Langkau ke kandungan utama

Kamu Ada Dendam Kesumat?

Apabila membaca blog dan web dalam internet, artikel dan komen yang terdapat dalamnya, aku nampak satu ruang yang semakin lama semakin dipenuhi oleh orang; kebencian dan dendam. Ianya amat jelas kalau membincangkan hal-hal politik di Malaysia. Kenapa dan bagaimana manusia begitu mudah membenci dan berdendam, aku tak mengerti. Mungkin ramai antara kita yang belajar dalam hidup mereka, kebencian dan dendam itu adalah perkara normal dan tidak menjadi masalah sekiranya kita luahkan.

Contohnya Tun Dr. Mahathir (TDM). Kamu lihatlah banyak cacatan blog dan banyak komen yang menghina, menghentam, mengungkit asal usul beliau dan segala keburukan dirinya. Aku sendiri tidaklah menyokong 100% TDM tapi aku tidak pula membenci. Seingat aku dalam hidup aku, tidak sekali pun dia pernah sakiti aku secara langsung. Tidak pernah dia datang ugut aku itu ini atau dia tarik balik rezeki aku (kerana aku sedar rezeki itu di tangan Tuhan). Malah, kalau banyak sekalipun buruk dia, aku mahu nampak yang baik saja. Apa yang baik beliau telah berikan kepada aku (aku tak kisah rakyat Malaysia lain). Pastinya orang akan berkata aku sebenarnya sukakan TDM dan memujanya. Kamu tanyalah emak aku, dia tahu betapa marahnya aku terhadap TDM ketika Anwar dipecat dan ditangkap dulu. Aku pula yang bergaduh dengan emak kerana marahkan TDM.

Kamu tahu kenapa aku tidak mahu lihat yang buruk pada TDM? Tiada guna. Apa lagi yang kita dapat kalau kita cungkil segala buruk orang lain? Kamu lihat kata-kata Anwar Ibrahim sendiri bila ditanya apa akan berlaku jika beliau berjumpa dengan TDM. Anwar kata dia akan menyambutnya seperti biasa. Anwar lebih berlembut daripada kita kerana Anwar faham apa itu silaturrahim sesama Islam. Kenapa kita tak boleh begitu juga? Aku tidak pedulilah apa yang bermain di hati Anwar, tapi jawapannya memperlihatkan jalan yang sepatutnya manusia ini lalui.

Kamu berdendam, okay. Aku faham. Mungkin terjadi akibat dari sesuatu yang buruk telah menimpa kamu dan kamu salahkan orang lain. Jadi, orang lain itu adalah punca dendam kamu. Kalau pemerintah, TDM dan sekarang Pak Lah. Maka segalanya adalah terletak dibahu mereka. Ada hak kamu hendak berdendam dan membenci. Tapi mengapa? Mengapa perlu membenci dan berdendam sesama manusia? Kamu, aku dan sesiapa saja adalah sama saja. Darah pun sama. Isi pun sama, kulit pun sama, akal fikiran pun sama.

Aku selalu fikir, manusia ini amat mudah untuk nampak keburukan orang lain tapi amat sukar untuk melihat kebaikan orang tersebut. Susah sangat ke hendak nampak kebaikan orang? Atau ianya sesuatu yang taboo untuk melihat kebaikan orang dan dendam serta benci adalah norma? Begitu? Siapa ajar kamu? Cuba beritahu aku dalam agama mana yang menyatakan dendam kesumat, benci dan amarah itu adalah perkara yang baik dan perlu disebarkan sementara kebaikan dan budi itu adalah taboo dan tidak layak dipandang.

Ya, fikiran aku terlalu utopian, tapi tak salah bukan? Orang sibuk untuk mencipta emosi dalam robot, kita sibuk mengembangkan emosi marah dan benci kita terhadap orang lain. Orang sibuk mencipta suasana yang lebih mesra alam dan damai, kita sibuk memporak peranda hidup.

Aku suka saja kalau kerajaan bertukar tangan. Aku mahu PR diberi peluang untuk memerintah dan buktikan kemampuan mereka. Kalau mereka berjaya, aku akan terus sokong. Tapi kalau gagal, aku cari alternatif lain. Itu demokrasi. Jadi aku tak berpihak kepada sesiapa, okay.

Perkara pokok yang aku bincangkan sekarang adalah kenapa manusia atau lebih spesifik rakyat Malaysia ini terlalu mudah membenci dan berdendam? Baik terhadap individu, terhadap agama mahupun terhadap sesuatu bangsa.

Persoalannya, bagaimana hendak kita bina BANGSA MALAYSIA kalau kita masih membenci dan berdendam terhadap agama dan bangsa orang lain? Aku tak fikir sesiapa pun buat masa sekarang boleh menyatukan bangsa di Malaysia kerana bangsa utama di Malaysia ini terlalu banggakan semangat bangsa mereka. Kenapa aku berkata begitu? Melayu yang tidak mahu lepas daripada semangat keMelayuan dan ketuannya. Cina dan India yang tidak mahu lepaskan semangat bangsa mereka juga termasuk sekolah aliran kebangsaan (yang pernah aku perkatakan sebelum ini). Masing-masing mahu menegakkan tiang tapi di dalam sempadan masing-masing. Berebut-rebut membina rumah, tapi dalam kandang mereka sendiri. Apabila di tolak kekandang neutral, semua bercakaran dan bertengkar. Betul kan?

Jangan kamu hendak salahkan orang lain. Jangan kamu hendak salahkan TDM, Tun Razak, Tun Tan Cheng Lock, Sambanthan, Tunku Abdul Rahman atau sesiapa saja. Lihat dalam diri sendiri dulu. Bersediakah kita untuk melihat kebaikan orang lain? Bersediakah kita untuk berkongsi dengan orang lain? Bersediakah kita untuk sama-sama masuk dalam dunia yang neutral, sama-sama angkat tiang dan dirikan bangsa Malaysia? Mahukah kita tolak/buang songkok, kopiah, cheong sam, sari dan segalanya yang menunjukkan kita entiti berbeza dan jadi neutral? 

Aku teringat orang pergi ke Mekah semasa menunaikan haji. Aku faham sekarang kenapa perlunya berpakaian Ihram; kain putih semata-mata. Agaknya kalau setiap bangsa didunia ini dibenarkan berpakaian ikut budaya masing-masing, maka Mekah itu akan porak peranda semasa musim haji atau bila-bila masa pun. Kalau disitu kita boleh jadi seorang yang neutral, seorang yang dalam dirinya cuma berpaksikan ISLAM, kenapa tidak boleh kita lakukan yang sama di Malaysia ini?

Ulasan

  1. aku_ayu12:19 PG

    Ya, setuju. Muhasabah diri dlm setiap perkara itu adalah yg terbaik perlu ada pd setiap manusia. Terutama kita, yg berpegang pd ajaran islam ni..

    BalasPadam
  2. Kita belum boleh lakukan yang sama kat Malaysia ni sebab bangsa utama dalam Malaysia ni tak tulus ikhlas sepenuh jiwa berpaksikan Islam dalam kehidupan. Setakat pilih perkara dalam Islam yang memenuhi citarasa dan kehendak dan kesenangan diri.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon