Langkau ke kandungan utama

Menulis Dalam Mengantuk

Aku sedang mengalami masalah untuk tidur malam. Paling lama pun setakat 3 jam. Mungkin orang kata bagus, boleh buat solat tahajud. Masalahnya mata aku amat mengantuk tapi aku tak boleh nak lelap. Siang hari di pejabat, mata amat-amat merah. Kerja pula sedang menimbun dan perlu penumpuan. Akibatnya di penghujung hari aku kelihatan seperti zombi.

Sebentar tadi selepas Isyak, sempat aku tidur dalam lelap seketika sehingga jam 12 malam. Itupun aku terjaga kerana rakan serumah sedang asyik mengetuk paku ke dinding di sebelah bilik. Sekarang sehingga waktu ini, aku masih mengantuk namun susah hendak tidur. Entah kenapa. Mungkin terlalu banyak berfikir.

Nasib baik ada Astro di rumah. Aku buang masa menonton siri dokumentari Ewan McGregor "Long Way Down" dan re-run Friends. Kalau orang sibuk masukkan Astro di rumah untuk menonton Aznil di Astro Ria dan Prima, aku lebih suka menonton dokumentari. Pakej wajib ada bagi aku. Cuma peliknya aku dengan Astro ini, kita tidak boleh pilih siaran mana yang kita mahu. Aku tidak menonton Animal Planet dan TVIQ tapi ianya ada. Kalau boleh, biar pengguna pilih siaran mana yang dia mahu dan cas dikenakan terhadap siaran mana yang kita pilih. Kemudian Astro letak syarat itu ini supaya kita ambil beberapa pakej secara terpaksa kerana kita mahu sesuatu pakej lain.

Ah, aku sudah melalut. Bateri laptop ada 37% lagi. Aku hendak discharge sebenarnya. Jadi aku biarkan saja bateri habis. Laptop baru yang aku beli secara ansuran. Kebetulan Asyikin ada seorang kawan yang menjual laptop secara ansuran, jadi aku turut beli. Dia beli Acer Aspire 4715z. Aku sudah pernah guna Acer. Jadi aku beli Compaq Presario C793TU. Aku upgrade RAM dari 1GB ke 2GB dengan kos RM55 saja. Murah sangat RAM sekarang. Nasib baik had RAM laptop ini cuma 2GB. Spesifikasi lain; Intel Pentium Dual-Core 1.86GHz, 120GB HDD, layar 15.4" dan prosesor grafik terbina Intel X3100. Ya, semuanya spesifikasi asas. Aku tidak perlukan sebuah laptop yang hebat. Paling kuat kerja grafik yang aku akan lakukan dengan laptop ini adalah Adobe Photoshop dan Adobe InDesign. itu saja. Ianya tidak perlukan kad grafik yang hebat kerana aku buat kerja-kerja minimal saja dengan laptop ini. Selebihnya, ada iMac di pejabat, 2 unit! Oh, iMac terbaru ye.

Games? Setakat ini aku install Football Manager 2008, Chris Sawyer Locomotion dan Car Tycoon (games yang amat-amat lama).  Aku bercadang untuk install SimCity 4 + Rush Hour. Ini adalah permainan kegemaran aku. Lupa, ada lagi satu; Alpha Centauri. Ya, aku akan install kedua-dua games tersebut nanti. Ya, semua games ini sebenarnya adalah permainan strategi. Aku masih minat dengan GTA, Half-Life, Counter Strike, Unreal dan beberapa games lain. Tapi aku tak fikir aku ada masa untuk semua itu.

Aku sudah tidak ekstrem seperti dulu dengan Windows. Tidak lagi aku geledah segala teknik untuk menghebatkan lagi Windows. Aku sekadar load sebuah software yang mengubah antara muka Windows XP menjadi mirip kepada Windows Vista. Aku fikir dalam masa terdekat ini aku mahu upgrade ke Windows Vista. Ya, aku tahu masalah dengan Vista, tapi aku juga dengar begitu semasa XP mula keluar dulu. Sejak 2001 semasa XP mula dikeluarkan aku sudah menggunakannya. Tidak ada masalah sekiranya tahu apa kekuatan dan kelemahannya. Begitu juga Vista. Kalau kamu mendesak Sistem Operasi menjadi sesuatu yang lain atau tidak mampu ia jadi, maka sistem kamu akan mengalami masalah nanti. Nak stabil dan senang hati, guna Mac OSX atau Linux. Cukup.

Bateri sudah semakin berkurangan. Cukup aku membebel.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon