengketa kerana dan aku faham perangai mereka. Kebanyakkan dari mereka itu tidak senang bila ditegur.

Lagipun aku percaya sukan yang mereka kemaruk sekarang ini tidak lama bertahan. Lambat laun pasti akan bosan dan mereka berhenti bermain. Jadi, biar saja aku tunggu sampai waktu itu untuk aku berasa sikit damai waktu rehat. Itu juga punca kenapa aku kurang menulis sekarang. Idea terganggu dek jeritan mereka. Realitinya begitu.

Manusia II

Ada juga situasi di pejabat apabila kamu tidak lagi bertugas dalam unit tersebut, kamu begitu malas untuk 'menolong' bila diminta. Alasannya kamu sibuk di unit baru. Biar betapa rendah sekalipun gred kerja kamu, orang atasan unit lain masih ada kuasa terhadap kamu.

Aku sedar suatu ketika dahulu aku juga begitu. Namun aku tidak menunjuknya dihadapan pegawai atasan. Nasib baik. Kerana sekarang aku sedar risikonya.

Kalau kamu berpangkat rendah dalam sesuatu organisasi dan pernah bertugas di unit A dan kemudiannya bertukar ke unit B, suatu hari datang bos dari unit A meminta tolong dari kamu, jangan kamu kata dia tiada hak atas kamu. Jangan kamu meninggi suara kerana fikiran kamu dia sudah tidak bertanggungjawab keatas kamu. Itu perbuatan yang bodoh.

Bos itu ada mulut, ada mata dan boleh bertindak walau berapa jauh sekalipun dia dari kamu. Dia boleh saja menghukum kamu secara tidak langsung walau hanya dengan kata-kata dan aduannya. Cukup untuk menjatuhkan kamu sekelip masa. Kamu beruntung kalau dia seorang yang penyabar dan pemaaf. Kamu akan terasa berada di neraka jika sebaliknya.

Tunjuk Perasaan Pelajar UiTM

Aku alumni UiTM. Apa yang kamu buat sekarang adalah tindakan bodoh yang menggambarkan pemikiran cetek kamu sekarang. Itu saja.

Ulasan

  1. aku_ayu8:11 PG

    - nampaknya, saya bukanlah org yg tergolong dlm mereka yg meluahkan kata-kata sinikal dibelakang bos. saya adalah sebaliknya. saya akan protes depan bos. tp dia buat muka blur je, malah tetap memuji (tak pasti ikhlas ke tak..) saya bagus sbb walaupun saya marah2 dan tak puas hati, semua tugas yg tak masuk akal tu tetap saya laksanakan. paling2 pun dia akan minta maaf pd saya. dia tersepit katanya. aduh.. kenapalah dia mcm tu..!!

    - ya, tindakan pelajar uitm tu mmg satu tindakan bodoh & pemikiran yg cetek. buat malu aje.

    BalasPadam
  2. Anonymous1:57 PG

    agak2 boleh beritahu tak kenapa awak kurang setuju dengan tindakan pelajar uitm?

    well,if u dont mind...

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon